Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor skal prostitusjon være ulovlig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om det er ulovlig, så synes jeg det finnes i overkant mange prostituerte i Norge - særlig om man vandrer ned Karl Johan en sen nattetime... Syntes egentlig det var ganske ubehagelig jeg.

Jeg synes det ofte er et veldig ensidig syn på prostituerte, og da er en debatt utfordrende.

Man må skille mellom gruppene som prostituerer seg. Det finnes narkomane som må skaffe seg penger, mange av de ser man på gaten i Oslo. Det finnes utenlanske prostituerte, både frivillige og de som har bakmenn. Mange av de finner man også på gaten i Oslo. Hvis man går til den andre ytterkanten, har man mange frivillige prostituerte, både norske og utenlanske som jobber fra leiligheter og hoteller. En stor del av dette er seriøse personer som bevist har valgt dette. Jeg er selv i den siste gruppen, og har drevet med dette en god stund.

Problemet her vi må løse, er jo de svake gruppene, og de ufrivillige, uten nødvendigvis ødelegge for de som ønsker selv å drive med dette. Og det mener jeg man best gjør ved kontroll og styring, ikke ved forbud.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes det ofte er et veldig ensidig syn på prostituerte, og da er en debatt utfordrende.

Man må skille mellom gruppene som prostituerer seg. Det finnes narkomane som må skaffe seg penger, mange av de ser man på gaten i Oslo. Det finnes utenlanske prostituerte, både frivillige og de som har bakmenn. Mange av de finner man også på gaten i Oslo. Hvis man går til den andre ytterkanten, har man mange frivillige prostituerte, både norske og utenlanske som jobber fra leiligheter og hoteller. En stor del av dette er seriøse personer som bevist har valgt dette. Jeg er selv i den siste gruppen, og har drevet med dette en god stund.

Problemet her vi må løse, er jo de svake gruppene, og de ufrivillige, uten nødvendigvis ødelegge for de som ønsker selv å drive med dette. Og det mener jeg man best gjør ved kontroll og styring, ikke ved forbud.

Ikke bry deg om henne :) Er det et farlig yrke? Hvor mye du tjener på en god dag?

Lenke til kommentar

Ikke bry deg om henne :) Er det et farlig yrke? Hvor mye du tjener på en god dag?

Ja, det er selvsagt ikke ufarlig. Nå er nok kvinner mer utsatt i dette yrke enn meg riktignok. Man ser jo flere tilfeller av vold mot prostituerte. Det er nok i større del de utsatte gruppene som også her for lide mest. Dette er vel enda en god grunn til å legge dette inn under kontrollerte former.

Hva jeg tjener, tenker jeg ikke egner seg å gå ut med her..:)

Lenke til kommentar

Det er dumt at vi velger å ta enda en bit av friheten vår i forhold til å forby prostitusjon, når vi heller burde fokusere på å skape en trygg ramme og mulighet for prostituerte slik at de kan gjøre det de vil uten å måtte bli tvunget/nektet eller mishandlet... Om vi skal gjøre et samfunn så "fint og trygt" som mulig må vi fjerne en god del av friheten til mennesker for å få det til.

Bare enda ett av det parlamentariske demokratiets baksider.

Ansvar = Frihet.

Ta ansvaret fra folk, og de mister friheten også.

Lover er skapt av herskere for å kontrollere deg.

Media er skapt av herskere for å kontrollere tankegangen din.

Politiet er skapt av herskere for å straffe deg dersom du ikke lar deg kontrollere.

Du sier kanskje at du tar ansvar over ditt eget liv, men gjør du egentlig det?

Endret av Pinng
Lenke til kommentar

Bare enda ett av det parlamentariske demokratiets baksider.

Ansvar = Frihet.

Ta ansvaret fra folk, og de mister friheten også.

Lover er skapt av herskere for å kontrollere deg.

Media er skapt av herskere for å kontrollere tankegangen din.

Politiet er skapt av herskere for å straffe deg dersom du ikke lar deg kontrollere.

Du sier kanskje at du tar ansvar over ditt eget liv, men gjør du egentlig det?

Litte grann lov og orden er jo bra da :) Men det er dumt å når de tar bort flere rettigheter enn nødvendig. Ikke at jeg kunne tenke meg å prostituere meg men alikevell :thumbup:

Lenke til kommentar

Ja, det er selvsagt ikke ufarlig. Nå er nok kvinner mer utsatt i dette yrke enn meg riktignok. Man ser jo flere tilfeller av vold mot prostituerte. Det er nok i større del de utsatte gruppene som også her for lide mest. Dette er vel enda en god grunn til å legge dette inn under kontrollerte former.

Hva jeg tjener, tenker jeg ikke egner seg å gå ut med her..:)

I alle fall noe annet å velge det selv enn å bli tvunget ut i det eller måtte gjøre det pga dop. Kan vel anta at man kan tjene en del...

Er du veldig selektiv på kundene eller kan hvem som helst høvle over deg? No offence altså :). Bare lurer på om noe går på trynefaktor eller kjemi. Når man velger det selv, så er man kanskje litt mer selektive?

Er det spenningen og pengene som gjør at du vil? Har sexen noe med det å gjøre? Er den god, eller ligger du og teker på middagen eller klokka? Hadde ikke vært et valg for meg, men folk er forskjellige og dette er jo ditt valg. Jeg dømmer deg på ingen måte for det altså, har ikke noe med meg å gjøre heller :). Leste en gang en artikkel om ei som hadde valgt det selv. Hun var selektiv på kunder og syntes det var spennende.

Edit: det jeg refererte til lenger opp var de nigerianske prostituerte på karl johan den aktuelle natten og at jeg synes det var ubehagelig. Jeg vet det er mange skjebner og jeg dømmer dem da ikke av den grunn. Er mange som dømmer jenter som ikke er prostituerte mer enn hva jeg dømte noen lenger opp... Evilseagull: forstår ikke helt hvorfor du sa at hun ikke skulle høre på meg. Jeg var da ikke ute etter å ta noen. Var en liten kommentar til en hendelse, det er ikke representativt for mitt syn på noen som helst måte.

Folk er forskjellige og tar ulike valg. Er litt ukult når noen tvinges inn i prostitusjon pga menneskehandel, men vet at det bare er en liten bit av et større bilde. Og nei, jeg dømmer ingen. Mye som kan skje i et liv, enten frivillig eller fordi man må.

Er interessant å høre fra ulike typer mennesker.

Endret av Tvillingsjel
Lenke til kommentar

I alle fall noe annet å velge det selv enn å bli tvunget ut i det eller måtte gjøre det pga dop. Kan vel anta at man kan tjene en del...

Er du veldig selektiv på kundene eller kan hvem som helst høvle over deg? No offence altså :). Bare lurer på om noe går på trynefaktor eller kjemi. Når man velger det selv, så er man kanskje litt mer selektive?

Er det spenningen og pengene som gjør at du vil? Har sexen noe med det å gjøre? Er den god, eller ligger du og teker på middagen eller klokka? Hadde ikke vært et valg for meg, men folk er forskjellige og dette er jo ditt valg. Jeg dømmer deg på ingen måte for det altså, har ikke noe med meg å gjøre heller :). Leste en gang en artikkel om ei som hadde valgt det selv. Hun var selektiv på kunder og syntes det var spennende.

Edit: det jeg refererte til lenger opp var de nigerianske prostituerte på karl johan den aktuelle natten og at jeg synes det var ubehagelig. Jeg vet det er mange skjebner og jeg dømmer dem da ikke av den grunn. Er mange som dømmer jenter som ikke er prostituerte mer enn hva jeg dømte noen lenger opp... Evilseagull: forstår ikke helt hvorfor du sa at hun ikke skulle høre på meg. Jeg var da ikke ute etter å ta noen. Var en liten kommentar til en hendelse, det er ikke representativt for mitt syn på noen som helst måte.

Folk er forskjellige og tar ulike valg. Er litt ukult når noen tvinges inn i prostitusjon pga menneskehandel, men vet at det bare er en liten bit av et større bilde. Og nei, jeg dømmer ingen. Mye som kan skje i et liv, enten frivillig eller fordi man må.

Er interessant å høre fra ulike typer mennesker.

Ja, det var mange spørsmål Tvillingsjel :) Jeg skal forsøke å svare litt her. Svarer deg gjerne litt mer personlig i en privat melding dersom du ønsker det...

Ja, god å se du tar forskjellen på prostituerte. Det er absolutt en stor forskjell mellom de som tvinges inn i dette og de som ikke gjør det. Og som alle andre jobber, er det heller ikke alle som passer til denne type jobb.

Jeg er selektiv i form at jeg ønsker seriøse kunder. Jeg går sjelden på utseende eller alder, men forsøker å unngå de aller yngste og aller eldste. Det er klart jeg har veldig kort tid og begrenset informasjon til å gjøre den dypeste vurderingen, men jeg har lært meg å følge magefølelsen, og det har fungert rimelig bra.

Det er nok kombinasjonen av det du nevner. Det er klar jeg er glad i sex og spenning rundt møtene. I tillegg for meg er det også en form for tilfredstillelse når kunden virkelig oppnår tilfredstillelse og forlater meg med et smil om munnen. Jeg kan ofte fungere som en form for terapaut de kan snakke helt fritt og åpent med, samt jeg kan hjelpe de seksuelt.

Jeg missliker virkelig det negative samfunnet ser i dette, spesielt rundt de som tvinges inn av bakmenn eller dop. Og jeg liker virkelig ikke at myndighetene forsøker å løse disse problemene med forbud. Det gjør det ofte enda værre for disse gruppene. De trenger hjelp...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det var mange spørsmål Tvillingsjel :) Jeg skal forsøke å svare litt her. Svarer deg gjerne litt mer personlig i en privat melding dersom du ønsker det...

Ja, god å se du tar forskjellen på prostituerte. Det er absolutt en stor forskjell mellom de som tvinges inn i dette og de som ikke gjør det. Og som alle andre jobber, er det heller ikke alle som passer til denne type jobb.

Jeg er selektiv i form at jeg ønsker seriøse kunder. Jeg går sjelden på utseende eller alder, men forsøker å unngå de aller yngste og aller eldste. Det er klart jeg har veldig kort tid og begrenset informasjon til å gjøre den dypeste vurderingen, men jeg har lært meg å følge magefølelsen, og det har fungert rimelig bra.

Det er nok kombinasjonen av det du nevner. Det er klar jeg er glad i sex og spenning rundt møtene. I tillegg for meg er det også en form for tilfredstillelse når kunden virkelig oppnår tilfredstillelse og forlater meg med et smil om munnen. Jeg kan ofte fungere som en form for terapaut de kan snakke helt fritt og åpent med, samt jeg kan hjelpe de seksuelt.

Jeg missliker virkelig det negative samfunnet ser i dette, spesielt rundt de som tvinges inn av bakmenn eller dop. Og jeg liker virkelig ikke at myndighetene forsøker å løse disse problemene med forbud. Det gjør det ofte enda værre for disse gruppene. De trenger hjelp...

Interesant :) Hvilke typer folk har du vanligvis på besøk? Tar du imot både menn og kvinner?

Lenke til kommentar

Gjerne det. Er interessant tema å høre om og du har uten tvil erfaringer og tanker som ikke alle har. Er alltid lett for folk å dømme når de ikke vet noe. Jeg kan kanskje virke som jeg gjorde det tidligere, men jeg gjør ikke det altså. Jeg er veldig glad i sex selv, men for meg er det forhold som gjelder. Det betyr ikke at jeg synes andres valg, F.eks dine er feil. Den eneste som kan vite om man velger feil er en selv.

Hva tenker du om hva eventuell kjæreste vil si om han finner ut? Feil type person om han er negativ? Er slikt som er lett å lure på. Vil også tro det er store kvalitetsforskjeller i sexen fra kunde til kunde. Artig at du tar deg tid til å svare :)

Vil tro magefølelsen har mye å si. Sikkert ikke lett å avvise folk. Føles vel ganske personlig for mange av dem? Til tross for hva jeg ga inntrykk av tidlgere, så er jeg ikke imot prostitusjon. Imot tvang? Definitivt. Jeg hadde ikke likt det om min kjæreste hadde benyttet seg av tilbud heller, men akkurat det er jeg ikke redd for. Jeg kan så uten tvil tenke meg at det er et stort behov for den typen tjenester og mange som har behov eller ønske om å benytte seg. I tyskland vet jeg mange prostituerer seg for å betale for studier. Der er det jo lov.

Lenke til kommentar

Fra et rent egoistisk standpunkt så er det sannsynlig at forbudet er gunstig for deg økonomisk, hva tenker du og eventuelt andre i bransjen om det?

Lenke til kommentar

Fra et rent egoistisk standpunkt så er det sannsynlig at forbudet er gunstig for deg økonomisk, hva tenker du og eventuelt andre i bransjen om det?

Godt spørsmål. Det kan vel sees på flere måter. Forbudet har vært med på å øke prisene i markedet generelt noe, men ikke så mye. Men for min del gjør det også at det krever mer tid å få tak i like mange kunder, siden det er litt mer diskret nå. Så total sett for min det, betyr det nok ingen gevinst økonomisk, men kan jo hende andre tjener godt på dette...

Lenke til kommentar

Godt spørsmål. Det kan vel sees på flere måter. Forbudet har vært med på å øke prisene i markedet generelt noe, men ikke så mye. Men for min del gjør det også at det krever mer tid å få tak i like mange kunder, siden det er litt mer diskret nå. Så total sett for min det, betyr det nok ingen gevinst økonomisk, men kan jo hende andre tjener godt på dette...

Nå er det ikke meningen å kuppe tråden eller dra den for langt OT, du kan gjerne svare på melding dersom ting blir for personlig, men jeg har alltid ønsket en åpen diskusjon rundt temaet med noen 'innenfor' bransjen

Som prostituert har man jo ett yrke der folk flest har ganske mange fordommer mot deg/dere, hva tenker du selv om det? Det er jo ett yrke der man egentlig gjør noe som er i menneskets natur for penger men litt av kultur messige årsaker blir det ofte regnet som skittent, vertfall der jeg kommer i fra.

Så jeg har noen enkle spørsmål der jeg gjerne legger til min egen mening.

Som prostituert lever du jo gjerne på litt lånt tid, det er jo ingen hemmelighet at markedet innsnevrer seg etterhvert du blir eldre, hva tenker du om det?

Hvordan ser dine kunder på deg og det du driver med, og hvordan responderer folk rundt deg til deg og hva du jobber med? Behandler folk deg annerledes etter dem oppdager hva du jobber med? Eller er det noe du velger å holde hemmelig? eventuelt, hvorfor?

Hva tenker du selv om det du gjør? Har du noen gang tanker rundt ditt eget yrke som gir deg en dårlig følelse? Eller føler du det som en 'beærelse' at noen vil betale for å ha sex med deg?

Hva tenker du om fremtidig samliv og lignende?

Hva tenker du om fremtidig arbeid?

Møter du noen gang kundene dine utenom arbeid? Hvordan blir det eksempelvis viss du møter en kunde der kunden da er med sin kone?

Hva fikk deg inn i bransjen?

Tja, kunne fortsatt i sju lange og sju breide, men tror jeg gir meg her. Jeg er rett og slett bare interessert i hvorfor og hvordan folk kommer inn i slike yrker :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bare for å presisere for de som ikke har det klart, jeg er gutt, og ja, gutter jobber også med dette. Jeg har selv kun kvinner som kunder.

Ja, det er jo som mange andre yrker at man ikke kan jobbe med dette resten av livet. Så dette er jo noe jeg har innsett, men når man skal slutte er kanskje vanskelig å bestemme seg for når man trives med det man gjør.

Hvordan mine kunder ser på meg varierer nok veldig. Noen er personlige og veldig hyggelige, andre er mer upersonlige og ser sikkert mer på meg som noen de kar kjøpt og betalt for (noe som i for seg er riktig :) ). Men slik er det jo ofte i samfunnet ellers, og i alle andre jobber. Man treffer alle typer mennesker der også. Så det gjelder kun å ikke la slike ting gå inn på meg.

Klar dette er noe jeg startet også fordi jeg synes det var spennende, at man kunne gi noe som andre ønsker å betale for og ikke minst at de kom tilbake. Det er vel kjernen i hvorfor jeg holder på ennå. Det er jo fordi jeg føler at jeg gir noe av verdi til de som kommer til meg. At de er glade for det jeg kan gjøre for dem.

Ja, jeg har tilfeldig møtt noen kunder utenom...hehe :)

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...