Nordentro Skrevet 18. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2014 Oh, kult! Du bor på Lillehammer ja? Jeg la ikke merke til nordlyset før jeg så på bildet faktisk, hehe Lenke til kommentar
3irik Skrevet 18. februar 2014 Del Skrevet 18. februar 2014 Oh, kult! Du bor på Lillehammer ja? Jeg la ikke merke til nordlyset før jeg så på bildet faktisk, hehe Stemmer det! Studerer på høgskolen Alltid morsomt når folk poster steder jeg kjenner igjen! Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 Fikk adapteret mitt til Leica M idag Voigtlander 12mm på A7R Uhh 12mm? Er det fullformat? Prisen på dette? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. februar 2014 Del Skrevet 20. februar 2014 (endret) Voigtländer 12/5.6 har vi skrevet litt om tidligere i tråden, og ja, den er til fullframe. Som jeg skrev til deg i en tidligere post - Voigtländer 12/5.6 er et av de få seriøst vide alternativene. Endret 20. februar 2014 av Trondster Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 21. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2014 Ja, den er nesten for mye av det gode Den er ikke helt optimal på A7r som ventet. Brukbar skarphet mot hjørnene, men det er mye vignettering og endel color shift. Vignettering er greit nok, det kan lett justeres vekk, color shift´n er vanskligere pga magenta stikk blandet med brunlig okerfarge (mest i øvre senter). Jeg kan legge ut en dagslys sample uten korrigeringer senere. Størrelsen er veldig fin på A7R, mye mindre kontra retrofokus alternativene. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Post gjerne bilde av en hvit eller grå vegg på full blender, så vi får se vignettering og fargeskift. Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 21. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2014 Ja, jeg har noen allerede etter å ha testet "cornerfix" Har en 3åring som skal i senga først! 1 Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 21. februar 2014 Del Skrevet 21. februar 2014 Post gjerne bilde av en hvit eller grå vegg på full blender, så vi får se vignettering og fargeskift. Joa, men for et kjedelig motiv å bruke et slikt objektiv til Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Er ikke helt imponert over denne anmeldelsen av 24-70mm: http://phillipreeve.net/blog/rolling-review-carl-zeiss-vario-tessar-t-fe-424-70-za/ Noen som har kjøpt det allerede? Hvordan fungerer det med F4 innendørs? Og hvor bra fungerer OSS på lukkerhastigheter som 40-50-60? Klarer den å berge skarpheten på tross av små bevegelser? Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 22. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2014 12mm Voigtlander mot et hvitt papir Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 22. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2014 Typisk hvordan et uredigert motiv ser ut: Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Som forventet - en hel del vignettering og fargeskift - men så ufattelig vid, og så liten og kompakt! Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Hmm. Kanskje 14mm er et bedre kjøp. Det der er litt for kraftig for min smak. Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 22. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2014 Ja, den er drøyt vid. Det finnes også en 15mm fra Voigtlander, men den har samme utfordringer med vignettering og farge shift. Vi kan jo bare håpe at de klarer å modifisere sensoren til hvertfall å kunne hanskes med farge shift i nyere generasjoner. Jeg tror ikke farge shift er noe stress ved bruk av film... Litt synd for Voigtlander objektivene er både billige, kompakte og fine i bruk. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Som vi har gjentatt noen ganger nå - Samyang 14/2.8 er et godt alternativ - ikke så dyr, ultravid og ganske så god optisk. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Jeg vurderer det hele tiden fortløpende nå. Men det er bare synd den er så svær. Ønsker liksom ikke kjøpe en Samyang til 3-4000kr og oppdage at Sigma eller Zeiss kommer med en tilsvarende seks måneder etterpå. Lenke til kommentar
Jod-R Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 Hvis jeg ikke tar helt feil så har zeiss en 15mm, men den koster mye mer enn Samyang gjør. Sigma vet jeg ikke noe om. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. februar 2014 Del Skrevet 22. februar 2014 (endret) Jeg vurderer det hele tiden fortløpende nå. Men det er bare synd den er så svær. Ønsker liksom ikke kjøpe en Samyang til 3-4000kr og oppdage at Sigma eller Zeiss kommer med en tilsvarende seks måneder etterpå. Som Jod-R nevner - Zeiss har allerede en utmerket 15mm - ikke til E-fatning, men i fantastisk kvalitet. http://www.japanphoto.no/zeiss-15mm-28-zf2-distagon-for-nikonSmå 21 tusen kroner. Skal du ha billig og godt - kjøp Samyang - for eksempel til Nikon - pluss et godt adapter. Samyang billig - de andre dyrere. Zeiss ekstra god, men veldig, veldig dyr. Endret 22. februar 2014 av Trondster Lenke til kommentar
oTorven Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 (endret) Vet ikke om jeg skulle ha laget en ny tråd for dette, men tror det passer greit her da det hovedsaklig handler om Sony A7/r og jeg helst vil ha tilbakemeldinger fra de som har erfaringer med det. Er ny her på forumet så jeg beklager hvis det blir feil. Jeg har fulgt med på Sony A7 og sett/lest flere annmeldelser og det får som oftest gode tilbakemeldinger, men kunne gjerne tenkt meg å høre litt på andres brukererfaringer fra dere som bruker det til vanlig bruk og har brukt det i en lengere periode. Jeg eier idag et Canon 7D med div optikk, men kunne gjerne tenkt meg et speiløstsytem med tanke på vekt og hvor hendig det er og ta med seg overalt. Jeg liker og ta landskaps bilder, gatefoto (om man kan kalle det det) også driver jeg litt med video. Jeg lurer på om noen her har vert i samme situasjon hvor de tenker på eller har byttet fra større DSLR til A7, er det noe du har angret på i ettertid, noe du savner osv? Om jeg skulle gått for et A7 vil det nok bli et med kitzoomen og ziess 35mm f2.8 med det første. Muligheten for å kjøpe eldre manuelfokus objektiver med adapter er også noe jeg har lyst til. edit: Kan gjerne kjøpe brukt om dette skulle være viktig informasjon. Endret 23. februar 2014 av oTorven Lenke til kommentar
espenha Skrevet 23. februar 2014 Del Skrevet 23. februar 2014 (endret) Jeg er ikke helt i samme situasjon som deg, men det ligner vel litt. Jeg har et Canon 5D3 med diverse L optikk, + en Nikon 14-24 med en canon adapter. Brukes i hovedsak på tur i fjellet, fotografering av niese barn og landskap. Kjøpte en A7r i desember og har brukt den til mye av det samme som jeg bruker 5D-en til, av og til side ved side. Sony kameraet ble anskaffet for å ha et lettere alternativ enn 5D3 med 24-70, A7r med Sony/Zeiss 24-70 FE objektivet så er det nesten 1kg lettere. Jeg ser forløpig kun for meg at det blir brukt på de aller lengste turene i tillegg i situasjoner der det er upraktisk å ha med seg et stort kamera. Jeg har en metabones adapter til Sony kameraet og har i hovedsak bruk Canon 17 ts-e, (dobbel adapter) Nikon 14-24, Canon 70-300 L IS, Canon 50 L. Oppsummert: + -Fantastisk DR, mange hakk bedre enn 5D-en. Kan løfte skygger mye. -Utrolig mye detaljer i de 36mp -Den vippbare skjermen er digg -Focus peaking -vekten og størrelsen - -Ufordrende med (ultra)vidvinkel, vanskeligere å får skarpe bilder over hele bilde -live view, den er sikkert god til å være speilløs, men jeg liker canon sin MYE bedre. Spesielt synes jeg det er slitsomt at live view returnerer det utzooomet etter at fokus er oppnådd. -Små knapper og generell betjening. Sikkert vane, men trykking i menyene. -Elendig batteritid, har 4 originale og 2 uoriginale + en uoriginal lader. -Autofokus, vesentlig tregere -Bråkete lukker, savner silent shutter -24-70 FE objektivert har dårligere hjørner enn Canon 24-70 L 2.8 II, men jeg tror ikke dette kommer til å bli noe stort problem Det er mulig at jeg over tid blir mer vant med sony-en, men jeg foretrekker definitivt Canon som arbeidsverktøy og kommer helt sikkert ikke til å slutte å bruke den. Men sony-en har noen + den og så for meg blir det forløpig et supplement. Jeg vil heller ha en 5DIV med vippbar skjerm og tilsvarende DR som sony-en :-) Espen (http://500px.com/espenhaagensen) Endret 23. februar 2014 av espenha Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå