Gå til innhold

Sony A9, A7, A7r, A7s tråden

Anbefalte innlegg

Største ergonomiske brøleren på dette kameraet er dessverre en som ikke lar seg løse så lett. Nemlig knappen for å få forstørring under forhåndsvisning, samt valg av grad av forstørrelse.

Tiltredes, forhåndsvisning (og zooming av denne) er utrolig knotete og kan ikke brukertilpasses som andre funksjoner. En firmwareoppgradering av dette står høyt på ønskelista, men dessverre har Sony vært sparsomme med slikt på tidligere kameramodeller...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tiltredes, forhåndsvisning (og zooming av denne) er utrolig knotete og kan ikke brukertilpasses som andre funksjoner. En firmwareoppgradering av dette står høyt på ønskelista, men dessverre har Sony vært sparsomme med slikt på tidligere kameramodeller...

Det kan jo være slik at Sony kommer med de gode ideene og dristige teknologiene som legger press på konkurentene, mens det er konkurentene som (under press) rafinerer ideene til mer finslipte produkter.

-k

Lenke til kommentar

Det kan jo være slik at Sony kommer med de gode ideene og dristige teknologiene som legger press på konkurentene, mens det er konkurentene som (under press) rafinerer ideene til mer finslipte produkter.

Sony burde lære litt av Fuji. De er også fulle av gode ideer; men raffinerer produktene underveis med firmware oppdateringer.
Lenke til kommentar

Fant en bra deal på Cameta.

1. Sony VG-C1EM Vertical Battery Grip for Alpha A7 & A7R Camera
  2. Sony PCK-LM16 Semi-Hard Sheet LCD Screen Protector for Alpha A7 & A7R Camera
  3. Spare NP-FW50 Battery for Sony
  4. Battery Charger for Sony NP-FW50
  5. Precision Design 6-Piece Camera & Lens Cleaning Kit

til $299 :)

Lenke til kommentar

Første videojobb med A7 i dag. http://www.rb.no/lokale_nyheter/article7044030.ece

Ganske fornøyd med bokeh-effekten under video på F4. Avfokuseringen på Sonnar-optikken er merkbart tydeligere enn med annen optikk jeg har brukt før.

Hva slags blender foretrekker folk å bruke når de filmer egentlig?

Unskyld redigeringen. Det er fem år siden sist :p Og jeg brukte iMovie, wuhuu.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Det var da veldig atypisk Sony - grep har jeg fått inntrykk av at de kunne.

Ja det kan godt hende at jeg bruker grepet slikt det var på D800E - og i noen "grep-situasjoner" så føles den bra, har også litt større hender - så kan godt hende det har noe å si... Men i landskap så føles kamera med grepet enda bedre - mens i portrait er det noe som mangler for meg

Såpass ja, jeg bruker bare MF optikk så fokuspunkter er egentlig ikke så aktuelt, men ergonomi er viktig.

Den har 2 knapper og de kan programeres til det som har med MF å gjøre - så ganske hendig sånt sett.

Ellers så må jeg si at det å eie A7r er utrolig morsomt. Det at man kan shoppe på ebay og bruktsjapper for billig objektiver, prøve de ut - se hvilken resultateer de gir er som et nytt liv i fotohobbyen min. Personlig syns jeg det å manuelt fokusere på A7r går nesten fortere enn å autofokusere så det er absolutt ingen hinder i å bruke manuelle objektiver. Men hadde jeg kjøpt kamera idag så hadde jeg nok kjøpt A7 med kit objektiv og ikke A7r med 35mm 2.8 FE

Lenke til kommentar

Roger Cicala, Lensrentals, har kikket på A7r:

http://www.lensrentals.com/blog/2013/12/sony-a7r-a-rising-tide-lifts-all-the-boats

Kombinasjonen A7r og FE35mm overgår det meste på oppløsning. Med alternativ optikk henter kameraet ut overlegen skarphet i senter sammenlignet med f.eks. 5DIII, men ikke nødvendigvis i hjørnene.

Ja, gruser også Leica M og D800. Men spesiellt at hjørenskarphet med Lieca APO 50/2 er dårligere enn på M-240, men vesentlig bedre i midt. Så selv med en brennvidde på 50mm og ikke-retrofokus design så klarer ikke Sony å levere like godt som M-240 i hjørnene. Tydelig har Leica med en del års erfaring på FF lagd en bedre sensor/mikroprisme løsning.

Enkelte later jo til å tro at Sony har lagd det første speilløse FF. Dette stemmer self ikke, Leica har vel allrede hatt 5 speilløse FF modeller før dette.

Lenke til kommentar

...

Leica M er MILC mens A7/A7r er den første EVIL med fullformat.

Det at A7r med samme sensor som D800E er bedre enn D800, A7 og Leica M 240 er ikke akkurat noe bombe :) Personlig har jeg en liten mistanke om at etter støtte for råfiler kommer ut av beta så vil A7r også klare å slå D800E - selv om det er marginalt. Mens råfiler fra D800E vil nok fortsatt være bedre pga mulighet for ukomprimert filer og 14-bit.

Det kuleste i det heile syns jeg er hvor gode Sony sine objektiver er spesielt til den prisen de lanseres - og når de blir i tillegg rabattert over tid - blir det røverkjøp.

Tror det er lite tvil at man får den skarpeste kombo for minst mulig penger dersom man går for A7r med 55mm f/1.8 FE

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

LLoyd Chambers rapporterer kameravibrasjoner fra utløseren i A7r - spesielt når kameraet er på høykant:

http://www.diglloyd.com/blog/2013/20131215_3-SonyA7R-shutter-vibration-180mm-vertical.html

Skulle være mest synlig på høye brennvidder - ser dere noe sånt?

Problemet diskuteres livlig her.

Har ikke brukt kameraet mye på stativ eller med lengre brennvidder, og har dermed ikke kunnet gjøre noen kvalifisert vurdering av eventuelle problemer. (Problemene vil selvfølgelig også være der ved håndholdt bruk men umulig å isolere problemet da.) Halvlange lukkertider rundt 1/60 og brennvidder lengre enn jeg normalt bruker, 200mm og oppover skal være mest problematiske. Kombinasjonen lett kamerahus uten mulighet for elektronisk første lukkergardin er vel hovedgrunn til problemet.

Bildestabiliseringen til Canon 35 f2L IS skal også gi problemer sammen med lukkeren.

Alt i alt tar jeg dette med relativt stor ro, problemet eksisterer jo også på andre kamerahus i varierende grad.

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...