Keiseren av Grønland Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Greit, men er det da like mye kropping av sensoren som A-serien? Eller er E-serien noe større? Ekstra forvirrende er det med A-fatningsobjektiver som Tamronen jeg linket til over, som hevdes å være et fullformatobjektiv. Vil jeg da kunne bruke dette med adapter? UTEN redusert sensor? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 (endret) Du må ha adapter for å bruke A-fatning på E-fatning. Som (det nå gjør) på E-fatningen finnes det optikk til A-fatningen som både er til crop og fullframe. Det finnes fire (!!) adaptre fra Sony for optikk med A-fatning til hus med E-fatning - tror to av disse har halvgjennomsiktige speil for kjapp fokus på gamle NEX-hus. Avvent tester før eventuelt valg av adapter, og kjøp helst optikk til E-fatningen hvis det er hus med E-fatning du skal kjøpe. Fullframeoptikk til A-fatningen vil kunne brukes på FE fullframehus med riktig adapter uten å måtte croppe. Endret 20. oktober 2013 av Trondster Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Jeg har lett en del og kan ikke se noen eksisterende E-optikk for full frame?Skulle gjerne hatt en god vidvinkel til kameraet, uten å vente på at Sony skal lansere dette neste år. Jeg bruker vidvinkel masse, og da helst 10mm. Gjerne fastoptikk da 10-20mm er meningsløst. Lenke til kommentar
twoeyes Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 (endret) E-optikk har har inntil nå vært for NEX som er APS-C, og eksisterende E-optikk dekker derfor ikke fullformat bildesirkel. FE-optikk er samme fatning men med fullformat bildesirkel. Til A7 er det dermed FE 35mm, FE 55mm og tre FE zoomer 24-70, 28-70 og 70-200 som er valgene i første omgang. Dermed kommer du ikke utenom adapter om du skal ha vidvinkel videre enn 24mm, eller bruke E-optikk på A7 i APS-C i cropmodus. Endret 20. oktober 2013 av twoeyes Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Noen A-optikk med vidvinkel på 10mm for fullformat da? Jeg er ikke helt motstander av adapter. Hvordan er forresten avfyringsknappen på disse kameraene? Jeg liker at det klikker ordentlig i kameraet når jeg tar bilder. Det gir meg feedback uten at jeg trenger å se på kameraet om jeg tok bildet eller ikke. Jeg _kjenner_ at jeg tar bildet. Lenke til kommentar
twoeyes Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 (endret) 10mm på fullformat er ekstremt vidt, det er vel bare en Sigma-zoom som er så vid av rettegnende optikk. Med mindre du mener bildevinkel tilsvarende 10mm på APS-C som vil være ca. 15mm.... Mange mener lukkeren i A7 bråker for mye. Endret 20. oktober 2013 av twoeyes Lenke til kommentar
twoeyes Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 (endret) Etter Ron Schefflers test av diverse rangefinderoptikk ser det for meg ut til at dette ikke er det optimale kameraet for denne type objektiver, og at man bør satse på Sony/Zeiss sin FE-optikk dersom man skal ha optimal ytelse. Jeg tror også man må regne med at denne optikken ikke vil være fullt så kompakt som eksempelvis Leica-optikk. Det ser ut som sensoren trenger noe større avstand mellom objektiv og sensor med mindre skrå innfallsvinkel i sensorens utkant. Muligens er dette en av grunnene til at FE 55mm/1.8 er såpass lang. DSLR-optikk med adapter med større avstand fra objektiv til sensor bør også kunne yte bra. Begynner også å skjønne mere av hva Leica har hatt å stri med i overgangen til digital tidsalder, og også hvorfor kameraene er såpass dyre Zeiss har ellers antydet at de også kommer til å lage helt egen dedikert MF-optikk til kameraet, tilgjengelig sent i 2014. Endret 20. oktober 2013 av twoeyes Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Tvilsom til hvorvidt jeg gidder å punge ut for to adaptere. Jeg bruker 10mm nå på min 30D. Sier du at jeg vil få samme bredde med et 15mm fullformats vidvinkel? Helst så bredt som mulig. Ser det eksisterer flere Sigma 10mm allerede til A-serien. Men kan kanskje vente til Sony kommer noe eget neste år. Vurderer også kanskje å satse på fastopptikk. Da kanskje 50mm f1.8. Og heller bruke det litt frem mot jul, og vente til mer FE-optikk blir tilgjengelig. Da helst en bedre 24.70mm også. Noen som forresten kan forklare hvorfor Carl Zeiss Vario Tessar med MINDRE blenderåpning er bedre enn Sonys kit-optikk? Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Ser at det er mye frem og tilbake og usikkerhet her, jeg anbefaler å vente til kameraene har kommet ut og vært testet grundig av både brukere og nettsider før en handler, først da vet en med rimelig sikkerhet om ditt og datt. Nå blir det helst gjetting. Handler man uten disse svarene må en påregne å være en eller annen slags prøvekanin. Tor Lenke til kommentar
se# Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 (endret) Men kan kanskje vente til Sony kommer noe eget neste år. For meg høres det ut som A7 med dagens utvalg av linser passer veldig dårlig for ditt bruk i dag. Må du ha noe nytt nå så oppdater med en brukt (eller ny) 60D el.l og se an et halvt år eller år. Da kan du bruke det du har av linser og revurdere uten stort tap når systemet er mer modent. Endret 20. oktober 2013 av se# 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Tvilsom til hvorvidt jeg gidder å punge ut for to adaptere. Jeg bruker 10mm nå på min 30D. Sier du at jeg vil få samme bredde med et 15mm fullformats vidvinkel? Helst så bredt som mulig. Ser det eksisterer flere Sigma 10mm allerede til A-serien. Men kan kanskje vente til Sony kommer noe eget neste år. Vurderer også kanskje å satse på fastopptikk. Da kanskje 50mm f1.8. Og heller bruke det litt frem mot jul, og vente til mer FE-optikk blir tilgjengelig. Da helst en bedre 24.70mm også. Noen som forresten kan forklare hvorfor Carl Zeiss Vario Tessar med MINDRE blenderåpning er bedre enn Sonys kit-optikk? Canon crop er på 1.6x, ergo vil et fullframeobjektiv på 16mm være like bredt som 10mm er på ditt kamera nå. Det finnes ingen 10mm til fullframe - videste du får til fullframe utenom fisheye-optikk er Sigma 12-24. Hvis du kikker på optikk med Alpha-fatning vil alle 10mm være til crop, og vil croppe hvis du bruker dem på A7r med adapter. Sony har derimot en Zeiss 16-35/2.8 til fullframe, som vil være ekstremvidvinkelzoomen du kanskje er ute etter. Legg også merke til at Zeiss er 24-70/4, altså fra 24/4 til 70/4, mens Sony billigere kit-objektiv er en 28-70/3.5-5.6, altså fra 28/3.5 til 70/5.6. Det er fint lite av zoomintervallet hvor kitobjektivet er mer lyssterkt. Og ellers er det forøvrig ikke alltid at mer lysstyrke automatisk betyr bedre bildekvalitet. Skyter selv med Zeiss Makro-Planar 2/50, og selv om den "bare" er f/2 er den bedre på f/2 enn noe annen 50mm til Canon-fatning jeg har vært borte i. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Den Zeiss 16mm du snakker om, har du link til den? Er det A eller E-fatning? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 (endret) Den Zeiss 16mm du snakker om, har du link til den? Er det A eller E-fatning? A-fatning: http://www.photozone.de/sonyalphaff/495-zeiss_1635_28ff Som nevnt over i tråden - det er veldig, veldig få fullframe-objektiver annonsert til fullframe E-fatning - FE-fatning. Legg merke til at artikkelen vi kommenterer på handler om de to første kameraene med FE-fatningen, og at det enda ikke er annonsert noe videre til FE enn 24mm. Det kommer senere, men ikke enda. Endret 20. oktober 2013 av Trondster Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 (endret) Hvis du bruker kameraet på jobben, hvorfor skal det på død og liv være et nytt, ubeskrevet blad som A7/A7r, som enda ikke er i butikkene, ingen har testet ordentlig og vi enda ikke vet hvor godt er å bruke? Hvis du har sære behov som at det skal være så lite som mulig, at du vil ha kort registeravstand for å kunne bruke sær gammel manuell optikk via manuelle adaptre eller annet, så kjør på! Men ellers - hvis du skal bruke kameraet i jobbsammenheng, så har NEX-serien hittil utmerket seg med gode hus men rumpe utvalg i optikk - for optikken har det hittil vært dårlig utvalg og flere av objektivene har vært heller labre greier. Hvorfor ikke kikke på velprøvde ting som virker, hvor det blir bra bildekvalitet? Nikon D800/D800E, Canon 5DmkIII/mkII eller 6D? Så får du muligheter så det holder for liten dybdeskarphet, et stort, eksisterende optikkutvalg og du kan (hvis du går for Canon) bruke eksisterende EF-optikk, som 24-70'en din. Eller for den del Sonys utmerkede fullframe-hus med A-fatning? Endret 20. oktober 2013 av Trondster 1 Lenke til kommentar
twoeyes Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 (endret) Helt enig med Trondster her. Jeg kikker på A7r, men av relativt sære grunner. - Grunn nummer en er den minst sære, med Zeiss 24-70 f/4 zoom og A7r har jeg en kompakt og lett pakke med billedkvalitet som sannsynligvis overgår Canon 6D med tilsvarende optikk. Ca. en halv kilo lettere. AF tregere, men det er ikke så viktig til mitt bruk. Forskjellen i billedkvalitet er imidlertid så liten at den er uinteressant i forhold til pressebruk. Om blitz er viktig har Canon mye bedre løsninger enn Sony. Om du har behov for en 24-70 f/2,8 faller også mye av gevinsten i forhold til vekt/ størrelse bort. Ergonomi og søker bedre for Canon-løsningen. - Jeg har diverse manuell Zeiss ZE optikk for Canon, som jeg tror kan gi enda bedre resultater på denne sensoren (med adapter) med bedre oppløsning og bedre dynamisk omfang i tillegg til en bedre implementert løsning for manuellfokus. - Jeg ser i tillegg for meg et kit med A7r pluss f.eks 24, 50 og 90mm kompakt og lett fastoptikk, og hadde håpet å kunne bytte ut noen store og tunge Zeiss ZE-objektivene med mye mindre og lettere manuellfokus rangefinderoptikk, f.eks. Leica. Ut i fra den informasjonen som finnes så langt ser det ut til at jeg må vente på Zeiss/Sony FE-optikk beregnet på kameraet og muligens at dette ikke blir like kompakte løsninger som jeg hadde håpet på. Zeiss Sonnar 55mm f/1,8 FE ser imidlertid til å bli et kanonobjektiv for A7r, og jeg er rimelig sikker på at Zeiss kommer med en strålende 24mm også etterhvert. Endret 20. oktober 2013 av twoeyes Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 20. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2013 Etter Ron Schefflers test av diverse rangefinderoptikk ser det for meg ut til at dette ikke er det optimale kameraet for denne type objektiver, og at man bør satse på Sony/Zeiss sin FE-optikk dersom man skal ha optimal ytelse. Jeg tror også man må regne med at denne optikken ikke vil være fullt så kompakt som eksempelvis Leica-optikk. Det ser ut som sensoren trenger noe større avstand mellom objektiv og sensor med mindre skrå innfallsvinkel i sensorens utkant. Muligens er dette en av grunnene til at FE 55mm/1.8 er såpass lang. DSLR-optikk med adapter med større avstand fra objektiv til sensor bør også kunne yte bra. Begynner også å skjønne mere av hva Leica har hatt å stri med i overgangen til digital tidsalder, og også hvorfor kameraene er såpass dyre Zeiss har ellers antydet at de også kommer til å lage helt egen dedikert MF-optikk til kameraet, tilgjengelig sent i 2014. FE 55mm virker såpass lang fordi registeravstanden på E-mount er såpass kort! E-mount har reg. avstand på kun 18mm mot Leica M 27.8mm. Altså nesten 1 cm kortere... Lenke til kommentar
twoeyes Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 (endret) FE 55mm virker såpass lang fordi registeravstanden på E-mount er såpass kort! E-mount har reg. avstand på kun 18mm mot Leica M 27.8mm. Altså nesten 1 cm kortere... Joda men den er 19mm lengre enn en Leica Summilux 50mm f/1.4, kompensert for mindre registeravstand omtrent en cm lengre og med mindre lysstyrke. Endret 20. oktober 2013 av twoeyes Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 20. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2013 Joda men den er 19mm lengre enn en Leica Summilux 50mm f/1.4, kompensert for mindre registeravstand omtrent en cm lengre og med mindre lysstyrke. Lysstyrken henger sammen med diameter på fremre del av objektivet. Summilux har jo litt kortere brennvidde så da kan du plusse på en halv cm til der + omtrent en halv cm lengre front på zeiss objektivet så går regnestykket opp Lenke til kommentar
twoeyes Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 (endret) Fant denne sammenligningen på fredmiranda.com, Nikkor 50/1.8AFS øverst vs. Sony Zeiss 55mm f/1,8 FE nederst: DSLR objektivet Nikon 50/1,8 er faktisk minst regnet fra sensorplanet om man ser bort fra innebygget solblendende del av objektivet foran fremre linseelement. Jeg står fast på at Zeiss 55/1,8 er rimelig stort sammenlignet med RF-optikk. Og Summilux 50mm er jo av de større, Summicron 50mm er ytterligere 9 mm kortere. Men FE55 er lett og ser ut til å være strålende optisk ut fra det jeg har sett av ekempelbilder og MTF-chart. Endret 21. oktober 2013 av twoeyes Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 I og med at min Canon 24-70mm 2.8f er et fullformatsobjektiv. Vil det yte slik med et adapter på A7 også? Altså, vil det fremdeles være 24mm, og 2.8 i blender, ettersom det er laget for fullformats sensor? Noe jeg tror har samme spesifikasjon over hele fjøla? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå