Gå til innhold

Sony A9, A7, A7r, A7s tråden

Anbefalte innlegg

Jeg bruker kun manuell modus hele tiden, og skrur derfor opp og ned Iso ofte for å stille inn lysstyrken, da jeg ikke lenger kan gå på kompromiss med lukkertid, eller blender.

Derfor syns jeg det ekstra hjulet kanskje er litt unødvendig, fordi jeg hele tiden stiller blender, lukker og iso selv. Det var også derfor jeg trodde det hjulet var et nytt parameter, fordi det var noe jeg aldri hadde forholdt meg til før. Nå må jeg innrømme at jeg ikke helt ser grunnen til at det skal få en egen fysisk plass på kameraet - som allerede er veldig lite.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg gleder meg også til den dagen ISO blir metadata på rå-fila for kameraet, men inntil den dag får vi ha med ISO blant de tre i parametrene blender, lukker og ISO i en "korrekt eksponering". :)

ISO som metadata vil vel kreve bildebrikker med 22-24 EV dynamisk område, og noe rundt 20-24 bit bildefiler (tatt løst ut fra hodet). Tror ikke det er noe som kommer med det første.

Lenke til kommentar

ISO som metadata vil vel kreve bildebrikker med 22-24 EV dynamisk område, og noe rundt 20-24 bit bildefiler (tatt løst ut fra hodet). Tror ikke det er noe som kommer med det første.

Det er tilstrekkelig at DR faller med en stopp for hver stop du øker ISO med. En rekke kamera er svært nær å tilfredsstille dette kriteriet.

Se f.eks Nikon D7000 vs Canon 7D DR som funksjon av ISO nedskalert til 8MP:

http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Nikon-D7000-versus-Canon-EOS-7D___680_619

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Det er tilstrekkelig at DR faller med en stopp for hver stop du øker ISO med. En rekke kamera er svært nær å tilfredsstille dette kriteriet.

Jeg vil mye heller se en bildebrikke som beholder DR opp gjennom ISO.

Lenke til kommentar

Men hvis du vil styre eksponeringen selv, hvorfor ikke bare bruke M? Der har du jo alt?

Hva gjør det så at det er et hjul der du ikke bruker? For oss som ikke gidder å detaljstyre parametrene og pinlig nøyaktig følge med på lysmåleren hver gang lysforholdene endrer seg bittelitt er det genialt med egen kontroll for eksponeringsjustering. Bruker selv A-modus og eksponeringsjustering på mitt Canon-hus i 98% av bildene mine. :)

Lenke til kommentar

opplevde farlig bug i A7r i helgas fotojobb - brukte først 64GB kort til til den hadde omtrent 36GB med bilder, tok den ut - satt inn 32GB og fortsatt jobben. Jeg kopierer alltid alle filer manuelt for å ha fult kontroll på hva som skjer - og jeg ble litt overrasket av at jeg ble bedt om å overskrive filer da jeg kopierte bilder fra mitt andre minnekort - da trodde jeg først at jeg satt inn første brikken på nytt. Men neida, det viste seg at på et magisk vis så hadde bilder på kort 1 & 2 samme filnavner selv om innhold og datostempel på filer var forskjellig. Så her ved å ikke gjøre det manuelt, kunne jeg lett endt opp med å formatere ett minnekort med bilder i god tro om at de var kopiert over...

Løsningen ble å endre navn på filer slikt at de også inkluderte tidspunkt på når de ble skapt.

Jeg har ikke prøvd å gjenskape feilen, men har planer om å gjøre det til uka og evnt feilrapportere dette til Sony.

Lenke til kommentar

Jeg vil mye heller se en bildebrikke som beholder DR opp gjennom ISO.

Påstanden din var at ISO som metadata ville kreve 22-24EV DR og 20-24 bit. Dette er etter min mening feil. Vi er omtrent der med 14 Ev og 14 bit og Sony-sensorer.

-k

Lenke til kommentar
Påstanden din var at ISO som metadata ville kreve 22-24EV DR og 20-24 bit. Dette er etter min mening feil. Vi er omtrent der med 14 Ev og 14 bit og Sony-sensorer.

Joda, du har rett i det, bortsett fra at egentlig er vi der du ønsker å være. Med dagens teknologi ser det ut til at ISO ikke brukes til å endre følsomheten på sensorene, men til å bare bruke deler av sensorens DR ved høyere enn base ISO. Da er det eneste som skjer at ISO brukes for å bestemme en eksponering som passer med lysstyrken, og i tillegg fortelle jpg-generatoren hvor mye "forsterkning" den skal bruke. Altså er ISO metadata, som ikke har noen betydning i seg selv, annet enn for å fortelle hvilken del av råtadarekken som skal plasseres hvor på jpg-datarekken.

Jeg vil heller beholde DR 12-14 ved alle ISO, det vil kreve DR på 22-24 EV. Da først blir det virkelig interessant med ISO som metadata, det vil si, da blir ISO nesten å se på som ikke-data. Da kan man velge eksponering mer eller mindre fritt (innen rimelighetens grenser) og sette ISO som man vil etterpå. Eventuelt sette ISO på forhånd og dermed få betydelig mindre bildefiler.

Lenke til kommentar

Joda, du har rett i det, bortsett fra at egentlig er vi der du ønsker å være. Med dagens teknologi ser det ut til at ISO ikke brukes til å endre følsomheten på sensorene, men til å bare bruke deler av sensorens DR ved høyere enn base ISO. Da er det eneste som skjer at ISO brukes for å bestemme en eksponering som passer med lysstyrken, og i tillegg fortelle jpg-generatoren hvor mye "forsterkning" den skal bruke. Altså er ISO metadata, som ikke har noen betydning i seg selv, annet enn for å fortelle hvilken del av råtadarekken som skal plasseres hvor på jpg-datarekken.

Jeg vil heller beholde DR 12-14 ved alle ISO, det vil kreve DR på 22-24 EV. Da først blir det virkelig interessant med ISO som metadata, det vil si, da blir ISO nesten å se på som ikke-data. Da kan man velge eksponering mer eller mindre fritt (innen rimelighetens grenser) og sette ISO som man vil etterpå. Eventuelt sette ISO på forhånd og dermed få betydelig mindre bildefiler.

Problemet er at dette framstår som ønsketenkning. Når sensoren er i stand til å telle fotonene som treffer den med "god" presisjon så gjør sensoren det vi kan forvente av den.

Det hadde vært fantastisk om sensoren kunne gjette seg fram til at 13 fotoner "egentlig" skulle ha vært 13.26335442 fotoner dersom man hadde hatt lang nok eksponeringstid til å telle flere av dem, men jeg ser ikke helt hvordan dette skulle skje.

Jeg ber bare om at kamera-produsenter skal gjøre enkle endringer i ergonomi og filosofi som bedre reflekterer dagens digitale virkelighet, i stedetfor å være fastlåst i bruksmønstre som fungerte bra i filmens dager. Selv dette virker å være ønsketenkning...

-k

Lenke til kommentar

Så vil jeg heller ha så høy DR som mulig og synkende DR når man går opp i ISO. Får jeg 22-24 EV DR vil jeg heller ha ti trinn ISO med 22 trinn DR på laveste ISO og 12 trinn DR på høyeste ISO.

For å få ISO som metadata er det rikelig å gjøre som RED gjør i dag - man skyter med den eksponeringen man ønsker, og ISO er metadata. Man kan øke "ISO" i etterbehandlingen, på bekostning av støynivå.

Lenke til kommentar

opplevde farlig bug i A7r i helgas fotojobb - brukte først 64GB kort til til den hadde omtrent 36GB med bilder, tok den ut - satt inn 32GB og fortsatt jobben. Jeg kopierer alltid alle filer manuelt for å ha fult kontroll på hva som skjer - og jeg ble litt overrasket av at jeg ble bedt om å overskrive filer da jeg kopierte bilder fra mitt andre minnekort - da trodde jeg først at jeg satt inn første brikken på nytt. Men neida, det viste seg at på et magisk vis så hadde bilder på kort 1 & 2 samme filnavner selv om innhold og datostempel på filer var forskjellig. Så her ved å ikke gjøre det manuelt, kunne jeg lett endt opp med å formatere ett minnekort med bilder i god tro om at de var kopiert over...

Løsningen ble å endre navn på filer slikt at de også inkluderte tidspunkt på når de ble skapt.

Jeg har ikke prøvd å gjenskape feilen, men har planer om å gjøre det til uka og evnt feilrapportere dette til Sony.

Jeg har ikke sjekket dette nøye, men på mitt A7r, så lages det nye filnummer fortløpende, men kun for bildefilene.

For videoklippene nullstilles telleren hver gang jeg har formatert kort og det blir alltid litt kløn når jeg skal overføre til PC, siden det allerede ligger filer med den samme nummereingen der.

Lenke til kommentar

I dag oppdaget jeg at kameraet mitt er innstilt på Fine kvalitet. Men har mulighet for å stilles opp til super fine.

Allerede er noen bilder på 20mb++. Noen som har prøvd super fine med A7? Forskjeller?

Jeg sammenlignet Fine og Superfine på A7r, veldig små forskjeller og du må forstørre veldig mye for å se forskjeller (hvis du klarer det). Bruker du RAW + JPG får du ikke satt JPG til superfine da går det automatisk til Fine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...