Gå til innhold

Trenger hjelp til i5 2500k vifte oppgradering på Cosair H80.


BRDP

Anbefalte innlegg

Hei folkens :)

 

Som titelen sier så sliter jeg som sikkkert ganske mange andre her med litt tempratuer, min i5 2500k er overklokket med asus easy klocking som gjør at prossesoren kjører en setting på 4.3 ghz og en core voltage på 1.31V.

 

Dette gjør at mine tempraturer på idle er ca 40-50 C mens under load kommer de opp i nermere 80-84C dette synes jeg er litt høyt i følge HWmonitor.

 

Jeg har forøyblikket en Corsair H80 cpu kjøler med 2x silent thyphoon vifter for at ikke maskinen skal høres ut som et fly som tar av vær gang jeg skal bruke den.

 

For å løse dette tenker jeg på å oppgrader til store bror H80i og putte coustom vifter på denne. Kan dere anbefale noen vifter som gjør en orentlig jobb med og dytte luft men ganskje bråker litt mindre en de orginale viftene på H80i, eller har dere bedre forsalg til cpu kjølere som gjør en bedre jobb en de to nevnte her?

takk for alle svar Lord-BooZe :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei folkens :)

 

Som titelen sier så sliter jeg som sikkkert ganske mange andre her med litt tempratuer, min i5 2500k er overklokket med asus easy klocking som gjør at prossesoren kjører en setting på 4.3 ghz og en core voltage på 1.31V.

 

Dette gjør at mine tempraturer på idle er ca 40-50 C mens under load kommer de opp i nermere 80-84C dette synes jeg er litt høyt i følge HWmonitor.

 

Jeg har forøyblikket en Corsair H80 cpu kjøler med 2x silent thyphoon vifter for at ikke maskinen skal høres ut som et fly som tar av vær gang jeg skal bruke den.

 

For å løse dette tenker jeg på å oppgrader til store bror H80i og putte coustom vifter på denne. Kan dere anbefale noen vifter som gjør en orentlig jobb med og dytte luft men ganskje bråker litt mindre en de orginale viftene på H80i, eller har dere bedre forsalg til cpu kjølere som gjør en bedre jobb en de to nevnte her?

takk for alle svar Lord-BooZe :)

Vel, nå har det seg slik at en single-rad kjøler som H80i har begrenset effekt siden radiatoren er i minste laget. Om du vil bruke en AIO løsning er egentlig det beste alternativet å kjøpe en dobbel 120mm eller dobbel 140mm løsning, av type H100i eller H110 fra Corsair (for å nevne to). Når det gjelder innkøp av AIO løsninger så er ikke merket så farlig, da stort sett alt av AIO løsninger på markedet lages av Asetek eller ett annet selskap som jeg aldri husker navnet på. Disse markedføres så av selskaper som Cooler Master, Corsair etc.

 

Om du vil ha vifter er det stort sett kun en fabrikant som skiller seg ut, Noctua. Etter Noctua ville jeg tatt en kikk på Corsairs egne SP-vifter (for static preassure). Når det gjelder vifter til kjøling er det veldig viktig at de er laget for å holde høyt statisk strykk, i tillegg til å ha høy evne til å flytte på luft. Ut fra vifter som er lett tilgjengelig her i landet (vi har utrolig dårlig utvalg via de store butikkene) er det stor sett Corsair og Noctua som er best. Corsair sine vifter ser mye bedre ut, mens Noctuas er "bedre". Jeg har en miks av begge i mitt kabinett da jeg hadde noen vifter fra Noctua fra før. Kan ikke si jeg opplever noe særlig stor forskjell på dem, annet enn at det er ørliten forskjell på type støy de produserer, mens lydnivået er ganske nøyaktig det samme.

 

Ellers, når det kommer til kjøling med en enkelt 120mm AIO, så vil faktisk luftkjølere som Noctua NH-D14 slå dem i de fleste tilfeller. Du må opp i 2x120mm for å utkonkurere dem. Min NH-D14 er heller ikke den meste bråkete tingen i verden, så støy er ikke noe problem. OM det er noe av støy i kabinettet mitt er det GPU'en som er ett Gigabyte 7970 Windforce 3x.

Lenke til kommentar

2stk 120mm NB-eloop B12-P.

800-2000 rpm, <28.4 dBA, 132.4 m³/h

Dimensions: 120 x 120 x 25 mm
Noise level: max. 28.4 dB (A)
Speed: max. 800-2000 U / min
Airflow: max. 132.4 m³ / h
Starting voltage: 6 V
Power consumption: 1.92 W
Connector: 4-pin PWM
Life expectancy: 120,000 hours
Warranty: 6 Years

 

post-210502-0-35221800-1382466182_thumb.jpg

post-210502-0-13633100-1382466206_thumb.jpg

Endret av jetzbullet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...