Gå til innhold

Sony A9, A7, A7r, A7s tråden


Anbefalte innlegg

Dafuq. Hvorfor er så mange vidvinkler stygge og svære?

Det må jo være noe drastisk annerledes i konstruksjonen. Se hvor liten og elegant Heliar til Voigtlander er, med samme brennvidde?

 

Visste ikke at det finnes noe Voigtländer Heliar 14-24 f2,8 som er superskarpt og rettegnende. Men, det er mye jeg ikke vet:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dafuq. Hvorfor er så mange vidvinkler stygge og svære?

Det må jo være noe drastisk annerledes i konstruksjonen. Se hvor liten og elegant Heliar til Voigtlander er, med samme brennvidde?

Ofte fordi de er laget til kameraer med større registeravstand - så blir de typisk større. Mindre vidvinkler har også ofte design som gir kraftig vignettering (og fargevignettering) på digitale sensorer, fordi lysstrålene kommer så veldig skrått inn på sensoren...
Lenke til kommentar

De laget kameraene med større registeravstand for å få plass til speilet og introduserte retrofokus design med en asymetrisk oppstilling av linse elementene i objektivene.

 

Jeg har Ultra Wide Heliar (12mm). Kan se den sammen med A7r her:

http://manuellfokus.no/voigtlander-ultra-wide-heliar-12mm-f5-6-aspherical/

 

Den er liten og kompakt, men vignettering er absolutt til stede sammen med Color shifts. Den er ganske grei i forhold til smearing i hjørnene. Jeg lurer på hvordan A7s sensoren yter i forhold til vidvinkler med symetrisk design. Jeg tipper den er bedre en A7 og A7r. Jeg er litt fristet til å bytte, men ikke før jeg eventuelt får en bekreftelse.

Lenke til kommentar

De laget kameraene med større registeravstand for å få plass til speilet og introduserte retrofokus design med en asymetrisk oppstilling av linse elementene i objektivene.

 

Jeg har Ultra Wide Heliar (12mm). Kan se den sammen med A7r her:

http://manuellfokus.no/voigtlander-ultra-wide-heliar-12mm-f5-6-aspherical/

 

Den er liten og kompakt, men vignettering er absolutt til stede sammen med Color shifts. Den er ganske grei i forhold til smearing i hjørnene. Jeg lurer på hvordan A7s sensoren yter i forhold til vidvinkler med symetrisk design. Jeg tipper den er bedre en A7 og A7r. Jeg er litt fristet til å bytte, men ikke før jeg eventuelt får en bekreftelse.

Kan ikke skjønne hvorfor. Det er samme sensor og konstruksjon.

 

Jeg har vært fristet til å kjøpe Heliar-linsen. Da hadde jeg hatt den vidvinkelen jeg trenger. Men jeg syns at vignetteringen dessverre var for mye. I dagslys ser det nesten ut som et instagram-filter.

Lenke til kommentar

Objektivene kan være små og nette, med bakre element tett inntil sensoren - men så får du Instagram-effekt, som du beskriver.

Objektivene kan lages med bakre element lenger vekk fra sensoren, men så blir de store og tunge.

Man kan ikke helt få begge deler.

 

A7s kan godt fungere på en annen måte angående vidvinkeloptikk - det er lavere oppløsning og derfor annet design på mikrolinsene - de er større, og tåler kanskje derfor lys i mer skrå vinkel.

Lenke til kommentar

Jeg tenker dette kan løses med moderne coating og antirefleksjonsteknologi. Kanskje også mer moderne glass reduserer denne effekten. Jeg har tro på at det går an å lage et like lite og nett fult fungerende vidvinkelobjektiv til A7, uten vignettering.

 

Det er greit at avstanden fra sensor er litt annerledes. Men ikke 10cm annerledes.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Det er greit at avstanden fra sensor er litt annerledes. Men ikke 10cm annerledes.

Hvis avstanden går fra 3-4cm til en enkelt cm, så blir det helt annerledes, jo. Lysstrålene kommer veldig skrått inn på sensoren. Og det vil gi vignettering.

Jo tettere du holder en lyskilde mot en flate, jo større forskjell vil det være på mengden lys på flaten tett på lyskilden vs på platen lenger unna lyskilden.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja men altså, det er sikkert konge på video, men da med kompromiss på fotokvaliteten. Derfor vil jeg ikke kalle det den mest avanserte utgaven av kameraet. Men heller videovarianten av kameraet.

 

Jeg tror ikke det er noe kompromiss på fotokvaliteten. Det er lavere antall megapixler, men mye bedre ISO-ytelse per pixel. Rimelig sikker på at dette er et veldig godt kamera.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er noe kompromiss på fotokvaliteten. Det er lavere antall megapixler, men mye bedre ISO-ytelse per pixel. Rimelig sikker på at dette er et veldig godt kamera.

Ytelse per pixel er relevant for ingeniører, men (etter min mening) lite relevant for fotografer. Vi bør heller konsentrere oss om at bildene blir gode, enn at et vilkårlig element av bildet tilfredsstiller ett eller annet kvalitetskriterie.

 

12MP er opplagt et kompromiss på bildekvalitet for de som greier å nyttiggjøre seg 36MP noenlunde effektivt. Jeg skal ikke hevde at det er meg, men jeg mener at mine A2 utskrifter gjort med 18MP var lettere å få "tilfredsstillende" enn de jeg har gjort med 8MP. Dette er dog en eple-pærer sammenligning.

 

-k

Lenke til kommentar

Jeg har aldri støttet megapixel-løpet, men alltid fokusert kvalitet. Nå er det ikke noe dårlig bildekvalitet på A7. Men noen ganger har jeg fanget motiv som skjer i en brøkdel av bildet. Med stor oppløsning og høyt antall MP er det da mulig å kroppe ganske langt inn, og fremdeles beholde kvalitet.

 

Derfor er nok 12mp for lite. For meg er det opplagt at A7S er ment for de som filmer mest men også har behov for å fotografere. Du får også da ganske få megapixler igjen når du bruker APS-C-optikk.

 

Mens A7 er bedre egnet for sånne som meg - som primært fotograferer men, også har et ekstra behov for å filme på siden en gang i blant.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...