Soolstråle Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Hei ! Lurte på om dette er riktig ? ___-3_____-2_____-1_____0_____1_____2_______3________ > ____________________________________________ 3 ________ x=3 _________ -2 ----------------------------------------------------------- x=-2 Er lenge siden jeg har hatt dette så husker veldig lite prøvde å tegne opp her men håper dere forstår ? Hvis dette er feil hva må jeg rette på ? eller kan jeg skrive sånn: ____________ -2 _____________________ 3 ___________________ > x ____________ 0 ------------------------------ 0 ____________________ setter pris på hjelp :-) Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Du har ikke skrevet opp faktorene dine, så det er vanskelig å se om det du har gjort er riktig. Du kan forøvrig lære om ulikheter med fortegnsskjema her: http://udl.no/matematikk/algebra/ulikheter-fortegnsskjema-1-266 Der gås det gjennom en del oppgaveeksempler. Lenke til kommentar
Soolstråle Skrevet 13. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2013 (endret) . Endret 13. oktober 2013 av Soolstråle Lenke til kommentar
Soolstråle Skrevet 13. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2013 (endret) Løs ulikheten x(x-2) > 6 - x x^2-2x > 6-x x^2-x-6> 0 setter ikke hele regnestykket inn for vet ikke hvordan jeg skal sette det inn her . Men jeg endte opp med dette som svar x = 3 og x = - 2 deretter skulle jeg tegne fortegnslinje men er dette jeg sliter med :-S __________ -2 ___________________________ 3_________________ > x -------------- 0 _______________________________________________ --------------------------------------------------------- 0 _________________ Syns er litt forvirrende ? Hva gjør jeg feil ? Endret 13. oktober 2013 av Soolstråle Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 (endret) Du gjør det ikke feil, du har bare ikke gjort den ferdig. Poenget med et fortegnsskjema er å se på hele funksjonen, så hvis du nå tegner inn selve funksjonen (som da kan skrives som (x-3)(x+2) )og bruker at minus ganger minus blir pluss er du i mål. Endret 13. oktober 2013 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 x —————(-2)—————(3)————— (x+2) -------0—————————————— (x-3) ---------------0—————— (x+2)(x-3) ?????? 0 ????? 0 ????? Linjene for (x+2) og (x-3) må du så kombinere på den nederste linja slik du ser over. Dette gjør du i henhold til reglene om fortegn (pluss/pluss gir pluss, minus/minus gir pluss, minus/pluss gir minus). Du kan også skrive produkt eller prod. dersom du syns at (x+2)(x-3) blir for langt å ha der. Lenke til kommentar
Soolstråle Skrevet 13. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2013 Hmm Slik ? x __________(-2)_________(3)____________ --------------- 0 ________________________ (x+2) ---------------------------------- 0 ___________ (x-3) ___________ 0 --------------- 0 ____________ (x+2)(x-3) Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 (endret) Jupp. Og siden spørsmålet var hvilken verdi for x gjør at uttrykket er større enn null, så ser du nå på fortegnsskjemaet hva som gjør hele uttrykket positivt (altså større enn null). Endret 13. oktober 2013 av Imsvale Lenke til kommentar
Soolstråle Skrevet 13. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2013 Ja :-D Takk for hjelpen forstår det nå ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå