Gå til innhold

Sony A9, A7, A7r, A7s tråden

Anbefalte innlegg

Venter ingen fasit svar fra noen her om hva jeg burde satse på egentlig - bare en liten utblåsing. Men om noen har meninger så kom igjen :)

Kommer nok til å handle etter de første A7S testene kommer eller neste gode tilbud hos JP eller FV.

Jeg tenker til ditt bruk, så er allsidigheten viktigere enn absolutt filkvalitet. A7 er vel litt rimeligere, så da blir det mer penger til optikk.

Hvis du blir veldig glad i A7-en, så kan det være grunn til å vurdere å bytte ut 5D-en med en A7R ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for tilbakemeldinger Tomme og Tomsi. Får desverre ikke åpnet raw filen her - mangler egnet raw converter på denne maskina.

Har tenkt likt som deg tomsi at A7 nok er mest egnet. Vil også starte med Zeiss 35mm selv om 55mm er den jeg er mest spent på. Men du tar feil i at en A7R vil erstatte 5D'en min :)

Batteri kapasiteten ( 1200 bilder + pr batteri ) , søkeren, AF hastigheten / følgefokus - også når det er mørkt ( de få gangene jeg trenger det ) og betjeningen ( liker store kamera hus - skulle gjerne hatt en 1DX / D4 ) og blitz systemene jeg har tilgang til med Canon gjør at jeg virkelig liker 5D'en. Den blir :)

At bilde kvaliteten er like god eller bedre på A7R er foreløpig ikke nok for min del for at jeg bytter helt til Sony. Men glemte å nevne det - mildt sagt spennende med all optikk man kan putte på A7( r s ) med adapter inkludert Leica :) Det er ett stort pluss og ikke mulig med Canon.

Lenke til kommentar

Har A7r og Canon 5DMkII og tenker mye likt som uflgre, at kameraene utfyller hverandre. Spesielt siden optikk med Canonfatning er fullt ut kompatibel med et Metabones adapter. 5D´en har nok ikke vært mye i bruk det siste halvåret, men til portrett/produkt/studio med kontrollert lys kan den være et vel så godt valg og selvfølgelig også når rask AF er viktig.

A7/A7R sine fortrinn for meg er lav vekt/størrelse, stort dynamisk omfang/ oppløsning og muligheten for å bruke det meste av optikk.

Av ulemper i forhold til Canon synes jeg fortsatt betjeningen er mere komplisert og at fargene ikke er like gode som hos Canon. Begge deler skyldes nok delvis at jeg er i en tilvenningsfase.

Valget mellom A7/A7R er vanskelig, A7 har noe raskere AF, mulighet for elektronisk førstegardin som er viktig om du skal bruke kameraet med lengre brennvidder. Om du tenker å bruke kameraet til nattfoto har begge problemer med noen grønne refleksjoner/ flares i glasset over sensoren, men A7 er verre enn A7R her.

Pris er ikke uvesentlig, og om man ser for seg at Sony rundt neste hjørne kommer med en ny modell hvor noen barnesykdommer er plukket bort, AF-ytelsen er på nivå med A6000 og sensoren håndterer vid rangefinderoptikk bedre kan det jo være lurt å være litt edruelig i denne omgang. 24Mpixler holder jo til det meste.

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

Beklager det. Da vet jeg det til neste gang.

Lenke til kommentar

Blir spennende å se om den har 15.3 DR, også har den fått silent mode !

- α7S now offers a ‘Silent Shooting’ mode
- ISO range for Movie Shooting extended to ISO100 – 102400, expandable to ISO100 – 409600
- Dynamic Range extended to 15.3 stops as sensor RAW output

Lenke til kommentar

Valget mellom A7/A7R er vanskelig, A7 har noe raskere AF, mulighet for elektronisk førstegardin som er viktig om du skal bruke kameraet med lengre brennvidder. Om du tenker å bruke kameraet til nattfoto har begge problemer med noen grønne refleksjoner/ flares i glasset over sensoren, men A7 er verre enn A7R her.

Har egentlig A7 noe raskere AF eller er det bare at den henger bedre med på følgefokus? Jeg har A7 og har brukt A7r litt, men ikke nok til at jeg kan si sikkert om det er noe forskjell.

Lenke til kommentar

Har egentlig A7 noe raskere AF eller er det bare at den henger bedre med på følgefokus? Jeg har A7 og har brukt A7r litt, men ikke nok til at jeg kan si sikkert om det er noe forskjell.

Har ingen egen erfaring fra annet enn A7r.

Lenke til kommentar

Er det noen av dere A7 / A7R eiere som har brukt Lecica 35 eller 50mm med adapter en del ? Evt erfaringer å dele ?

Jeg har en A7R med novoflex adapter.

Bruker dette til 50 Summilux og Tri-Elmar 16-8-21. Fungerer kjempebra.

Manuellfokus kan være litt utfordrende i begynnelsen, men med å zoome inn på det du fokuserer på er det ikke noe problem. I forhold til M9 er det like greit.

Hva gjelder ytelse ser jeg lite forskjell, har dog ikke gjort spesifikke sammenligninger med f.eks M9. Fordelen til M-kameraene er at Leica har ferdige profiler i kameraet som justerer for objektivenes "feil".

Lenke til kommentar

Er det noen av dere A7 / A7R eiere som har brukt Lecica 35 eller 50mm med adapter en del ? Evt erfaringer å dele ?

Jeg har en A7R med novoflex adapter.

Bruker dette til 50 Summilux og Tri-Elmar 16-8-21. Fungerer kjempebra.

Manuellfokus kan være litt utfordrende i begynnelsen, men med å zoome inn på det du fokuserer på er det ikke noe problem. I forhold til M9 er det like greit.

Hva gjelder ytelse ser jeg lite forskjell, har dog ikke gjort spesifikke sammenligninger med f.eks M9. Fordelen til M-kameraene er at Leica har ferdige profiler i kameraet som justerer for objektivenes "feil".

Har mulighet til å låne ett Leica objektiv og tilbud på ett annet jeg tenkte å kjøpe derfor jeg spør.

Vingler litt mellom M9, Fuji XE2 / XT1 eller Sony A7 ( r s ). M9 faller helst bort pga ønsker mulighet til video.

Ellers har jeg ett par gode manuell fokus Zeiss objektiver som hadde fungert bra med A7 og Canon EF adapter.

Lenke til kommentar

Stor forskjell på prisene i Norge og Australia. Nu får du sony a7+batterigrep og valgfritt metabones adapter for 7999,- og a7r for 10450,- med batterigrep og metabones adapter.

Endret av tomme86
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Føler at A7 og A7R er sykt overpriset i Norge. Så i helgen at B&H kjørte knallpriser på Zeiss objektiver til A7. Var vel at man fikk to og betalte for 1.

Batterigrep og metabones adapter høres ut som en grei bonus også, ting jeg uansett hadde kjøpt med.

Lenke til kommentar

Føler at A7 og A7R er sykt overpriset i Norge. Så i helgen at B&H kjørte knallpriser på Zeiss objektiver til A7. Var vel at man fikk to og betalte for 1.

Batterigrep og metabones adapter høres ut som en grei bonus også, ting jeg uansett hadde kjøpt med.

Prisene i Norge har vel vært det samme siden a7/r kom ?

Endret av tomme86
Lenke til kommentar

Har sett på manuellfokus.no. Mye bra inspirasjon der, men en 12mm voigtlander er alt jeg så med M fatning.

Mange artige og gode objektiver du har :)

Har faktisk selv ett par kasser gamle kameraer hvor det er mulig noe kan brukes...

Noen her som bruker eksterne blitzer med A7® ?

Lenke til kommentar

Noen her som bruker eksterne blitzer med A7® ?

Har ikke brukt det noe særlig på A7 ennå, men har brukt det mye på A99 og så vidt jeg vet er det ganske likt mellom A7 og A99. A7r har vel 1/160 sek som høyeste synkhastighet, ellers er vel det ganske likt også.

Bruker Phottix Odin for å fyre de trådløst og er ganske happy med den løsningen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har ikke fulgt med i denne tråden før, men ble litt nysgjerrig på Sony A7s som skal komme i juli nå, har en bekjent som har bestilt denne. Det foreligger vel ikke noen norske tester på denne enda? Fullformat? Vil ikke det si at det kanskje ikke er så stort objektivvalg til denne enda? Og er det noen som vet hvordan den er i sammenligning med Panasonic GX7? Gjør man et mye bedre valg med denne Sony med hensyn til bildekvalitet, farger etc....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...