hean Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 (endret) 10. oktober fikk jeg en mail av Bank Norwegian... "Endring i din kredittlimit" til x. Skjønner da at BN må ha tatt en kredittsjekk på meg uten mitt samtykke og jeg lurer på om det egentlig er lov? Har ikke lyst til å bli tatt kredittsjekk på hele tiden uten atjeg selv har samtykket til det. Kan slike kredittsjekker spores av andre banker?.... vil liksom ikke at min bank skal se at jeg søkt kreditt over alt hvis jeg en gang skulle søke om refinansiering av lånet. Endret 13. oktober 2013 av Nasciboy Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Det enkleste er ofte det beste, vilkårene til Bank Norwegian. 26. Regulering av kredittgrense Kontohaver samtykker i at banken foretar en løpende vurdering av den kredittgrense som er innvilget og vil kunne øke denne. Banken forbeholder seg retten til å redusere det innvilget kredittbeløp dersom det foreligger saklig grunnlag for dette. All videre rett til opptrekk kan da inndras ved at kredittgrensen reduseres til allerede opptrukket beløp. Kontohaver skal informeres om dette. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Jeg fikk også en sånn mail fra BN, tidligere i år. De satte opp kredittlimiten min ganske mye. Fikk dog ikke noe gjenpartsbrev, som man vel SKAL få dersom man blir kredittsjekket, så jeg antar egentlig at de har gjort det basert på bruksmønster og betalingsevne, som de jo kan se selv - siden jeg er kunde der allerede. Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2013 Det er egentlig litt merkelig... bruksmønsteret mitt på BN kortet er enkelt å greit 0 (ja NULL). Husker enkelt å greit at jeg ikke har hatt BN kort i det hele tatt så når jeg fikk mailen måtte jeg ringe å sperre kortet. Ble visst automatisk sendt ett nytt ett etter en stund som jeg forstod det... er altså ganske sikker på det blir tatt en kredittsjekk. Men det andre spørsmålet mitt... kan en slik kredittsjekk sees av andre banker? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Nei, det er kun synlig for den som foretar kredittsjekken, den som tilbyr kredittsjekken og deg som blir kredittsjekket. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Det er ikke krav om gjenpart til den undersøkte dersom kredittopplysningen ikke inneholder noe som kan bli brukt mot den undersøkte og opplysningene blir gitt muntlig, jfr. personopplysningsforskriften §§ 4-3 og 4-4. Regelmessig kredittsjekk av personer som har kreditt vil vanligvis kunne hjemles i personopplysningsloven § 8 (f), avhengig av de konkrete omstendigheter. Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Min beløpsgrense hos BN ble hevet uten at jeg ba om det og uten å få gjenpart om kredittsjekk. Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2013 Nei, det er kun synlig for den som foretar kredittsjekken, den som tilbyr kredittsjekken og deg som blir kredittsjekket. Takker for svar... ikke for å være frekk men hvordan vet du det? Hadde vært fint med noe som underbygger påstanden Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2013 (endret) Det er ikke krav om gjenpart til den undersøkte dersom kredittopplysningen ikke inneholder noe som kan bli brukt mot den undersøkte og opplysningene blir gitt muntlig, jfr. personopplysningsforskriften §§ 4-3 og 4-4. Regelmessig kredittsjekk av personer som har kreditt vil vanligvis kunne hjemles i personopplysningsloven § 8 (f), avhengig av de konkrete omstendigheter. Har vel egentlig fått gjenpart i alle kredittsjekker jeg vet om selv om ikke noe negativt har blitt funnet. En mail om økt kredittlimit en slag måte å si det på uansett... "Basert på en fornyet vurdering" står det i mailen. Endret 13. oktober 2013 av Nasciboy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå