Gå til innhold

Sony A9, A7, A7r, A7s tråden


Anbefalte innlegg

Takk for en rask og uformell tilbakemelding her på forumet! (Christian fra Japan Photo)

 

Det finnes en Rokinon 12mm f/2.8 i E-mount for fullformat som nettopp er sluppet. Jeg har enda til gode å se den listet i norske butikker, så om du ser dette Christian så kan du kanskje påvirke til å ta inn dette objektivet hos Japan Photo også :)

 

http://www.bhphotovideo.com/c/product/1089938-REG/rokinon_12m_e_12mm_f_2_8_ed_as.html

 

Det er også kommet en videoutgave:

 

http://www.bhphotovideo.com/c/product/1089948-REG/rokinon_ds12m_nex_12mm_t3_1_ed_as.html

Da har jeg fått bekreftet at objektivene kommer i Samyang, men leverandør kunne ikke gi noen dato enda. De mangler selv leveringsbekreftelse.

 

Christian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Det er forståeligvis få tester ute enda men jeg kan lese at Nikon D750 føreløpig får store lovord om dynamikken og mulighetene til å hente enormt ut fra skyggeområdene utn at støy blir sjenerende. Noen sier det er et klasseledende kamera på dette punktet, og er med relativt høy oppløsning et kamera som er supert egnet til landskapsfotografering.

 

Nå er jo nye Sony A7 MkII rykende fersk og jeg lurer på om denne brikken er ny og kanskje på høyden med D750 angående dynamikk ?

I følge DxO (som jeg forøvrig ikke har helt sansen for) så har Nikon sine brikker vært hakket foran Sony på dette punktet tidligere. Noen som vet mer om hvordan A7 MkII yter her? Linker etc?

 

Nå har vel de fleste Nikon DSLR samme bildebrikkene som Sony, altså Sony sensorer og Nikon har kanskje klart å klemme litt ekstra ut av sensoren, men i teorien skal man ikke se forskjell på et bilde tatt med A7 II og D750.

Lenke til kommentar

 

Takk for en rask og uformell tilbakemelding her på forumet! (Christian fra Japan Photo)

 

Det finnes en Rokinon 12mm f/2.8 i E-mount for fullformat som nettopp er sluppet. Jeg har enda til gode å se den listet i norske butikker, så om du ser dette Christian så kan du kanskje påvirke til å ta inn dette objektivet hos Japan Photo også :)

 

http://www.bhphotovideo.com/c/product/1089938-REG/rokinon_12m_e_12mm_f_2_8_ed_as.html

 

Det er også kommet en videoutgave:

 

http://www.bhphotovideo.com/c/product/1089948-REG/rokinon_ds12m_nex_12mm_t3_1_ed_as.html

Da har jeg fått bekreftet at objektivene kommer i Samyang, men leverandør kunne ikke gi noen dato enda. De mangler selv leveringsbekreftelse.

 

Christian

 

 

Flott Christian, da er det bare å vente! :)

Lenke til kommentar

DPreview har en fin studio shot comparison side om en vil studere ulike sensorer og hva de duger til på høy ISO.

 

Har for moro satt opp A7 II, D750, 6D og A7 S.

 

I den grad en kan stole på slike sammenligninger så er det ikke tvil om at A7 S ligger at hestehode foran de andre D750 og 6D er nokså like og ikke mye bak. Mest støy er det på A7 II, men alle er misunnelsesverdig gode :) Har satt ISO til 25600 som er det høyeste A7 II går til.

 

post-332617-0-04982800-1418249060_thumb.jpg

 

http://www.dpreview.com/reviews/image-comparison?attr18=lowlight&attr13_0=sony_a7_ii&attr13_1=nikon_d750&attr13_2=canon_eos6d&attr13_3=sony_a7s&attr15_0=raw&attr15_1=raw&attr15_2=raw&attr15_3=raw&attr16_0=25600&attr16_1=25600&attr16_2=25600&attr16_3=25600&normalization=full&widget=1&x=0&y=0.006408065618592116

 

 

 

Lenke til kommentar

 

Denne ser mistenkelig ut som denne: http://www.japanphoto.no/samyang-12mm-f-2-ncs-cs-sony-e#.VIhPnMZf_UZ

 

 

Jeg skal ikke påstå 100% at disse to er identiske, men jeg har funnet ut at Samyang som er i Norden også leveres under andre navn andre steder i Europa. Altså litt hvitvare-bransje..

 

Glem det - ikke samme objektiv i hele tatt. Samyang for APS-C, Rokinon for fullformat og blender 2. Men likheten er litt slående.. jeg skal undersøke hva dette er for noe og se om det kan være et alternativ om ikke våre samarbeidspartnere i dag kan tilby noe tilsvarende.

 

I følge Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Samyang_Optics

 

Vi fører Samyang og jeg skal se om de kommer med dette objektivet snart.

 

Samyang/Rokinon/Bower har to 12mm´ere, en 12mm f/2,8 fisheye og en rettegnende 12mm f/2 for APS-C.

 

12mm f/2,8 Fisheye regner jeg med tegner ut hele APS/C formatet, men ikke hele fullformatet.

 

12mm f/2 (retttegnende) ser slik ut på fullformat:

(Kan beskjæres til kvadratisk 24x24 med nesten brukbare hjørner:-)

post-208593-0-01723800-1418284096_thumb.jpg

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

I den grad en kan stole på slike sammenligninger så er det ikke tvil om at A7 S ligger at hestehode foran de andre D750 og 6D er nokså like og ikke mye bak.

 

Prøv å lage:

- Et bilde hvor A7S-bildet er skalert opp til samme størrelse som de andre.

- Et bilde hvor de andre tre er skalert ned til samme størrelse som A7S.

- Et bilde hvor alle fire er skalert til en annen, men samme størrelse.

Hva skjer da?

 

Det viktige er ikke støy pr. piksel, men støy i forhold til mengde data. Høyere oppløsning gir mer støy per piksel, men ikke nødvendigvis mer støy totalt sett... ;)

 

Edit: Selv om A7s også da skulle score litt bedre, etter andre tester...

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

 

 

Denne ser mistenkelig ut som denne: http://www.japanphoto.no/samyang-12mm-f-2-ncs-cs-sony-e#.VIhPnMZf_UZ

 

 

Jeg skal ikke påstå 100% at disse to er identiske, men jeg har funnet ut at Samyang som er i Norden også leveres under andre navn andre steder i Europa. Altså litt hvitvare-bransje..

 

Glem det - ikke samme objektiv i hele tatt. Samyang for APS-C, Rokinon for fullformat og blender 2. Men likheten er litt slående.. jeg skal undersøke hva dette er for noe og se om det kan være et alternativ om ikke våre samarbeidspartnere i dag kan tilby noe tilsvarende.

 

I følge Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Samyang_Optics

 

Vi fører Samyang og jeg skal se om de kommer med dette objektivet snart.

 

Samyang/Rokinon/Bower har to 12mm´ere, en 12mm f/2,8 fisheye og en rettegnende 12mm f/2 for APS-C.

 

12mm f/2,8 Fisheye regner jeg med tegner ut hele APS/C formatet, men ikke hele fullformatet.

 

12mm f/2 (retttegnende) ser slik ut på fullformat:

(Kan beskjæres til kvadratisk 24x24 med nesten brukbare hjørner:-)

 

 

12mm fisheye for FF tegner ut hele formatet...

 

http://www.samyang-europe.com/new-products/107-new-samyang-12-mm-f2-8-ed-as-ncs-fish-eye

Lenke til kommentar

 

I den grad en kan stole på slike sammenligninger så er det ikke tvil om at A7 S ligger at hestehode foran de andre D750 og 6D er nokså like og ikke mye bak.

 

Prøv å lage:

- Et bilde hvor A7S-bildet er skalert opp til samme størrelse som de andre.

- Et bilde hvor de andre tre er skalert ned til samme størrelse som A7S.

- Et bilde hvor alle fire er skalert til en annen, men samme størrelse.

Hva skjer da?

 

Det viktige er ikke støy pr. piksel, men støy i forhold til mengde data. Høyere oppløsning gir mer støy per piksel, men ikke nødvendigvis mer støy totalt sett... ;)

 

Edit: Selv om A7s også da skulle score litt bedre, etter andre tester...

 

Det er jo størst forskjell i støy mellom A7 II og D750/6D og de har jo tilnærmet like mange pixler.

Lenke til kommentar

Bildene fra A7 II er skarpere prossesert med høyere mikrokontrast som igjen får følger for tydligere støy kontra 6D & D750. Synes også hudtonene ser bedre på Sony...

 

post-71158-0-42734100-1418298009_thumb.jpg

 

Edit, dette var JPG, i RAW så er D750 D6 faktisk noe bedre kontra A7(II) og ganske godt synlig fra ISO 6400 og oppover... Steadyshot er her et godt hjelpemiddel i lavlys situasjoner for å holde ISO så lav som mulig.

Endret av Nordentro
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZyWaQ24q

At a7II har mer iso støy enn originale a7 var litt skuffende. Jeg synes iso 3200 er maks for min del på det kameraet, og i forhold til andre kameraer blir det ganske grovkornet og hardt. Kjører man støyreduksjon over iso 1250 forsvinner den lille fordelen med litt skarpere bilder ved høy iso. Ettersom Nikon bruker Sony sensorer i sine kameraer og får tilsynelatende bedre kontroll på bildestøy hadde jeg håpet Sony også hadde klart å gjøre dette på oppfølgeren. IBIS er flott og hjelper, men stort sett bare for statiske motiver eller tele.

Lenke til kommentar

Det står jo ikke hvordan DP review har behandlet Raw filene men at de er basert på en standard prosess.

 

Men hvis det er lik sensor i A7 I, A7 II og D750 burde de være like på støymålingene.

 

The visualisations of RAW data (and the accompanying downloadable JPEGs) are based on a standard development process using Adobe Camera Raw.

 

Endret av LarsØ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...