flageborg Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Dessverre mangler den fine innstillingen som du viser til i Nikon menyen Ja...ja...får vel fortsette med Nikon en stund til... (men ville aldri valgt noe nytt....uten den funksjonen) Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Det er vel kanskje derfor man har manuelt-modus, egne dedikerte hjul for blender, hjul for lukker og hjul for ISO på A7r... Og ønsker man automatikk med begrensninger: * S: du bestemmer lukketid, kamera bestemmer blender og ISO ved Auto-ISO * A: du bestemmer blender, kamera bestemmer lukketid og ISO ved Auto-ISO * M: du bestemmer lukketid og blender, kamera bestemmer ingenting eller ISO ved Auto ISO For å ikke nevne at automatisering av eksponering på speilløsekamera er ikke like vanskelig/kritisk på DSLR siden man ser det man får. Det å ha regler som definerer minste lukketid, høyest blender osv er mildsagt idiotisk da det å endre på det tar mye lenger tid enn det å sette eksponering manuelt spesielt når man ser resultatet før man har tatt bilde?.. Og dersom man vil absolutt være nerd, så har man 2 posisjoner på hjulet som man kan definere helt etter egne preferanser som man kan bytte til ved "spesielle" situasjoner... Med A7r så har man forhåndsvisning av resultatet, veldig bra lysmåler og muligheter til å sette MIN / MAX på Auto ISO - legger man til et menneske med hode og hjerne - hva mer kan man egentlig ønske seg? Lenke til kommentar
Tom Ames Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 (endret) Det er vel kanskje derfor man har manuelt-modus, egne dedikerte hjul for blender, hjul for lukker og hjul for ISO på A7r... Og ønsker man automatikk med begrensninger: * S: du bestemmer lukketid, kamera bestemmer blender og ISO ved Auto-ISO * A: du bestemmer blender, kamera bestemmer lukketid og ISO ved Auto-ISO * M: du bestemmer lukketid og blender, kamera bestemmer ingenting eller ISO ved Auto ISO For å ikke nevne at automatisering av eksponering på speilløsekamera er ikke like vanskelig/kritisk på DSLR siden man ser det man får. Det å ha regler som definerer minste lukketid, høyest blender osv er mildsagt idiotisk da det å endre på det tar mye lenger tid enn det å sette eksponering manuelt spesielt når man ser resultatet før man har tatt bilde?.. Og dersom man vil absolutt være nerd, så har man 2 posisjoner på hjulet som man kan definere helt etter egne preferanser som man kan bytte til ved "spesielle" situasjoner... Med A7r så har man forhåndsvisning av resultatet, veldig bra lysmåler og muligheter til å sette MIN / MAX på Auto ISO - legger man til et menneske med hode og hjerne - hva mer kan man egentlig ønske seg? "Det å ha regler som definerer minste lukketid, høyest blender osv er mildsagt idiotisk da det å endre på det tar mye lenger tid enn det å sette eksponering manuelt spesielt når man ser resultatet før man har tatt bilde" Jeg tror ikke du skjønner denne funksjonen. Hva kan ta kortere tid enn at kameraet gjør dette selv - justerer iso for å holde kamera over en gitt lukkertid? "hva mer kan man egentlig ønske seg?" Mulighet til å sette " Minimum lukkertid" i auto iso :-) Endret 23. januar 2014 av Tom Ames Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Velger ISO selv, jeg. Lenke til kommentar
Rmatt Skrevet 23. januar 2014 Del Skrevet 23. januar 2014 Velger ISO selv, jeg. Det e i grunn ikke så dumt det heller! Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Det er vel kanskje derfor man har manuelt-modus, egne dedikerte hjul for blender, hjul for lukker og hjul for ISO på A7r... Og ønsker man automatikk med begrensninger: * S: du bestemmer lukketid, kamera bestemmer blender og ISO ved Auto-ISO * A: du bestemmer blender, kamera bestemmer lukketid og ISO ved Auto-ISO * M: du bestemmer lukketid og blender, kamera bestemmer ingenting eller ISO ved Auto ISO For å ikke nevne at automatisering av eksponering på speilløsekamera er ikke like vanskelig/kritisk på DSLR siden man ser det man får. Det å ha regler som definerer minste lukketid, høyest blender osv er mildsagt idiotisk da det å endre på det tar mye lenger tid enn det å sette eksponering manuelt spesielt når man ser resultatet før man har tatt bilde?.. Og dersom man vil absolutt være nerd, så har man 2 posisjoner på hjulet som man kan definere helt etter egne preferanser som man kan bytte til ved "spesielle" situasjoner... Med A7r så har man forhåndsvisning av resultatet, veldig bra lysmåler og muligheter til å sette MIN / MAX på Auto ISO - legger man til et menneske med hode og hjerne - hva mer kan man egentlig ønske seg? "Det å ha regler som definerer minste lukketid, høyest blender osv er mildsagt idiotisk da det å endre på det tar mye lenger tid enn det å sette eksponering manuelt spesielt når man ser resultatet før man har tatt bilde" Jeg tror ikke du skjønner denne funksjonen. Hva kan ta kortere tid enn at kameraet gjør dette selv - justerer iso for å holde kamera over en gitt lukkertid? "hva mer kan man egentlig ønske seg?" Mulighet til å sette " Minimum lukkertid" i auto iso :-) Kan aldri huske jeg noen gang har hatt det behovet.....og jeg kastet vekk DSLR for Sony...som Trondster...jeg velger Iso selv etter behov....auto iso har aldri vært noe jeg har brukt tror jeg...kanskje d70 en gang for ehm..10 år siden +/-? Lenke til kommentar
tow Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 "hva mer kan man egentlig ønske seg?" Mulighet til å sette " Minimum lukkertid" i auto iso :-) Du sa ordet: "Mulighet"! Jeg bruker det når jeg må, men heller ikke oftere. Jeg ville ha kvittet meg med et kamera som ikke hadde den muligheten. Det er sikkert noen som ikke har behov for det, men jeg er ikke av dem. Når jeg fotograferer sport (som ofte skjer i skumringen, med svakere og svarere lys) ønsker jeg å holde meg til full åpning og en lukkertid som er ikke skal få lov til å bli lengre enn at bevegelser fryses. Så vil jeg ha den laveste ISO som gjør det mulig. Da ønsker jeg ikke å måtte justere ISO opp selv ettersom lyset blir borte, da er det mye bedre at kameraet gjør den jobben automatisk. Maks lukkertid, maks ISO, så får heller lukkertiden lide når det blir for lite lys til at ISO 5000 eller 6400 er nok. Bruker den menyen som ble vist her tidligere, etter prinsippet "set it and forget it" for den kvelden. 2 Lenke til kommentar
Tom Ames Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 "hva mer kan man egentlig ønske seg?" Mulighet til å sette " Minimum lukkertid" i auto iso :-) Du sa ordet: "Mulighet"! Jeg bruker det når jeg må, men heller ikke oftere. Jeg ville ha kvittet meg med et kamera som ikke hadde den muligheten. Det er sikkert noen som ikke har behov for det, men jeg er ikke av dem. Når jeg fotograferer sport (som ofte skjer i skumringen, med svakere og svarere lys) ønsker jeg å holde meg til full åpning og en lukkertid som er ikke skal få lov til å bli lengre enn at bevegelser fryses. Så vil jeg ha den laveste ISO som gjør det mulig. Da ønsker jeg ikke å måtte justere ISO opp selv ettersom lyset blir borte, da er det mye bedre at kameraet gjør den jobben automatisk. Maks lukkertid, maks ISO, så får heller lukkertiden lide når det blir for lite lys til at ISO 5000 eller 6400 er nok. Bruker den menyen som ble vist her tidligere, etter prinsippet "set it and forget it" for den kvelden. Yes, det er akkurat under slike scenarioer at denne funksjonen er veldig nyttig. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Når jeg fotograferer sport (som ofte skjer i skumringen, med svakere og svarere lys) ønsker jeg å holde meg til full åpning og en lukkertid som er ikke skal få lov til å bli lengre enn at bevegelser fryses. Så vil jeg ha den laveste ISO som gjør det mulig. Da ønsker jeg ikke å måtte justere ISO opp selv ettersom lyset blir borte, da er det mye bedre at kameraet gjør den jobben automatisk. Maks lukkertid, maks ISO, så får heller lukkertiden lide når det blir for lite lys til at ISO 5000 eller 6400 er nok. Bruker den menyen som ble vist her tidligere, etter prinsippet "set it and forget it" for den kvelden. Så setter jeg i M-modus med fast blender og lukker, og så kan Auto ISO velge korrekt ISO til eksponeringen. Lenke til kommentar
tow Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Når jeg fotograferer sport (som ofte skjer i skumringen, med svakere og svarere lys) ønsker jeg å holde meg til full åpning og en lukkertid som er ikke skal få lov til å bli lengre enn at bevegelser fryses. Så vil jeg ha den laveste ISO som gjør det mulig. Da ønsker jeg ikke å måtte justere ISO opp selv ettersom lyset blir borte, da er det mye bedre at kameraet gjør den jobben automatisk. Maks lukkertid, maks ISO, så får heller lukkertiden lide når det blir for lite lys til at ISO 5000 eller 6400 er nok. Bruker den menyen som ble vist her tidligere, etter prinsippet "set it and forget it" for den kvelden. Så setter jeg i M-modus med fast blender og lukker, og så kan Auto ISO velge korrekt ISO til eksponeringen. Close, but no cigar. Mister litt fleksibilitet, det er ingen grunn til å skulle tvinges til å velge den ene eller andre måten å jobbe på. Et godt eksempel på at dårlig tenking ikke er billigere enn god tenking. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Close, but no cigar. Mister litt fleksibilitet, det er ingen grunn til å skulle tvinges til å velge den ene eller andre måten å jobbe på. Et godt eksempel på at dårlig tenking ikke er billigere enn god tenking. Derfor man tager hva man haver - Canons Auto ISO suger rør, derfor bruker jeg manuell ISO der jeg kan. Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 25. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2014 Det burde være mulighet å fikse dette med firmware, men om det prioriteres er jeg usikker på. Dersom det dukker opp en god konkurrent i samme segmentet med mulighet for å stille laveste lukkertid før den øker ISO er det grunn nok til å bytte kamera for min del. Det kan da ikke være så vanskelig å legge sammen 2 + 2? Dersom man har en manuell 200mm så ønsker man ikke 1/60 lukkertid med autoiso!?! S & M fungerer ikke på samme måte i praksis. I de fleste tilfeller ønsker jeg ikke at høyere ISO "overtar" for lukkertid. Jeg ønsker bare høyere ISO dersom lukkertiden går under verdien x, og verdien x bestemmes av meg. Lenke til kommentar
Tom Ames Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 Det burde være mulighet å fikse dette med firmware, men om det prioriteres er jeg usikker på. Dersom det dukker opp en god konkurrent i samme segmentet med mulighet for å stille laveste lukkertid før den øker ISO er det grunn nok til å bytte kamera for min del. Det kan da ikke være så vanskelig å legge sammen 2 + 2? Dersom man har en manuell 200mm så ønsker man ikke 1/60 lukkertid med autoiso!?! S & M fungerer ikke på samme måte i praksis. I de fleste tilfeller ønsker jeg ikke at høyere ISO "overtar" for lukkertid. Jeg ønsker bare høyere ISO dersom lukkertiden går under verdien x, og verdien x bestemmes av meg. Jeg mener Fuji implementerte dette med firmware, så får håpe Sony også greier det. Å bruke "S" er jo ikke et alternativ, når det er "A" blender man ønsker å ha kontroll på. Lenke til kommentar
Rmatt Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 (endret) Oversikt over adaptere! http://briansmith.com/sony-a7-a7r-lens-mount-adapters/ Endret 27. januar 2014 av Rmatt Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 (endret) Close, but no cigar. Mister litt fleksibilitet, det er ingen grunn til å skulle tvinges til å velge den ene eller andre måten å jobbe på. Et godt eksempel på at dårlig tenking ikke er billigere enn god tenking. Men såkalte "ISO-less"*) kamera gjør tilsynelatende problemstillinger rundt (auto)-ISO langt mindre relevant. I det minste for de av oss som bruker raw. Da velger man blender og lukkertid ut fra motiv og kunstneriske hensyn (og for å unngå klipping), setter ISO til 100 og skyter i vei. Noen bilder blir under-eksponert. Det fikser man i etterkant. En variabel fjernet fra "eksponering". Jeg må innrømme at jeg ikke forstår "fundamentalister" som later til å ha sterke meninger om opsjoner som de ikke ønsker på system-kamera. Basert først og fremst på tanker om "ekte menn bruker ikke automatikk". Utsagn ala "hvorfor trenger du auto-ISO, lær deg heller å bruke kameraet ditt". Folk bruker kameraet på forskjellig måte, og har forskjellige behov. Hvis auto-ISO kan la en fugle-fotograf ta litt bedre bilder med litt mindre støy (eller noen flere full-treffere), hvorfor i all verden skulle jeg være imot det? -k *)Dvs kamera hvor bilder tatt ved ISO 1600 for alle gode formål tilsvarer et bilde tatt ved ISO 100 hvor alle verdiene er multiplisert med 16x. Endret 28. januar 2014 av knutinh 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Fred Miranda har testet A7R med Canon L-glass opp mot 5Dmk3. Lenke til kommentar
Tom Ames Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 (endret) FE55 1.8 objektivet er testet hos DxO, fikk veldig bra score: http://www.sonyalpharumors.com/superb-zeiss-5mm-fe-is-the-second-best-lens-ever-tested-at-dxo-damn-close-to-the-otus/ Endret 29. januar 2014 av Tom Ames Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 FE55 1.8 objektivet er testet hos DxO, fikk veldig bra score: http://www.sonyalpharumors.com/superb-zeiss-5mm-fe-is-the-second-best-lens-ever-tested-at-dxo-damn-close-to-the-otus/ Wow!! Blir spennende å lese flere tester om det! Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 FE55 1.8 objektivet er testet hos DxO, fikk veldig bra score: http://www.sonyalpharumors.com/superb-zeiss-5mm-fe-is-the-second-best-lens-ever-tested-at-dxo-damn-close-to-the-otus/ Jeg var ikke noe glad for den haha Bestilt meg Otus 55 - kan jo kansellere, men æsj...hehe Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Jeg var ikke noe glad for den haha Bestilt meg Otus 55 - kan jo kansellere, men æsj...hehe Hvordan bokeh og sånt blir er noe annet. Og - som sagt - du kan selge Otus EF'en billig til meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå