Yoshii Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Hva gjør du da? Setter inn en godkjent pære? Eller blir det stor ståhei og stryk på EU-kontrollen? Om jeg har tid til å bytte pære uten å bli forsinket tilbyr jeg eier det. Samtidig spør jeg eier om han har byttet pære selv og forklarer at jeg mistenker at pæra kan være grunnen til at lyset ikke kan godkjennes. Har jeg ikke tid til et pærebytte blir ikke bilen godkjent. Anmerker feil lysinnstilling og fritekster under at lysbildet er feil og at lyset derfor ikke kan justeres og at pæra er en mulig feilkilde. Jeg har montert xenon-kit på fjernlys, så jeg lurte på om det går gjennom EU-kontrollen, har hørt at det skal gå bra, men siden du tydeligvis vet mye om sånt så tenkte jeg å spørre deg. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Har du montert HID-lamper i halogenlyskastere går dette ikke igjennom EU-kontroll. Hvis det alikevel gjør det så jukser verkstedet. 1 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 Jeg har montert xenon-kit på fjernlys, så jeg lurte på om det går gjennom EU-kontrollen, har hørt at det skal gå bra, men siden du tydeligvis vet mye om sånt så tenkte jeg å spørre deg. Før 1.1.2014 kunne man sette 1erfeil på ulovlige pærer på fjernlys. Nå vil du nok enten få Fjernlys - ulovlige pærer (2) eller Lyskilde og lykt er ikke kompatible (2). Jeg vet det før 1.1.2014 har vært praktisert litt forskjellig og at noen har sluppet gjennom stikkprøvekontroll hos BT, ev. med 1erfeil på ettermontert xenon på fjernlys i lykter som allerede har xenon på nærlys, men etter de rammer vi er gitt av Vegdirektoratet (som er lovgivende instans) nå så ser jeg ikke at det er en mulighet lenger. 2 Lenke til kommentar
Yoshii Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 Jeg har montert xenon-kit på fjernlys, så jeg lurte på om det går gjennom EU-kontrollen, har hørt at det skal gå bra, men siden du tydeligvis vet mye om sånt så tenkte jeg å spørre deg. Før 1.1.2014 kunne man sette 1erfeil på ulovlige pærer på fjernlys. Nå vil du nok enten få Fjernlys - ulovlige pærer (2) eller Lyskilde og lykt er ikke kompatible (2). Jeg vet det før 1.1.2014 har vært praktisert litt forskjellig og at noen har sluppet gjennom stikkprøvekontroll hos BT, ev. med 1erfeil på ettermontert xenon på fjernlys i lykter som allerede har xenon på nærlys, men etter de rammer vi er gitt av Vegdirektoratet (som er lovgivende instans) nå så ser jeg ikke at det er en mulighet lenger. Faen da, da tar jeg på H1 pærene, lar ballastene ligge der dem er fast, dem kan jo ikke si noe på det, når jeg har ballastene liggende der uten funksjon. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 Er du grei, så dekker til ballastene litt, så blir det ikke så opplagt, greiere for testeren å "slippe å se". Lenke til kommentar
Gazer75 Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Kvar er normal pris på NBU H7 dual pack? Fekk akkurat pris hjå lokal Bilxtra på 599,- Prøvd Google? Fant disse etter et kjapt søk: http://billigbilpleie.no/product/osram-nightbreaker-unlimited-h7-110-lys-2-stk-9633/ Osram NB unlimited 144,- + mva. Varenummer er feil så er usikker på den der. 64193NBU er for H4 versjonen. Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 2. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2014 Jeg bytta til Osram Nightbreaker-pærer (H7) på begge bilene våre i fjor høst. Nå idag har den siste av de fire røket - det vil si en levetid på et drøyt halvår. Har jeg vært uheldig eller varer de rett og slett ikke lenger? Kjøpte de riktignok på ebay, men de så orginale ut i alle fall. Jeg var også påpasselig med å ikke ta på glasset, og har ikke hatt problemer med dette tidligere. Er det eventuelt noen andre pærer med samme gode lys å anbefale?For det var virkelig forskjell på lyset fra de vanlige pærene og på Nightbreaker'ene. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Hvor lenge pærene varer er avhengig av flere faktorer. Ladespenning/drivspenning - Høyere spenning gir bedre lys, men dårligere levetid. Antall tenninger - Jo oftere pærene slås av og på, jo ferre levetimer får de.Spenningsripler - Variasjoner i spenning reduserer levetiden. Temperatur i lykta - Høyere temperatur i lykta kan redusere levetiden noe. Det er vel flere faktorer, men det er de jeg kommer på i farta. Grad og kombinasjoner av disse faktorene kan utgjøre en hel del, men uansett er jeg ikke overrasket over at de tok kveld etter 6mnd bruk. Jeg synes offeret i levetid er verd gevinsten i lys, men samtidig bruker jeg gjerne tåkelysene som kjørelys, så pærene mine holder en del bedre. Ei venninne av meg hadde sine kun et par mnd, så der ga jeg opp og satte inn longlifepærer heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå