Gå til innhold

Sony A9, A7, A7r, A7s tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med tanke på at Noctilux`n koster 79 000,- med tilsvarende specs på Japanphoto (uten å sammenligne forøvrig) så blir det spennende å teste et objektiv til knappe 5 000,-. Jeg har dog ingen store forventninger, men håper det kan ha sine lyspunkter på ektrem tynn dof.

Endret av Dentro
Lenke til kommentar

Steve Huff hadde en test av det Mitakon 50/0.95 objektivet. Var visst ganske god skarphet i sentrum allerede vidåpen, og ble selvfølgelig bedre litt blendet ned. Det jeg egentlig ble mest skuffet over var bokeh`n. Den var interessant og fin på noen bilder, men objektivet ga ikke alltid like fin bokeh. 3D separasjonen til objektivet var derimot ikke noe å klage på. Fin dybdefølelse.

Lenke til kommentar

Ja, jeg så også det. Bokeh er også litt motivavhengig og jeg har ikke sett nok bilder til å få et skikkelig inntrykk egentlig. Jeg har nok av 50mm objektiver med blender 1.4 allerede som er mye mer kompakt, så det blir for det meste åpen blender fotografering med denne. Objektivet er shippet allerede, så da har jeg det kanskje om et par uker :)

Lenke til kommentar

Har lenge vurdert å kjøpe A7 eller A7R men hver gang jeg setter meg ned for å bestille så rives jeg mellom R'ens bedre oppløsning + manglende AA filter og A7 som har mer stillegående lukkerlyd og bedre autofokusytelse.

 

For min del vil A7(R /S ) evt erstatte Fuji X100 som lett reisekamera, ikke min Canon 5D som jeg bruker til portretter / produkt og alt gjort med blitzer og lys..

 

Liker best gatefoto så der burde A7 være selvskreven. Men er også glad i best mulige raw filer å jobbe med så ser derfor og på A7R.

 

Video er også noe jeg bruker endel så da kom jo A7S og føkket opp det 'lette' valget :)

 

For min del er objektiv utvalget bra nok med Zeiss 35 ( burde vært f2 men.. ) og Zeiss 55 1.8 komplett hva jeg ønsker meg.

 

Venter ingen fasit svar fra noen her om hva jeg burde satse på egentlig - bare en liten utblåsing. Men om noen har meninger så kom igjen :)

Kommer nok til å handle etter de første A7S testene kommer eller neste gode tilbud hos JP eller FV.

Lenke til kommentar

 

Noen som har testet 70-200 F4 OSS ?

 

Har hatt den i ca ett døgn nå, virker meget lovende, ihvertfall på A7! Veldig skarp på full åpning.

 

 

Blir vel min neste investering av optikk :)

 

 

Har lenge vurdert å kjøpe A7 eller A7R men hver gang jeg setter meg ned for å bestille så rives jeg mellom R'ens bedre oppløsning + manglende AA filter og A7 som har mer stillegående lukkerlyd og bedre autofokusytelse.

 

For min del vil A7(R /S ) evt erstatte Fuji X100 som lett reisekamera, ikke min Canon 5D som jeg bruker til portretter / produkt og alt gjort med blitzer og lys..

 

Liker best gatefoto så der burde A7 være selvskreven. Men er også glad i best mulige raw filer å jobbe med så ser derfor og på A7R.

 

Video er også noe jeg bruker endel så da kom jo A7S og føkket opp det 'lette' valget :)

 

For min del er objektiv utvalget bra nok med Zeiss 35 ( burde vært f2 men.. ) og Zeiss 55 1.8 komplett hva jeg ønsker meg.

 

Venter ingen fasit svar fra noen her om hva jeg burde satse på egentlig - bare en liten utblåsing. Men om noen har meninger så kom igjen :)

Kommer nok til å handle etter de første A7S testene kommer eller neste gode tilbud hos JP eller FV.

 

 

Har a7r, helt fantastisk å jobbe med raw filene etter hva jeg er vant med fra 5DII jeg hadde, eneste tingen med a7r er man trenger litt raskere lukker enn ellers ( håndholdt ), den minste bevegelse kan gjøre bilde uskarpt. Men dette er når du ser bildet på 100%, så om du kommer til å se det på utskriftene er jeg ikke sikker på.

 

Har lastet opp en raw fil som jeg har tatt med a7r og en konica 50mm f1.7 fra 70tallet, bare å laste ned filen og prøv den i lightroom/PS hvis du vil.

 

.arw fil

Endret av tomme86
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...