Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Studere ved siden av i Luftforsvaret

Anbefalte innlegg

Hei,

Er innterrisert til å komme inn i Luftforsvaret eller Sjøforsvaret. Er det noen tjenester her som har "drømmetjenesten" min:

- Mulighet for å studere utenom tjenesten (tenker lesefag)

- Mulighet til å dra på internasjonale operasjoner og slikt

- Ansvar

Noen som kan svare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Ved alle Forsvarets leire har du noe som heter Fokus, tidligere voksenopplæringen. Hva som tilbys varierer fra sted til sted, men exphil \ exfac og en del videregående fag er visst en gjenganger. Tenker du å studere ved sivil skole, så vil du nok ikke få fri fra tjenesten for å delta på noen form for forelesninger. Fri for oppmøte til eksamen er nok mer sannsynlig, men tviler sterkt på at du får fri til lesing i oppkjøringsperioden.

2: Sist luftforsvaret dro ut "på egen hånd" var under bombingen av Libya. Her fikk sågar noen inne til førstegangstjenesten være med, så umulig er det ikke. Luft har vel også stilt med noe vakthold i Afghanistan, men da begge disse oppdragene nå er overstått, så er det ingenting på agendaen per i dag som tilsier at du kommer deg utenlands.

3: Ansvar kan du alltids finne, men her vil jeg anbefale deg å lese deg opp selv på Forsvarets sider hvor en rekke ulike tjenestemuligheter forklares.

Lenke til kommentar

Luftforsvaret deltar på mange av Norge sine internasjonale operasjoner men viss du tenker jagerfly er det ett nåløye. Der er mye ola dunk ikke er klar over.

Sjøforsvaret har jo bla fregattene som driver piratjakt og du vil få delegert ansvar etterhvert som du viser deg moden nok til å ta det. Utdanning på fritiden er ikke umulig, men en jobb i forsvaret krever mye tid.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Så lenge du er i stand til å studere på egenhånd uten forelesninger, så anbefaler jeg å jobbe på et av marinens overflatefartøyer. Der vil du få perioder med god tid til å studere på egenhånd, og du får som nevnt tidligere normalt fri til eksamener. Det fikk iallefall jeg da jeg tok opp to fag på videregående; fikk til og med fri for å spille en konsert en dag også. Tjenesten er spennende så lenge du havner i en fornuftig detalj. Det er også mange stillinger på land i Sjøforsvaret som gir deg god tid til å studere, men disse er ofte litt mer "kjedelig" i forhold til sjøtjeneste, litt etter øyet som ser. Intops er mulig i sjøtjenesten, spesielt i minevåpenet, uvb-våpenet og fregattvåpenet.

Ansvar er hva du gjør det til selv. Viser du ansvarsbevissthet, så får du ofte også mer ansvar. Nå er det selvfølgelig begrenset hvor mye ansvar en i førstegangstjenesten kan få som menig, men relativt sett så er det mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...