Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Sony A9, A7, A7r, A7s tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si det er ganske utrolig om det ikke er et menypunkt der du kan bestemme lengste lukkertid før ISO justeres. Sikker på at dere har lett i manualen?

Er ikke dette standard....?

D90_Auto_ISO_Set.gif

Dessverre mangler den fine innstillingen som du viser til i Nikon menyen

Det mangler også et bra hjul til å stille ISO - kontrollhjulet bak er utrolig lett å trykke en av retningene under rotasjon - og da er man inne på en annen innstilling. Å bruke dette hjulet med hansker på er så godt som umulig.

Dette punktet, og plasseringen av forstørringsknappen ble sammen med forholdsvis dyr optikk spikeren i kista for A7 for min del.

P.S. De som ikke var klar over det, man kan slå av/på AutoISO på nyere Nikon ved å holde inne ISO-knappen og bruke framre kontrollhjul.

Lenke til kommentar

Det mangler også et bra hjul til å stille ISO - kontrollhjulet bak er utrolig lett å trykke en av retningene under rotasjon - og da er man inne på en annen innstilling. Å bruke dette hjulet med hansker på er så godt som umulig.

Dette punktet, og plasseringen av forstørringsknappen ble sammen med forholdsvis dyr optikk spikeren i kista for A7 for min del.

P.S. De som ikke var klar over det, man kan slå av/på AutoISO på nyere Nikon ved å holde inne ISO-knappen og bruke framre kontrollhjul.

Det si jeg meg enig i, kontrollhjulet bak er ikke ideelt til justering av iso. Jeg har iso på en av programmerbare knappene og kan da bruke hjulet på fremsiden til å juster iso'en!

Lenke til kommentar

Det si jeg meg enig i, kontrollhjulet bak er ikke ideelt til justering av iso. Jeg har iso på en av programmerbare knappene og kan da bruke hjulet på fremsiden til å juster iso'en!

Kan du si mer spesifikt hvordan du får til å programmere dette?

Endret av Geeza
Lenke til kommentar

Kan prøv! Hvis du velger meny og meny nr 2 (tannhjulet). Så går du der på undermeny nr 6. Der finner du: Tilp. skjermkn,-inns. Velg det og trykk ok. Da kan du velge va du vil bruke C1, C2, C3 knappene til under Egendefin. knapp 1 osv.

Lenke til kommentar

Kan prøv! Hvis du velger meny og meny nr 2 (tannhjulet). Så går du der på undermeny nr 6. Der finner du: Tilp. skjermkn,-inns. Velg det og trykk ok. Da kan du velge va du vil bruke C1, C2, C3 knappene til under Egendefin. knapp 1 osv.

Ok, jeg skjønte ikke helt hva C1, C2 og C3 hadde med ISO hjulet på fremsiden å gjøre. Men jeg ser nå at ved å programmere C3 => ISO så kan jeg ved å trykke C3 først bruke fronthjulet for å velge verdi. Eller bakhjulet. Eller dreiehjulet.

Pussige greier.

Jeg hadde håpet at man kunne si at fronthjulet skal være ISO og ferdig med det, slik at jeg ikke behøvde å lete etter C3 først. Men det går vel ikke da.

Men takk! Da får jeg se om dette fungerer bedre for meg eller om jeg skal fortsette å bruke dreiehjulet.

Endret av Geeza
Lenke til kommentar

Synes det funker veldig bra å ha eksponeringskompensasjon på fremre hjulet og blender på det bakre hjulet! Og iso på C1 knappen. Tror ikke jeg ville valgt å ha iso på et av de to hjulene! Men det kunne jo kansje gått ann for de som ville det!

Lenke til kommentar

I manuell er det ingen eksponeringsjustering - skal du endre eksponeringen i manuell-modus skal du endre eksponeringen ved å endre lukker og/eller blender. Prøv eksponeringsjustering i andre modi i steden.

Med mindre man har på auto-iso. Da vil eksponeringskompensasjon fungere :)

Har nå bestilt meg mitt første rangefinder-objektiv! Tenkte jeg skulle sette en Industar 26-m på kameraet og se hvor lite og lett A7 kan være! :D

Forøvrig må jeg si meg veldig fornøyd med manuellfokusering på kameraet. Det er kjempelett å finne fokus selv med 50mm på 1.2!

Edit: formuleringer

Endret av 3irik
Lenke til kommentar

Eksponeringskomp. har et eget hjul! Men selv om eksponeringskomp. har et eget hjul synes jeg det er greit å velsle mellom å bruke det og det fremre hjullet! Eksponeringskomp. på fremre hjulet har du i S, A og P. I M kan du bruke eksponeringskomp.hjulet hvis, som 3irik sier, auto-iso er valgt.

Lenke til kommentar

Men var ikke eksponeringshjulet en slags egen instilling da? Utenom Iso og lukkertid osv?

En eksponering er et resultat av lukkertid, blendertall og ISO.

I P bestemmer kameraet både blender og lukker.

I S bestemmer kameraet blender og du lukker.

I A bestemmer kameraet lukker og du blender.

I M bestemmer du både blender og lukker.

Med eksponeringsjusteringen i P, S og A vil kameraet justere blender/lukker for å få en lysere/mørkere eksponering satt etter eksponeringsjusteringen. I M-modus kan kameraet hverken justere blender eller lukker for å få lysere/mørkere eksponering, ettersom det er deg som justerer både blender og lukker. Derfor er det heller deg som skal kikke på lysmåleren i M-modus og så skal justere blender og lukker så eksponeringen blir lysere, mørkere eller hva du nå vil.

I auto-ISO har eksponeringsjusteringen en funksjon i M-modus - du justerer (fremdeles) blender og lukker, men kameraet velger ISO så det blir eksponert etter valgt eksponeringsjustering.

For mer detaljert forklaring se denne tråden, hvor en annen bruker etterhvert forstod eksponeringsjustering: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1554909

Eksponeringsjustering er altså ikke noe "ekstra" parameter i tillegg til blender, lukker og ISO - det er bare et hjelpemiddel for å få kameraet til å velge ønsket blender, lukker og ISO.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En eksponering er et resultat av lukkertid, blendertall og ISO.

<flisespikking>

En eksponering er et resultat av lukkertid og blendertall.

ISO påvirker "brightness", litt på samme måte som å dytte på en slider i Lightroom.

</flisespikking>

Forøvrig så er jeg tilhenger av å kunne bruke "eksponerings-automatikk" på lukkertid, blenderåpning og ISO hver for seg, i grupper på to eller for alle tre, å kunne sette resten av parametrene manuelt, og å kunne gi en "offset" til auto-eksponeringen.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Gm7CIm2k

Eksponeringen er bare et resultat av lukkertid og blenderåpning. Altså hvor mye lys som ”viser seg” på sensor (eller film).

Men jpg-fila (det ferdige bildet) bestemmes også av ISO-innstillingen. Det samme gjelder vanligvis også for råfila. Den kan i visse tilfelle, iallfall i teorien, bare inneholde ISO som en parameter for senere framkalling av bildet.

ISO er forsterkning av signalene fra fotodiodene, og det kan skje ved forsterkning av (analoge) spenningsnivå i bildebrikken eller også ved matematisk endring av digitale bildedata (man ganger opp lysverdiene). Denne ”matematiske ISO-endringen” kan gjøres nærmest like godt i råframkalleren hvis man har en ”ISO-fri” bildebrikke.

ISO-innstillingen har direkte betydning for hvordan automatikken velger lukkertid og blender, forsåvidt ikke helt ulikt innstillingen for eksponeringskompensasjon. Men +- innstillingen på kamera påvirker ikke forsterkningen av signalene i kamera.

Endret av Slettet-Gm7CIm2k
Lenke til kommentar

Det er helt korrekt at blender og lukker gir eksponeringen - hvor mye lys sensoren/filmen "eksponeres for". Men - hva som er korrekt eksponering av et bilde kommer også an på følsomheten, ISO-verdien.

Så - man kan si at "eksponering" gis av blender og lukker, men "riktig/god/passe", eller heller "korrekt" eksponering kommer an på blender, lukker og ISO.

Ja, jeg gleder meg også til den dagen ISO blir metadata på rå-fila for kameraet, men inntil den dag får vi ha med ISO blant de tre i parametrene blender, lukker og ISO i en "korrekt eksponering". :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt korrekt at blender og lukker gir eksponeringen - hvor mye lys sensoren/filmen "eksponeres for". Men - hva som er korrekt eksponering av et bilde kommer også an på følsomheten, ISO-verdien.

For film så endret ISO-verdi sensorens følsomhet. For digital så endrer ikke ISO noe ved sensoren, det er en analog eller digital forsterkning av et signal som allerede er eksponert.

Så - man kan si at "eksponering" gis av blender og lukker, men "riktig/god/passe", eller heller "korrekt" eksponering kommer an på blender, lukker og ISO.

Jeg har sett forslag om at man heller kaller dette "brightness" siden det ikke er eksponering.

De som er mer opptatt av terminologi enn meg rynker antagelig på nesa over at Lightroom har en slider for "Exposure Compensation" som gjør mye av det samme som ISO.

Det praktisk relevante en noenlunde "vanlig" raw-fotograf kan hente ut av slike diskusjoner er:

Hvis bevegelse og DOF/diffraksjon/objektiv sammen med estetiske preferanser tvinger deg til å velge blender/lukkertid som under-eksponerer sensoren så er bildet under-eksponert uansett hva du skrur på ellers. Kanskje er det lurt å skru opp ISO i kamera (Canon...) kanskje kan du like gjerne vente til du fremkaller bildet (raw-filer og Sony-sensor). "Brightness" på skjerm og print for ferdig fremkalt bilde er uansett ganske uavhengig av eksponering i felten, så bruk kamera for å fange (de delene av) scenen du er opptatt av, og bruk Lightroom el. lign. for å justere brightness.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...