Gå til innhold

Sony A9, A7, A7r, A7s tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Muligheten for å kjøpe eldre manuelfokus objektiver med adapter er også noe jeg har lyst til."

 

Det er vel nettopp her en A7 kommer til sin rett. Den korte registeravstanden gjør at du kan putte på omtrent alt av optikk på dette huset. Bildekvaliteten fra A7(®) er også vesentlig bedre sammenlignet med Canon 7D og du kan trekke mer i spakene for det sprekker i Camera Raw.

 

A7(®) har sine svakheter som tidligere avdekket i denne tråden og som et rent arbeidsverktøy er DSLR bedre i bruk også etter min mening. :)

 

Når det er sagt så har ikke jeg et eneste DSLR, men jeg har 3 stk. speilløse hus. Jeg kommer ikke til å kjøpe et DSLR igjen, men hadde jeg jobbet 100% som fotograf så hadde nok pipen vært en annen.

Lenke til kommentar

............................

Takk for bra svar, fint og få intrykk fra andres bruker erfaringer. DR ser helt fantastisk ut selv på A7, er overasket over hvor mye man kan dra i skyggene før det går ut over selve bildet. Bildet kvaliteten ser også ut til å være veldig bra. Den vippbare skjermen er et stort pluss for meg egentlig da jeg driver noe med film og det gjør det mye lettere. Focus peaking er også ganske viktig for meg med tanke på hvor mye lettere det er og manuel fokusere både i foto og filming. Tenker at jeg kommer til og bruke litt eldre MF objektiver.

 

Hvorfor er det vanskelig og få skarpe vidvinkel bilder? Er det for de at det ikke er noen FE objektiver der ute som er vidvinkel og du bruker adapter og canon/nikon objektiver? Jeg ser at Samyang 14mm f2.8 er kommet i E fatning, men er ikke i Norge enda. Håper Japanphoto får den inn etterhvert da vidvinkel er et must for meg. Jeg tok også en titt på 500px siden din, hvordan er A7 i mørket med tanke på sternehimmel osv? Det var forresten mange flotte bilder der :)

"Muligheten for å kjøpe eldre manuelfokus objektiver med adapter er også noe jeg har lyst til."

 

Det er vel nettopp her en A7 kommer til sin rett. Den korte registeravstanden gjør at du kan putte på omtrent alt av optikk på dette huset. Bildekvaliteten fra A7(®) er også vesentlig bedre sammenlignet med Canon 7D og du kan trekke mer i spakene for det sprekker i Camera Raw.

 

A7(®) har sine svakheter som tidligere avdekket i denne tråden og som et rent arbeidsverktøy er DSLR bedre i bruk også etter min mening. :)

 

Når det er sagt så har ikke jeg et eneste DSLR, men jeg har 3 stk. speilløse hus. Jeg kommer ikke til å kjøpe et DSLR igjen, men hadde jeg jobbet 100% som fotograf så hadde nok pipen vært en annen.

Jeg har ingen erfaringer ved å bruke eldre MF objektiver med adapter, men jeg har lenge hatt lyst på muligheten og det er absolutt noe jeg kommer til og gjøre om jeg kjøper A7. Regner med at man kan kjøpe billige adaptere på Ebay? Olympus OM zukio har flere objektiver jeg har lyst på, men bortsett fra det så er jeg helt blank, så kom gjerne med inspill om hvilken fatning som er "best" :) Jeg er helt enig i at som et rent arbeidsverktøy så er DSLR best til det meste, spesilet hvis man jobber 100% som ren fotograf som du sier, men det er noe med A7 som virkelig fanger min interesse.

Lenke til kommentar

Min er faring med vid manuellfokus SLR-optikk på A7r (Canon TS-E 24mm, Zeiss 2,8/15 ZE, Zeiss 2,8/21 ZE, Zeiss 2,8/28 C/Y) er at den yter like bra på dette huset som på 5D MkII, og henter ute mere detaljer i og med høyere pikseltetthet og manglende AA-filter.

 

Det er imidlertid fort gjort å slurve litt med fokuseringen om man fokuserer nedblendet slik man gjør med Metabones Smart Adapter III som default, med en anelse uskarphet i deler av motivet som resultat. Man kan bruke adapteren slik at fokuseringen skjer med åpen blender, og dette gir bedre kontroll på hvor fokusplanet plasseres.

 

Unøyaktigheter i adaptere vil gi større utslag for vidvinkeloptikk enn lengre brennvidder. Min erfaring med Metabones Smart Adapter er god, svært "tight" og ingen skjevheter eller unøyaktigheter registrert. Med Tilt/shift-optikk kan lyskilder rett utenfor bildeflaten gi strølys.

 

 

 

Olympus OM, Minolta Rokkor, Canon FD og Contax/Yashica optikk er ofte god optikk til en rimelig penge.

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

Det er imidlertid fort gjort å slurve litt med fokuseringen om man fokuserer nedblendet slik man gjør med Metabones Smart Adapter III som default, med en anelse uskarphet i deler av motivet som resultat. Man kan bruke adapteren slik at fokuseringen skjer med åpen blender, og dette gir bedre kontroll på hvor fokusplanet plasseres.

Bare pass på så du vet om du har fokus shift eller ikke i objektivet - for enkelte objektiver kan det være viktig å fokusere nedblendet. :)

 

TS-E 24/3.5 II har forøvrig litt fokus shift - kan være synlig på korte fokusavstander. :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker i hovedsak Nikon 14-24 og Canon 17 ts-e på Sony A7r.

 

Jeg opplever det så mye mer kritisk å sette fokus riktig sted med A7r, det har blitt en del bilder med uskarpe hjørner i prosessen. F.eks dette som er tatt med 14-24:

 

https://plus.google.com/u/0/b/103699069629893021858/photos/+MinturfotoNo74/albums/5976604000954310753/5976604006080576018?pid=5976604006080576018&oid=103699069629893021858

 

 

Tok en del bilder rundt f/8, det med best hjørner er fokusert en del til høyre for sentrum.

Jeg opplever 5D3 som mindre kresent på dette, antar det har med mindre pixeltall å gjøre.

 

Jeg har også samyang 14 objektivet i canon mount, men har aldri vært spesielt glad i det pga vignetteringen på 2.8. Jeg ville uansett ikke kjøpte det i sony mount, heller canon/nikon med adapter så kan det brukes på mange forskjellige kamera.

 

Jeg har ikke prøvd A7r til stjernefotografering. Kun i blåtimen.

Endret av espenha
Lenke til kommentar

Har testet litt Corner fix og det synes jeg ikke fungerte særlig bra med A7R, hvertfall fikk ikke jeg det til. Men jeg tok det samme hvite arket som jeg fotograferte med Vogtlander 12mm å kjørte Flat field Plugin i Lightroom på samme bilde som tidligere postet og fikk dette, og det uten å vite om jeg hadde samme blender og med helt andre lysforhold, så da er det kanskje et lite håp alikevel når man får teknikken litt bedre in i fingrene :)

 

Men det blir et ekstra steg da...

 

post-71158-0-91286300-1393378484_thumb.jpg

Endret av Dentro
Lenke til kommentar

Noen som har prøvd Tamron 18-200mm på A7?

Vurderer seriøst å kjøpe meg dette, selv om det går på bekostning av FF modus.

Bare håper de lager en FE versjon av dette objektivet.

 

Sony 18-200mm E skal visst være en blåkopi: http://www.fotovideo.no/foto/Objektiver/Sony/Sony-E-18-200mm-F35-63-OSS-Superzoom--Stabilisator--E-fatningNEX-122286-p0000128791

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

 

Var å hentet denne idag, fikk med gratis batterigrep og valgfri metabones adapter

Gratulerer med nytt kamera! Hvor kjøpte du det fra ? Var ikke noe dårlig deal det der.

 

 

 

Veldig fornøyd at jeg fikk det med gratis, er i Australia. :)

 

 

Kamera på lading med konica hexanon 50mm f1.7

 

 

 

post-213973-0-18364800-1393506409_thumb.jpg

Endret av tomme86
Lenke til kommentar

 

 

Var å hentet denne idag, fikk med gratis batterigrep og valgfri metabones adapter

Gratulerer med nytt kamera! Hvor kjøpte du det fra ? Var ikke noe dårlig deal det der.

 

 

 

Veldig fornøyd at jeg fikk det med gratis, er i Australia. :)

 

 

Kamera på lading med konica hexanon 50mm f1.7

 

 

 

attachicon.gifIMG_0380.JPG

 

Gratulerer så mye! Husk å poste noen bilder! ;)

 

Edit: så ikke dette før nå:

Noen som har prøvd Tamron 18-200mm på A7?

Vurderer seriøst å kjøpe meg dette, selv om det går på bekostning av FF modus.

Bare håper de lager en FE versjon av dette objektivet.

 

Sony 18-200mm E skal visst være en blåkopi: http://www.fotovideo.no/foto/Objektiver/Sony/Sony-E-18-200mm-F35-63-OSS-Superzoom--Stabilisator--E-fatningNEX-122286-p0000128791

Dette er feil. Sony har to 18-200mm. Den du linker til er ikke den som er lik tamron sin. Tamron sin er lik sony 18-200 LE.

 

Forskjellen er i all hovedsak autofokus, og at f-drop kommer senere. På papiret er begge to f3.5 - 6.3, men sony sin 18-200 som ikke heter LE kan zomes til ca. 100mm før det er nede i f5.6, mens LE blir f5.6 allerede ved ca 50mm, og 6.3 allerede ved 100mm.

(Disse tallene er estimert etter hukommelse, men du forstår poenget.)

Endret av 3irik
Lenke til kommentar

 

 

Var å hentet denne idag, fikk med gratis batterigrep og valgfri metabones adapter

Gratulerer med nytt kamera! Hvor kjøpte du det fra ? Var ikke noe dårlig deal det der.

 

 

 

Veldig fornøyd at jeg fikk det med gratis, er i Australia. :)

 

 

Kamera på lading med konica hexanon 50mm f1.7

 

 

 

attachicon.gifIMG_0380.JPG

 

 

Gratulerer med ILCE!, Hexanon objektivene skal levere meget bra selv om jeg aldri har hatt et selv. :)

 

Bra deal også!

Lenke til kommentar

Fantastisk kamera!

 

Venter på minolta adapteret, så hexanon kommer til å bli brukt mye framover. Har også nikon 14-24, men den kommer til å bli brukt mest for landskapsbilder.

 

 

Noen bilder fra en kort gåtur tidligere idag:

 

12831552235_2bac397ba0_c.jpg

12831554515_c3778e1acb_c.jpg
12831977804_9b1e17a9f2_c.jpg

 

12831625903_34d1c3ba8b_c.jpg
Endret av tomme86
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...