Gå til innhold

Offentlig eller privat

Anbefalte innlegg

Jeg skal etterhvert begynne å søke jobber etter ingeniørstudier, men jeg er usikker på i hvilken sektor jeg ønsker å jobbe. Jeg blir utdannet innen olje/gass, men vet at jeg også har muligheter i Forsvaret grunnet min relativt lange bakgrunn der i fra tidligere. Det er både pros og cons ved å arbeide i begge sektorer. Selv er jeg noe likegyldig til hvor jeg begynner å jobbe da jeg føler meg sikker på at trivselen i selve arbeidet vil være god uansett. Derfor er det mer "materialistiske" og strategiske årsaker som legges til grunn for min del:

Privat:

Pro: Bedre lønnsvekst, høy relevanse til utdanning.

Con: Mindre trygghet i stilling.

Offentlig:

Pro: Offentlige fordeler (Pensjon, lån i SPK), stor trygghet i stilling, samfunnsnyttig arbeid, utdanningsmuligheter med lønnet permisjon (mot pliktår).

Con: Lavere lønnsvekst, mindre relevanse ift utdanning og fare for akterutseiling innen relevant bransje.

Er det noen som har gjort seg opp noen tanker om den samme problemstillingen? Jeg setter pris på utfyllende og begrunnende svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vet du finner utdanningsmuligheter med lønnet permisjon (mot pliktår) i privat sektor å?

Joda, kjenner til det. Men det er ikke noe alle tilbyr, og det tilbys på forskjellige premisser. Men for all del - det finnes gode muligheter i det private også :)

Lenke til kommentar

Jeg ser nå at du nevner forsvaret i første post ja. Men du presenterer det jo som en bredere offentlig v privat-debatt...

Ser den, og jeg forstår hvor det kan misforstås. Men jeg spør etter hvilke tanker folk har gjort seg opp om den samme problemstillingen. Det er, for å avklare, ikke en generell tråd om offentlig kontra privat, men jeg personlig som er interessert i andres tanker rundt det samme, hvor jeg har listet opp mine egne vurderinger. Så når vi er inne på det - noen råd?

Endret av miodland
Lenke til kommentar

Er ikke forsvaret rimelig greit? Utrolig bra innenfor lån, bolig osv. Ingen banker kan matche det tilbudet dem kan stille med. Og hvis du finner ut at du ikke vil det her resten av livet så er det fortere og muligens lettere å da gjøre noe annet i forsvaret enn å utdanne deg "på nytt"

Lenke til kommentar

Er ikke forsvaret rimelig greit? Utrolig bra innenfor lån, bolig osv. Ingen banker kan matche det tilbudet dem kan stille med. Og hvis du finner ut at du ikke vil det her resten av livet så er det fortere og muligens lettere å da gjøre noe annet i forsvaret enn å utdanne deg "på nytt"

Joda, det er slik at man får en form for "jobbgaranti" ved å arbeide for Forsvaret. Det i tillegg til lån fra Statens Pensjonskasse, og den generelle offentlige pensjonsordningen er jo veldig gode argumenter for å arbeide der. Men samtidig er det da spørsmålet om hvorvidt disse ordningene veier opp for "tapt" inntekt fra en potensiell privat arbeidsgiver. Det er jo veldig vanskelig å forutsi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...