Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sliter en del med akne og arr

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

Som overskriften sier så sliter jeg en del med akne og arr som kommer av akne. Jeg spiser sunt og variert, liker å trene og holde meg i mosjon. Har lest at kosthold ikke påvirker akne men kan variere fra person til person. Jeg kjører en Tetracyclin Arco-kur som jeg fikk på resept av legen og den virket fint i hele sommer. Jeg kan nå vell si at jeg var kvisefri og glad hele sommerlang til nå på et stadie hvor jeg plutselig fikk en del utbrudd som kanskje skyldes stress og andre faktorer. Jeg har hatt en del å gjøre i det siste og sovet litt lite som muligens kan ha påvirket. Jeg driver godt med kvisestel, bruker noe ACO Spotless Face Wash på morningen og på kveldingen som jeg kjører med Basiron-krem. Jeg kan si her og nå at jeg hater kviser og jeg pleier å pirke borti dem noe som jeg rett og slett ikke burde gjør men dem ødelegger en del. Akne har virkelig laget en del problemer i ansiktet og har begynt å få/fått en del arr og blackspots som noen kaller dem hvor huden er mye mørkere enn andre steder. Jeg føler at selvtilitten min begynner å gå nedover og jeg begynner å lure på hva jeg kan gjøre med dette. Jeg er jo bare 15 år gammel og burde egentlig ikke være så opptatt med utsende men jeg klarer ikke å la det være. Jeg tok turen innom fastlegen men alt han sa at var jeg måtte vente med årene og han henvendte meg ikke til noen. Dette er noe som jeg rett og slett ikke kan leve med. Jeg undrer meget på hva dere synes jeg kanskje burde gjør? Jeg har vurdert å ta en tur innom en hudlege for å se om evt. kan hjelpe meg med akne-problemene og redusere arrene på en eller annen slags måte.

Setter pris på alle innspill!

Anonymous poster hash: 45349...642
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelte har fått gevinst ved å kutte ut svinekjøtt og/eller sukker.

Det hjelper ikke om man dusjer hver dag, så lenge man ikke bruker vaskeklut. Har oppdaget at jeg får kviser på halsen dersom jeg ikke "skrubber" med vaskeklut der. Å bare ha på såpe og skylle av, er åpenbart ikke nok. Da jeg begynte å vaske med vaskeklut igjen, hjalp det.

Man sier jo at akne ikke har noe med dårlig renhold å gjøre, men det kan ha litt med feil renhold...?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Drikker mye vann og melk i hverdagene og drikker kun brus i helgene.

Dusjer også hver dag, både morgen og kveld. Renholdet vil jeg si er ganske ålreit men sikkert ikke perfekt.

Skal ta turen innom hudpleier i neste uke og bli kvitt hudorm og annet møkk, så vil jeg nok også få svar på det me akne og arr i samme slengen. Skal også innom hudlege og se om jeg kan få noe behandling for arrene og kanskje noe sterkere antibiotika.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Det har nok noe med kostholdet. Spiser du mye som inneholder sukker osv? Kan godt være noe med det. Selv har jeg veldig mye, men bryr meg egentlig svært lite om kviser og diverse annet, men det er jo en ting å rense huden med ulike hudkremer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Det har nok noe med kostholdet. Spiser du mye som inneholder sukker osv? Kan godt være noe med det. Selv har jeg veldig mye, men bryr meg egentlig svært lite om kviser og diverse annet, men det er jo en ting å rense huden med ulike hudkremer.

Vitenskapelig så har det ikke blitt bevist om kostholdet påvirker akne men kan være hos enkelte mennesker. I sommer spiste jeg en del junkfood og mye sukker men var like pen hver dag.

Hudkremer er ikke alltids løsningen, enkelte må nok ha noe sterkere som antibiotika.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Tetracyclin Arco-kur

bluser jo selvsagt opp etter en slik kur, er veldig viktig huske på at all antibiotika dreper også de gode bakteriene som eks i magen..

Hva bør jeg gjøre for å kunne opprettholde de gode bakteriene også?

Lenke til kommentar

Hva bør jeg gjøre for å kunne opprettholde de gode bakteriene også?

Kjøpe noe probiotika på helsekosten, den typen man må holde kjølig er best..Drikke Biola ,spise yoghurt etc etc..

Generelt burde man unngå bruke antibiotika unødvendig selv skal jeg ligge dau sjuk skal det inn i kroppen min, jeg kjenner ingen som er blitt kvitt acne ved bruk av antibiotika det lindrer kun i periodene man bruker det..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Skal trøkke i meg yoghurt, biola, melk, etc. for å opprettholde dem også! Takk for innspillet!

Antibiotika var nødvendig for meg, ble veldig kvisete og det var rett og slett et helvete. Sommer var nok den beste perioden, begynte nylig å få en del utbrudd som irriterer meg noe skikkelig ettersom at jeg var kvitt dem for godt en stund.

Roactuane skal være så sterk at den dreper alt av "kviser" og vil resultere at du blir kvisefri men man må i gjengjeld ha jevnlige besøk hos lege grunnet sterkt og at man kan bli veldig tørr av det elns.

Lenke til kommentar

Skal trøkke i meg yoghurt, biola, melk, etc. for å opprettholde dem også! Takk for innspillet!

Antibiotika var nødvendig for meg, ble veldig kvisete og det var rett og slett et helvete. Sommer var nok den beste perioden, begynte nylig å få en del utbrudd som irriterer meg noe skikkelig ettersom at jeg var kvitt dem for godt en stund.

Roactuane skal være så sterk at den dreper alt av "kviser" og vil resultere at du blir kvisefri men man må i gjengjeld ha jevnlige besøk hos lege grunnet sterkt og at man kan bli veldig tørr av det elns.

sliter man veldig over lenger tid er Roactuane langt bedre en å bruke antibiotika over flere år.

melk er ikke noe særlig da ville jeg vertfall kjøpt inn økologisk melk som ikke innholder alt mulig dritt de spruter inn i kuer for å øke melkeproduksjon, en kopp biola eller lignende om dagen er bra og det holder sammen et probiotica tilskudd fra helsekosten..

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Jeg tror nok Roactuane er løsningen for meg slik at jeg kan bli kvitt dem engang for alle. Tetracyclin er "op" en periode og forhindrer kviser så lenge dem tas men etter det så vil dem komme tilbake. Det er min erfaring hvertfall.

Biola skal skrives på handlelista! Er veldig glad i blåbær biola så <3

Tror du jeg nødvendigvis vil trenge mye ekstra kosttilskudd?

Lenke til kommentar

Jeg tror nok Roactuane er løsningen for meg slik at jeg kan bli kvitt dem engang for alle. Tetracyclin er "op" en periode og forhindrer kviser så lenge dem tas men etter det så vil dem komme tilbake. Det er min erfaring hvertfall.

Biola skal skrives på handlelista! Er veldig glad i blåbær biola så <3

Tror du jeg nødvendigvis vil trenge mye ekstra kosttilskudd?

Nei et probiotica tilskudd er hva jeg kan anbefale med forskning i ryggen når det kommer til å bedre den gode bakterie floraen under antibitotika bruk..

Man kan jo supplere med å ha en god diett evnt se om man har noe allergi i matveiene som kan forklare kvisene...Jeg synes krill olje er fint året rundt og d vitamin tilskudd på vinteren er veldig greit.

Lenke til kommentar

Når jeg kuttet ut såpe med parfyme i så sluttet jeg få kviser. Bruker nå bare en vanlig skrubbeklut og intimsåpe på kroppen, shampoo uten parfyme får du til 40kr på apoteket. Hadde også jævlig mye kviser på ryggen men det sluttet når jeg heller brukte vaskepulver uten parfyme og gikk med litt luftigere klær (viktig på sommeren spesielt siden du svetter)

Men jeg tror roten til kviser kommer innenfra i kroppen. Jeg gikk også på tetracyclin eller hva det heter, det hjalp veldig men det hjalp også å kutte ut parfyme.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Det å dusje for ofte kan gjøre at huden tørker ut og gjør opp for dette ved å gjøre huden fet, noe som kan gi mer kviser. Hvis du bare vil bli kvitt problemet fordi du føler deg dårlig og fordi du faktisk ødelegger huden ved pirking osv. (har det samme problemet..) så bør du begynne på antibiotika-kur. Anbefaller deg kanskje å bytte fastlege, snakk med foreldrene dine om at du har undersøkt mulighetene for dette. Dette gjør du på http://helfo.no og er kostnadsfritt, søk gjerne på internett om hva pasienter synes on fastlegen sin, deretter velger du den beste. Mest sannsynlig vil han hjelpe deg enda litt mer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Det å dusje for ofte kan gjøre at huden tørker ut og gjør opp for dette ved å gjøre huden fet, noe som kan gi mer kviser. Hvis du bare vil bli kvitt problemet fordi du føler deg dårlig og fordi du faktisk ødelegger huden ved pirking osv. (har det samme problemet..) så bør du begynne på antibiotika-kur. Anbefaller deg kanskje å bytte fastlege, snakk med foreldrene dine om at du har undersøkt mulighetene for dette. Dette gjør du på http://helfo.no og er kostnadsfritt, søk gjerne på internett om hva pasienter synes on fastlegen sin, deretter velger du den beste. Mest sannsynlig vil han hjelpe deg enda litt mer.

Dusjer ofte men huden holder seg fremdeles god og fet for å si det slikt. Jeg følte at kviser begynte å plage meg noe jævlig så gikk til fastlegen jeg har nå og fikk tetracyclin som hjalp noe veldig i periodene det ble brukt. Den dag i dag har kvisene begynt å komme tilbake og bare ødelagt enda større deler.

Har tatt opp det med å bytte fastlege.

Var forresten hos fastlegen i sommer, i august en gang like før skolestart. Jeg spurte legen om det med kvisearr og det eneste han sa var "Jeg kan ikke hjelpe deg. Du må la arrene gro med årene" (noe i den dur). Problemet er at jeg bare er 15 år og ønsker rett og slett ikke å ha disse arrene med meg resten av livet. Jeg føler jeg har mistet en del selvtillit hos bl.a jenter etter jeg begynte å få en del arr. Jeg har brukt en god del tid til å google rundt på nettet og alle som har hatt samme type problemer som meg med akne og arr har blitt henvdent av fastlegen sin til hudlege. Jeg undrer på hvorfor jeg ikke ble henvendt noe sted? Å sitte igjen med arrene og ikke kunne evt. få noe behandling for dem har begynt å skape en del usikkerhet, dårlig selvtillit og litt depresjon. Jeg regner med at jeg vil få mye bedre hjelp hos en annen lege enn han jeg har i dag. Jeg tviler på at han tok alvoret mitt, værse var vell at han ikke undersøkte ansiktet mitt men var fast bestemt og ikke henvendte meg til en hudlege...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Arr blir som regel stygge i ytterste konsekvent, heldigvis er det mange jenter som bryr seg mye mer om personlighet enn utseende, og dersom du er kjekk pleier det å gå bra. Merkelig at fastlegen din ikke vil hjelpe deg mer. Eneste måten å unngå arr på er nemlig å ikke ha kviser, siden det er så og si umulig å pirke på dem....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Arr blir som regel stygge i ytterste konsekvent, heldigvis er det mange jenter som bryr seg mye mer om personlighet enn utseende, og dersom du er kjekk pleier det å gå bra. Merkelig at fastlegen din ikke vil hjelpe deg mer. Eneste måten å unngå arr på er nemlig å ikke ha kviser, siden det er så og si umulig å pirke på dem....

Ut i fra de fleste jenter er jeg en ganske kjekk kar med veldig mange gode sider. Har en god personlighet hvertfall, hehe.

Det synes jeg også var fryktelig merkelig. Har ikke gått til fastlegen siden...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Tenker jeg skal ta turen til fastlegen en gang til og se om jeg kan bli henvendt til hudlege. At jeg får flere kviser og mer arr må jo være god grunn nok til å sende meg til en hudlege + ødelegger selvtillitt, etc.

Lenke til kommentar

Dusjer ofte men huden holder seg fremdeles god og fet for å si det slikt

Han skrev at huden kunne bli fet av å dusje for mye. Altså at du bør dusje mindre. To ganger om dagen er MYE, spesielt hvis du bruker såpe.

Personlig anbefaler jeg å ikke bruke såpe.

Hvis du først skal klemme de ut bør du gjøre følgende:

1. Vent til det hvite synes.

2. Bruk pyrisept på området rundt.

3. Brenn tuppen av en nål så den blir steril, og stikk forsiktig et hull

4. Klem forsiktig ut. Kommer det ikke ut når du klemmer forsiktig, vent et par dager.

5. Bruk pyrisept på området en gang til. Kviser smitter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...