BirgerCaC Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Jeg skal anskaffe en ekstern harddisk til en venn og er det samme hva slags jeg velger. Han vil ha 500 gb med usb tilkobling og den billigste jeg fant kostet ca 450 kroner. Tenkte å kjøpe denne og selge den til han for 550 Jeg kjøper da sammen med andre ting jeg skal ha fra komplett så frakt og fakturagebyr vil ikke komme med. Men er det samme hva jeg velger. Har hørt at hvis disker faller i gulvet (og da spesielt eksterne) så kan billige disker lett bli ødelagt. Skal jeg legge noe isopor eller lignende rundt disken? Hva syntes dere om det? Og det er samme hvordan selve disken ser ut. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 (endret) Hei. Ingen disker tåler å falle gulvet i utgangspunktet. Finmekanikken er nøye justert og ødelegges av støt , plate blir oftest påført riper/hakk fra lese skrivearm ukontrollerte bevegelser. Der "er" derimot laget anti gravitasjons løsninger for endel 2.5" disker som brukes i laptoper. Laptop skal føle at den er i fritt fall og kan rekke å parkere bevegelige deler føre støtet kommer. Her er det løsninger med både drivere/sw i OS sammen med sensor (accelometer) i pc som gjør den istand til å kanskje redde hdd ved et fall i gulvet , men kanskje ikke et støt direkte som å slå på den med en klubbe e.l. Dog sier Seagate og WD at de har 2.5" disker med anti-shock protection buldt in (hva nå det betyr). Så det vil nok være bedre å bygge en løsning med 2.5" kontra 3.5" om man ser på dette aspektet. Hvis du regner med fall slag under bruk er SSD installert i ekstern kabinettet eneste løsningen. Om ikke så får brukeren læres opp til at eksterndisk skal stå ifred på fast underlag når den brukes . Det er tross alt noe som heter forsiktighetsregler , et eksempel fra crt tiden: man hadde ikke fått vann i TVen om kjerringa ikke hadde plassert en blomsterpotte på den fra førsten av. Isopor kan redusere og absorberd G men er uansett ingen løsning. Beste rådet er å kople fra disken når den ikke brukes (ikke handen tilkoplet pc og aktiv hele tiden). Man har og de interne ting på en eksterndisk , en dc/dc power del (kretskort) , kretskort med usb til sata bridge og kontroller. Så eksternt housing , kretskort , komponenter , ic'er, loddinger - Disse tingene skal også overleve et fall/støt. Endret 13. oktober 2013 av syar2003 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 En typisk tabbe er å ha den eksterne harddisken stående på høykant. Plutselig kommer ungen løpende og dulter borti den. Det kan være nok, spesielt hvis den er i drift i øyeblikket. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 13. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2013 Hva når pakken med disken sendes? Sendes jo med posten og den opplever vell litt støt da også, men den er vell pakket såpass godt slik at disken overlever antar jeg... Jeg ser at noen disker koster 3000 og andre 500. Hva er forskjellen utenom lagringsplass? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Hva når pakken med disken sendes? Sendes jo med posten og den opplever vell litt støt da også, men den er vell pakket såpass godt slik at disken overlever antar jeg... Jeg ser at noen disker koster 3000 og andre 500. Hva er forskjellen utenom lagringsplass? Når det gjelder hdd så spinner jo ikke platen. Og lese/skrive arm er i park. Skal mye til å få selve hd skadet da. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 13. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2013 Ja, men hva er forskjell på dyre harddisker og billige utenom lagringsplass? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Noen er ikke beregna på 24/7-drift. Kan være forskjellig garanti. Forskjellig hastighet på disk og grensesnitt. Merket og fancy design kan koste litt. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 (endret) Motor og lager må også være av veldig høy kvalitet i 24/7 disker. Derfor har produsentene consumer og enterprise series av disker. Typisk bruk i bedrift/enterprise er ulike server applikasjoner. Konsument disker er ikke laget med samme strenge krav . Endret 13. oktober 2013 av syar2003 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 13. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2013 Kan en slik billig disk bli ødelagt? det er jo dumt at alt man har der forsvinner hvis dere skjønner Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Alle disker kan bli ødelagt. Inkludert SSD-er. Det er derfor man har backup. 1 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 13. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2013 Ok. Da blir det en billig en til 400 kroner Tusen takk folkens! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Motto for paranoide :-) Original -> 1.Backup -> 2.Backup av backup 1 & 2 oppbevares ikke i samme hus. Men uansett hvis din/hans eksterndisk som benyttes til backup går istykker må jo både original + backup være istykker på samme tid. Som f.eks at huset brant ned. 1 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 (endret) Nå har jeg ikke fått med meg om det er snakk om en 2,5"- eller 3,5"-disk som ønskes (gjetter 3,5"), men hva med å kjøpe en vanlig OEM-disk, og et eksternt kabinett? Da får man akkurat den disken man vil ha mtp. ytelse og (forhåpentligvis) kvalitet. Jeg har 2 slike comboer, og er meget fornøyd: http://www.dustinhome.no/product/5010469627/chieftec-hdd-cabinett-35s-u3-usb3-0/ http://www.dustinhome.no/product/5010380103/wd-black-3-5-1tb-7200rpm-sata-600-64mb/ (1TB) (<- mine er av en eldre gen., men bare for få å brukt dem til noe...) Alternativt andre HDD kapasiteter: http://www.dustinhome.no/product/5010643206/wd-black-3-5-500gb-7200rpm-sata-600-64mb/ (500GB) http://www.dustinhome.no/product/5010543528/wd-black-3-5-2tb-7200rpm-sata-600-64mb/ (2TB) Endret 13. oktober 2013 av PaladinNO Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 25. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2013 Tror jeg nå glemmer beskyttelse. Går også for en billig disk! Takk for hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå