Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trekkes det inn at man er tidligere straffet når man skal vitne?

Lupulupu

Anbefalte innlegg

Min far er blitt anmeldt for å ha berørt sin stesønn i skrittet. Han hevder selv at han ikke bevist har gjort dette, men aldri med vilje har gjort noe annet enn å stryke ham på låret når han satt på fanget hans og at det eventuelt må ha vært et uhell.

Hvis det blir en rettsak av dette så vil jeg vitne på at min far aldri har berørt meg upassende og at jeg aldri har sett antydninger til seksuell interesse for barn hos ham. Jeg lurer på om det at jeg tidligere er straffet vil bli trukket inn for å redusere min troverdighet som vitne. Det gjør det kanskje ekstra kinkig at jeg ble tatt for sexkjøp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet reguleres av straffeprosessloven § 134:

§ 134. Bevisførsel om et vitnes vandel eller for å svekke eller styrke et vitnes troverdighet i sin alminnelighet må bare finne sted på den måte og i den utstrekning retten tillater. Det gjelder også bevisførsel om et vitnes tidligere seksuelle atferd. Slik bevisførsel bør nektes når den ikke antas å være av vesentlig betydning. Motbevis må alltid tillates.

Spørsmål om vitnet har vært straffet, skal som regel stilles og besvares skriftlig. Etter rettens bestemmelse kan samme fremgangsmåte brukes ved andre spørsmål om vitnets person eller privatliv.

Skriftlige erklæringer om et vitnes gode eller dårlige navn og rykte må ikke brukes.

Som du ser skal retten tillate det før man åpner for bevisførsel om vitnene (meta-bevisførsel), og det er ikke særlig utbredt i Norge sammenholdt f.eks. med USA. De skal også stilles og besvares skriftlig, det vil si, de skal ikke stilles muntlig i rettssalen (der enhver i prinsippet har rett til å overvære saken).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...