Gå til innhold

Sony A9, A7, A7r, A7s tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker som optikk i disse størrelsen fremdeles er dyrt samme hvor gammel den er.

Samyang er jo bare standard speilrefleksoptikk som er konvertert sant? Så du får ingen plassbesparende gevinst.

Hva med disse pancake-objektivene som ble tilgjengelig for Nex. De var jo også ganske billige. Burde vel gå an å lage noe sånt til A7 også? Sony har selv hevdet de skal lansere ultravidvinkler. Bare lurer på hva de mener med "ultra".

Nikon har også laget disse billige vidvinklene. Noen som har testet disse på A7?

$_12.JPG

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Virker som optikk i disse størrelsen fremdeles er dyrt samme hvor gammel den er.

Samyang er jo bare standard speilrefleksoptikk som er konvertert sant? Så du får ingen plassbesparende gevinst.

Hva med disse pancake-objektivene som ble tilgjengelig for Nex. De var jo også ganske billige. Burde vel gå an å lage noe sånt til A7 også? Sony har selv hevdet de skal lansere ultravidvinkler. Bare lurer på hva de mener med "ultra".

Nikon har også laget disse billige vidvinklene. Noen som har testet disse på A7?

$_12.JPG

Nei, optikk til Nikon 1 vil ikke fungere - de er laget til et system med en bitteliten sensor.

Det er masse å velge i gammel knallbra normaloptikk du kan bruke med adapter. Akkurat ultravidvinkel er det derimot heller lite utvalg i.

Du stresser veldig med ultra-delen av ultravidvinkel - har du en gang prøvd en 14mm på fullframe? Tilsvarende en 8-9mm på crop? Er du klar over hvor vid en 14mm er på fullframe? Hvor du kan ta bilde av solnedgangen og samtidig få med skoene dine, med over nitti grader utsnitt?

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

$_12.JPG

Nei, optikk til Nikon 1 vil ikke fungere - de er laget til et system med en bitteliten sensor.

Det er masse å velge i gammel knallbra normaloptikk du kan bruke med adapter. Akkurat ultravidvinkel er det derimot heller lite utvalg i.

Du stresser veldig med ultra-delen av ultravidvinkel - har du en gang prøvd en 14mm på fullframe? Tilsvarende en 8-9mm på crop? Er du klar over hvor vid en 14mm er på fullframe? Hvor du kan ta bilde av solnedgangen og samtidig få med skoene dine, med over nitti grader utsnitt?

Det er det jeg er ute etter ja.

Jeg har fotografert masse med 10mm på kropsensor og vil gjerne ha noe tilsvarende.

Voigtlanderen virket fristende. Men veldig dyr i forhold til mye av den rimelige optikken folk har linket til. Så dyr at jeg gjerne venter og ser om ikke Sony eller Zeiss kommer med noe eget.

Planlegger å kjøpe 24-70mm, men vet ikke helt når enda. Skal jeg derimot ha en egen vidvinkel må den være en god del bredere enn 24. Holder ikke med 20 da liksom.

Lenke til kommentar

Det er det jeg er ute etter ja.

Jeg har fotografert masse med 10mm på kropsensor og vil gjerne ha noe tilsvarende.

Voigtlanderen virket fristende. Men veldig dyr i forhold til mye av den rimelige optikken folk har linket til. Så dyr at jeg gjerne venter og ser om ikke Sony eller Zeiss kommer med noe eget.

Planlegger å kjøpe 24-70mm, men vet ikke helt når enda. Skal jeg derimot ha en egen vidvinkel må den være en god del bredere enn 24. Holder ikke med 20 da liksom.

10mm på Canon crop blir samme utsnitt som 16mm på fullframe - og en 24mm blir like vid som 15mm var for deg på Canon crop.

Og - 14mm er merkbart videre enn 16mm.

Forøvrig blir en eventuell ultravidvinkel fra Zeiss neppe billig.

Edit: ..Og selv en 20mm er ganske så vid - den blir like vid som en 12,5mm var på Canon crop, og en 10-20mm stilt på 12,5mm er ganske vid, eller hva? ;)

Da du ba om råd til 8, 10 eller 12mm, så tipper jeg du tenkte på med samme utsnitt du ville fått med disse på crop, og så blir tilsvarende på fullframe hhv 13, 16 og 19mm - eller med rundere brennvidder 14, 16 og 20mm.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Jeg kjenner flere som bruker Samyang 14mm på A7® fra et annet forum og som er veldig fornøyd. Fordelen er at den har et *retrofokus design som gjør at du slipper å korrigere i post som man må på Voigtlanderen.

*retrofokus ble til sammen med SLR for å få plass til speilet og har et asymetrisk design. Den ekstra lengden (og størrelsen) gjør at man slipper vignettering og farge skift.

Og som Trondster nevner så er 14mm ultravid på FF!

Sony kommer nok til a slippe (forhåpentligvis) en mer kompakt vidvinkel med automatisk software korrigering av kjent problematikk, men jeg tror prisen på denne også vil overgå Voigtlanderen.

Lenke til kommentar

Det finnes andre 16-35-objektiver til andre fatninger, men de er typisk steindyre. Når det gjelder gammel og god optikk man kan få billig, så er det fastoptikk - ikke zoom.

Samyang 14/2,8 finnes til Sony E-fatning, og er mye for pengene.

Men det er da ikke fullformat.

Men noe eldre optikk? Kameraer har jo eksistert lenge. Det finnes vel noen eldre objektiver i den størrelsesordenen?

Lenke til kommentar

Men det er da ikke fullformat.

Men noe eldre optikk? Kameraer har jo eksistert lenge. Det finnes vel noen eldre objektiver i den størrelsesordenen?

Jo - som det er nevnt tidligere i denne tråden - Samyang 14/2.8 er til fullframe.

Og - som jeg har forsøkt å forklare deg tidligere i tråden - gamle ultravidvinkler er det dårlig utvalg i, i motsetning til for eksempel normaloptikk.

Har enda ikke sett Samyang 14/2.8 til E-fatning i norske butikker (den ble lansert til E-fatning i desember), men den kommer nok snart også her på berget.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Jeg har nettopp kjøpt en brukt tamron 17-35 mm f 2,8-4 med minolta Af ( sony A) fatning. Har ikke prøvd så veldig mye etter at jeg fikk A7, men den virker spennende. Veldig vid i forhold til mine 24 og 28 mm linser. denne linsa lages ikke lenger, men fantes også som en Konica Minolta versjon. betraktet som et bra og billig objektiv. Betalte 1750, for min på foto.no for et veldig fint brukt eksemplar. Veldig bra pris for et spennde objektiv. Bruker det på et Sony LAEA4 adpter med af. funker veldig bra.

Lenke til kommentar

Glemte å skrive det , men det er et fullformatobjektiv laget for kamera med 35 mm film. Sikkert mye annet snadder å få tak i av gammel optikk også. Det som er greit er jo at "alt" kan passe på A7/A7r. Bonus at optikk med minolta/ sony fatning får rask autofokus med bruk av LAEA4 adapteret med innbygd translucent speil og autofokus ala Sony a77/a99. adapteret koster ca 3000,-.

Lenke til kommentar

Fikk adapteret mitt til Leica M idag :)

Voigtlander 12mm på A7R

139275640334550000_resized.jpg

Ser veldig bra ut!

Jeg var ikke klar over at det var mulig å se nordlyset (?) nå for tida!

Tok dette i går:

12620188035_f41a9ee40a_b.jpg
Stjernelandskap by 3irikur, on Flickr
17mm på A7 :)
Edit: for dere som ikke er kjent i området, dette bildet er tatt på ganske nøyaktig samme plass, men snudd 180°!
Endret av 3irik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...