Gå til innhold

Sony A9, A7, A7r, A7s tråden

Anbefalte innlegg

Prøvde Sony sin på Fotovideo for 90 minutter siden.

Der testet jeg det ut i ca 10 min og kom fram til ganske fort at det ikke leverte den kvaliteten jeg vil ha.

Derfor tok jeg heller med meg Zeiss 24-70mm hjem i dag :-)

Var nok et godt valg!

Det er nok ingen 18-200 som kan måle seg med den uansett ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+0987123

mekket et par IR-sendere for iPhone, fungerer som trådløs kabel utløser. Se mer på http://www.dslrbot.com/

Testet med 1min lukkertid, timelaps osv - fungerte som en drøm.

attachicon.gifimage.jpg

Har du kjennskap til om det finnes noe lignende løsning for android ? Triggertrap fungerer , men der brukes kabel fra kamera til en dongle og fra denne til mobiltelefonen. Jeg vil helst ha en trådløs løsning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+0987123

...

Selve dingsen er nok identisk, jeg har ikke mulighet til å søke i Google Play (?) - men det fungerer ved å spille av et lydfil som resultere i at det blir sendt IR signaler - så teoretisk sett vil det fungere med alt som har 3.5mm plug ut

Mer om den her:

http://www.instructables.com/id/DIY-Infrared-transmitter-for-iPhone-iPod/

Var inne på hjemmesiden til dslrbot og det var bare app tilgjengelig for iphone / ipad på app store.

Og uten android app vil det ikke fungere på min Xperia V. Meningen er å bruke en slik løsning til langtidseksponering (bulb)-

Timelapse app har jeg kjøpt fra PlayMemoriesCameraApps.

Lenke til kommentar

Hva slags fokusmodus bruker de fleste her? Jeg lekte litt med 24-70mm i går og kom fram til at jeg virkelig likte direkte manuell fokus. Der kameraet autofokuserer først, men lar deg finstille fokusen manuelt dersom ønskelig.

Dette føltes ut som en veldig naturlig måte å bruke objektivet på, og minte meg litt om hvordan jeg jobbet med Canon+24-70mm før i tiden. Fokusringen ligger liksom så lett tilgjengelig, og i og med at det er et zoom objektiv, blir det til at man jobber mer med fingrene enn på fastoptikk.

Med den faste 35mm brukte jeg derimot veldig mye kontinuerlig AF i stedet.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+0987123

...

Ja, men som jeg prøvde å forklare deg - denne saken fungerer ved å spille av helt vanlig lyd fil som blir igjen til lys gjennom IR dioder.

Enkelt google søk ga meg denne her:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.wegroo.ircamshooter

Flere Android baserte telefoner har innebygd IR sender også.

Jeg forstod IR diode biten , men det trengs også en android app for at det skal fungere i mitt tilfelle.

Det er her tipset ditt kommer inn , så takk for hjelpen. :)

Lenke til kommentar

Hva slags fokusmodus bruker de fleste her? Jeg lekte litt med 24-70mm i går og kom fram til at jeg virkelig likte direkte manuell fokus. Der kameraet autofokuserer først, men lar deg finstille fokusen manuelt dersom ønskelig.

Dette føltes ut som en veldig naturlig måte å bruke objektivet på, og minte meg litt om hvordan jeg jobbet med Canon+24-70mm før i tiden. Fokusringen ligger liksom så lett tilgjengelig, og i og med at det er et zoom objektiv, blir det til at man jobber mer med fingrene enn på fastoptikk.

Jeg bruker bare manuelle objektiver med manuell fokus, men så er nok jeg av den mer eksentriske typen :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+0987123

Jeg bruker manuell fokus på FE 24-70mm og autofokus på 35mm. Jeg synes det er enklere med manuell fokus på 24-70 da det synes å være en annen utveksling på fokusringen enn på 35 mm.

I tillegg har jeg slått av MF assistent , da slås fokusforstørrelsen av. Men har fortsatt muligheten til fremhevingsnivå og farge. På RX1 kan jeg også slå av MF assistent men da slås fremhevingsnivå og farge også selv om dette ikke er valgt bort i menyen. Kanskje noen har en forklaring på det?

Endret av Slettet+0987123
Lenke til kommentar

Når du fokuserer manuelt med slik optikk - merker kameraet det da? Får den digitale assistansen?

Jeg bruker nesten utelukkende manuell optikk fra gammelt av. Kameraet skjønner at det ikke er autofokus på optikken, og slår på den typen fokushjelp jeg har bedt om. Jeg får fokuspeaking som uthever skarpe områder. Det funker helt okey; Bedre enn split-prisme på speilrefleks, men fortsatt ikke så bra at jeg blir raskere enn kameraets autofokus kan være :)

Det eneste jeg savner er å kunne lagre hvilket objektiv jeg har brukt i metadataen til bildene.. DEt begynner å bli veldig mange bilder i lightroom-biblioteket mitt som ikke har noe objektiv :p

Lenke til kommentar

En god og billig IR remote til A7/R er denne : http://www.ebay.com/itm/Sony-Alpha-IR-Wireless-Remote-Control-Sony-A850-A900-A77-A65-A55-A33-RMT-DSLR1-/251354350013?pt=Camera_Camcorder_Remotes&hash=item3a85e301bd#shpCntId

koster 45 kroner og fungerer greit med bulb. Jeg bruker den alltid når jeg tar bilder på stativ.

http://www.flickr.com/photos/uberdogleg/

Endret av Richard Larssen
Lenke til kommentar

En god og billig IR remote til A7/R er denne : http://www.ebay.com/itm/Sony-Alpha-IR-Wireless-Remote-Control-Sony-A850-A900-A77-A65-A55-A33-RMT-DSLR1-/251354350013?pt=Camera_Camcorder_Remotes&hash=item3a85e301bd#shpCntId

koster 45 kroner og fungerer greit med bulb. Jeg bruker den alltid når jeg tar bilder på stativ.

...mer eller mindre samme til 10kr

Funker som bare det, når du mister den er det bare å kjøpe ny (Eller kjøp to med en gang.)

Husk å sette kameraet på Remote Control: on, og husk å slå Remote Control: Off etterpå, funksjonen bruker endel strøm.

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

Når du fokuserer manuelt med slik optikk - merker kameraet det da? Får den digitale assistansen?

Jeg bruker nesten utelukkende manuell optikk fra gammelt av. Kameraet skjønner at det ikke er autofokus på optikken, og slår på den typen fokushjelp jeg har bedt om. Jeg får fokuspeaking som uthever skarpe områder. Det funker helt okey; Bedre enn split-prisme på speilrefleks, men fortsatt ikke så bra at jeg blir raskere enn kameraets autofokus kan være :)

Det eneste jeg savner er å kunne lagre hvilket objektiv jeg har brukt i metadataen til bildene.. DEt begynner å bli veldig mange bilder i lightroom-biblioteket mitt som ikke har noe objektiv :p

Ja, samme her. Exif data til objektivene har vært savnet. Det har vært planen å legge inn dette manuelt, men det har ikke blitt fulgt opp i praksis :hm:

Lenke til kommentar

Men hvordan vet kameraene at du dreier på hjulet til et manuelt objektiv som er montert via et adapter? Som med andre ord - ikke kommuniserer med kamerahuset?

Det kommer mindre lys inn til sensoren.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som tow skriver - eksponering er uten problemer - sensoren måler bare korrekt eksponering ut fra hvor mye lys som kommer inn. Kameraet vet ikke at du dreier på blenderhjulet og endrer blender - men det måler korrekt eksponering - og kommer det mer eller mindre lys på grunn av endret blender eller endret lysforhold, så endrer kameraet lukker og/eller ISO så eksponeringen blir korrekt.

Kameraet har hverken behov for å vite hva blender eller fokusavstand er - det ordner fotografen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...