3irik Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 Som tow skriver - eksponering er uten problemer - sensoren måler bare korrekt eksponering ut fra hvor mye lys som kommer inn. Kameraet vet ikke at du dreier på blenderhjulet og endrer blender - men det måler korrekt eksponering - og kommer det mer eller mindre lys på grunn av endret blender eller endret lysforhold, så endrer kameraet lukker og/eller ISO så eksponeringen blir korrekt. Kameraet har hverken behov for å vite hva blender eller fokusavstand er - det ordner fotografen. Med mindre man skal bruke blits, da hadde det vært greit med fokusavstand. Ikke at det er et problem til vanlig da. Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 5. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2014 Ble litt nysgjerrig på hva slags optikk du har/ bruker 3irik? Lenke til kommentar
3irik Skrevet 6. mars 2014 Del Skrevet 6. mars 2014 Oi.. Mye forskjellig. For det meste bruker jeg en Nikkor 50mm 1.2 AIS, men i det siste har jeg kjøpt mye rart. Den siste erobringen er en Hoya (!) 35-105 f3.5. Tung som stein, men ganske morsom i bruk! Har også følgende som jeg bruker sporadisk for tiden: Nikkor 24mm f2.0 ais Nikkor 135mm f3.5 ais Olympus Zuiko 50mm 1.8 Tokina 28-70 f3.5-4.5 Tamron 17-35 f2.8-4 (Nikon mount, så kun manuellfokus) Vivitar 70-210 f3.5 (Trenger ny smøring, så den blir brukt lite...) Fantastisk morsomt å kunne bruke all denne gamle optikken uten at det føles vanskelig å bruke det (sånn som det gjør på speilrefleks med ny mattskive) Som sagt så er det for det meste 50mm 1.2 som sitter på kameraet, men er litt lei av den for tiden så det meste går på rundgang! Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 6. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2014 Ok, morsomt... den Zuiko'n har jeg også (regner med det er OM mount utgaven). 24mm f2 er jo en godbit, hvertfall på papiret Er det et "seire 1" objektiv fra Vivitar? Lenke til kommentar
3irik Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 (endret) Ok, morsomt... den Zuiko'n har jeg også (regner med det er OM mount utgaven). 24mm f2 er jo en godbit, hvertfall på papiret Er det et "seire 1" objektiv fra Vivitar? OM mount ja! 24mm f2 ER en godbit! Men den jeg kjøpte hadde fått ganske mye juling, så den har nok mistet en god del kontrast. Fortsatt mer enn skarp nok for mitt bruk! Mekanisk er den helt fin da! Sånn bortsett fra at jeg ikke kan sette på filtre Skal se om jeg finner et bilde, så skjønner du hva jeg mener... Vivitaren er Series 1. Har du noen tips til hvordan jeg kan smøre den? Edit: Sånn ser min 24mm f2.0 ut: Endret 8. mars 2014 av 3irik Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 10. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2014 Ja den har fått litt juling! Jeg har åpnet mange fastobjektiver, men aldri en Zoom. Det kan være at zoom er litt værre å skru sammen igjen. Men dersom den ikke er brukbar slik den er kan du jo teste. Det er en fordel å hvertfall ha "spanner wrench" (spesialverktøy, se ebay) også kan du kjøpe smørefett som brukes på kulelager/ sykkelkranker etc. Bruk Teflon/lithium basert fett, det finner du på Biltema. Lenke til kommentar
3irik Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 Har skrudd fra hverandre en del fastoptikk tidligere, men jeg tror ikke jeg skal skru fra hverandre denne. Den er i brukbar stand, men den er litt for tung å zoome med til at jeg liker å bruke den. Får heller stikke innom noen som reparerer og se om de kan gjøre noe tror jeg Leste forresten at det skal komme oppdatering til A7/R nå snart! http://www.sonyalpharumors.com/great-news-sony-a7-and-a7r-firmware-update-coming-on-march-19/ Håper det betyr at Sony begynner å ta etter fujifilm og oppdaterer kameraene sine oftere! Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 10. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2014 Jaja, jeg vet! Gleder meg til ny firmware Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 10. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2014 Denne er litt morsom: Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 Er det der fullformat? Og hvor mange mm? Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 10. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2014 Ja, fullformat. 25mm Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 11. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2014 (endret) Testbilde... Dette er rett ut fra kamera, kun forminsket og skarpet opp. F8 eller F11, husker ikke i farten Endret 11. mars 2014 av Dentro Lenke til kommentar
Gjest Slettet+0987123 Skrevet 14. mars 2014 Del Skrevet 14. mars 2014 En god og billig IR remote til A7/R er denne : http://www.ebay.com/itm/Sony-Alpha-IR-Wireless-Remote-Control-Sony-A850-A900-A77-A65-A55-A33-RMT-DSLR1-/251354350013?pt=Camera_Camcorder_Remotes&hash=item3a85e301bd#shpCntId koster 45 kroner og fungerer greit med bulb. Jeg bruker den alltid når jeg tar bilder på stativ. http://www.flickr.com/photos/uberdogleg/ Takker for tipset! Bestillte den på ebay 07.03 og fikk den i dag. Sendt fra Hong Kong rekommandert for usd 2,-. En enorm forskjell fra Posten Norge som skal ha 150,- NOK for samme jobben. Uansett , fjernkontrollen er rimelig og virker , det er jo hele poenget. Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 16. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2014 Noen som vet om Bulb fugerer med App`n? Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Kunne ikke dy meg da jeg så fullmånen ute nå, og ville egentlig bare se hva jeg klarte å få med 24-70mm. Dette endte jeg opp med. Dette er ca 1/20 del av hele bildet. Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 Hentet 24-70mm F4 på lørdag. Mye større enn jeg hadde trod - litt vekt på den også. Definetivt noe man merker. Optisk og byggekvaliet er eksemplæriske. Anbefalles! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+0987123 Skrevet 17. mars 2014 Del Skrevet 17. mars 2014 Hentet 24-70mm F4 på lørdag. Mye større enn jeg hadde trod - litt vekt på den også. Definetivt noe man merker. Optisk og byggekvaliet er eksemplæriske. Anbefalles! Gratulerer , har hatt mitt i en måned og er storfornøyd. Vekten synes jeg ikke er så ille - 904g hus med objektiv. Til sammenligning veier a99 med 24-70 1767g. Bildet er et av de første tatt med 24-70mm. Lenke til kommentar
twoeyes Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 Vet ikke om det har vært nevnt i tråden før, men oppdaget nettopp at man kan laste ned en oppdatering av "Smart remote Control" appen for smarttelefon eller iPad som utvider funksjonaliteteten fra bare en enkel fjernutløser til også å gjøre det mulig å styre blender, lukker, ISO, eksp.komp. samt velge fokuspunkt. Lastes ned i "PlayMemories Camera Apps" Lenke til kommentar
Oeystein Radich Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 Vet ikke om det har vært nevnt i tråden før, men oppdaget nettopp at man kan laste ned en oppdatering av "Smart remote Control" appen for smarttelefon eller iPad som utvider funksjonaliteteten fra bare en enkel fjernutløser til også å gjøre det mulig å styre blender, lukker, ISO, eksp.komp. samt velge fokuspunkt. Lastes ned i "PlayMemories Camera Apps" Vet ikke om det har vært nevnt i tråden før, men oppdaget nettopp at man kan laste ned en oppdatering av "Smart remote Control" appen for smarttelefon eller iPad som utvider funksjonaliteteten fra bare en enkel fjernutløser til også å gjøre det mulig å styre blender, lukker, ISO, eksp.komp. samt velge fokuspunkt. Lastes ned i "PlayMemories Camera Apps" fungerer strålende :-) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+0987123 Skrevet 18. mars 2014 Del Skrevet 18. mars 2014 Vet ikke om det har vært nevnt i tråden før, men oppdaget nettopp at man kan laste ned en oppdatering av "Smart remote Control" appen for smarttelefon eller iPad som utvider funksjonaliteteten fra bare en enkel fjernutløser til også å gjøre det mulig å styre blender, lukker, ISO, eksp.komp. samt velge fokuspunkt. Lastes ned i "PlayMemories Camera Apps" I følge Play Memories Camera Apps var disse mulighetene tilgjengelig fra versjon 2.0 lansert 26 september 2013. Jeg har selv brukt den siden november/desember. Siste versjon 2.20 lansert 20 februar omfattet kun bedre driftsstabilitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå