Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Reperasjon av vannrør (kobber)

Anbefalte innlegg

Hei=)
I løpet av helgens oppussingsprosjekt kom jeg i skade for å ødelegge en mutter på det ene vannrøret på kjøkkenet. Dette røret går fra veggen og til blandebatteriet udner vasken.

Det som skjedde var at den 30 år gammle kobbermutteren sprakk da jeg jeg skulle skru den løs. Og siden røret er flenset, så er det jo ikke bare-bare å bytte denne mutteren.

Så da lurte jeg på om noen hadde vært borti noe slikt tidligere? Jeg har utstyr til å flense og montere bremserør til bilen, men regner med det kreves litt kraftigere saker for å gå løs på ett vannrør.

Det jeg har er dette settet:

19-837_l.jpg

Rørflensverktøy i to trinn for tynnveggede stål-, aluminium- og kobberrør: 3/16", 1/4", 5/16", 3/8" og 1/2". Med rørkutter (4–28 mm) og to adaptere for dobbelkoning. Leveres i plasteske.

Er det noen som har prøvd å fikse noe slikt før?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller med en kupling, eller kobling, som kan se slik ut: http://www.clasohlson.com/no/Skj%C3%B8tekobling,/Pr251202015

Var å kikket på en slik i går, og jeg ble fortalt at det var for tynenre bøybare rør, og at det ikke var sikkert de fungerte på rør med tykkere vegger. Det som ligger i huset er som nevnt sikkert 30 år gammel, og jeg mener de var ganske stive saker.

Men, jeg skal ta noen mål og stikke innom en rørleggersjappe og høre om en sånn kobling vil virke, selv på gammle rør.

Skjøtestykke + lodding?

Dette var nødløsningen jeg håpet å unngå. Men i verste fall må det jo være en mulighet. Men vil det da fungere med vanlig tinn, eller må jeg ha noe spesialsaker?

Lenke til kommentar

Var å kikket på en slik i går, og jeg ble fortalt at det var for tynenre bøybare rør, og at det ikke var sikkert de fungerte på rør med tykkere vegger. Det som ligger i huset er som nevnt sikkert 30 år gammel, og jeg mener de var ganske stive saker.

Men, jeg skal ta noen mål og stikke innom en rørleggersjappe og høre om en sånn kobling vil virke, selv på gammle rør.

Dette var nødløsningen jeg håpet å unngå. Men i verste fall må det jo være en mulighet. Men vil det da fungere med vanlig tinn, eller må jeg ha noe spesialsaker?

Vel, siden dette skal til drikkevann så er jeg rimelig sikker på at vanlig tinn med bly er fyfy. :p

Så blyfritt er nok tingen her ja. Det er kanskje Litt mer pirk, og noe dyrere, men det funker. :)

Lenke til kommentar

Hvis bare ytterdiameteren stemmer, så passer de. Om det er tykkveggede rør kan du droppe støttehylsa inni røret. Det finnes også spesialmuttere/klemringer for "ukurante" dimensjoner (gamle 1/2" og 5/8" rør; hhv 13 og 16 mm FPL-koblinger.), men de må du til en skikkelig rørlegger (ikke Clas Ohlson/Biltema) for å finne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...