Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Skyldfølelse etter voldtekt

Anbefalte innlegg

Jeg ble voldtatt i juli i år. Har slitt en god del med dette... Jeg er 17 år og hadde aldri hatt sex før dette skjedde. Nå 3 månder etter dette skjedde har jeg hatt seg med en jeg virkelig stoler på og som jeg har holdt på med i over et år nå.

Men jeg sliter mye med dette. Jeg har ikke noe problem under selve samleie. Det føles helt annderledes. Jeg klarer ikke å se at voldtekten og sex er det samme, det føles ikke likt i det hele tatt så jeg klarer ikke å forbinde disse to... Men problemet er etter samleiet. Jeg får en helt forferdelig skyldfølelse. Det er som å gå inn i den dype deprissionen min igjen. Jeg får en sånn følelse at dette er helt feil og at jeg ikke burde gjøre dette. Jeg vet ikke helt hvorfor.

Er det noen som har opplevd noe lignende eller kanskje klarer å skjønne hva det er som er galt?

Dette er sikkert helt feil plass å spørre, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Tusen takk for svar

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye med psyken din og gjøre.

Når jeg var mindre følte jeg meg dårlig etter jeg var ferdig og masturbere, men da hadde man tanken på at det var ikke normalt. kanskje du bare ikke er vant til slik.

Slikt kommer seg etter tid.

Det siste du trenger er og la en voldtekt vinne over din egen glede.

Ellers så er det mange som føler seg rar etter sex, nesten som de føler seg forkjølet og rar i hodet.

Det er forskjellig etter hver person, men du burde ikke stoppe av den grunn.

Gå nå ikke ifra denne personen da, siden dere er gode venner og.

Litt sånn touchy subjekt, så kanskje best og høre med en annen kvinne.

Lenke til kommentar

Flott at du snakker om dette. Det å gå å bære på det alene er sjelden lurt.

Psyken er ganske kompleks, og måten man reagerer på virker ikke alltid helt logisk siden det rasjonelle og de tidligere erfaringene blandes sammen i et komplisert syn på tilværelsen. Det jeg tror som skjer her er at du kobler sammen skyldfølelsen som voldtekstoffer normalt føler også til frivillig sex, selv om du som du skriver vet at dette er to helt ulike situasjoner så er det for hjernen likevel fellestrekk som påvirker hvordan dette føles.

Hvis du ønsker å gjøre sex til en mer positiv og lystbetont del av livet ditt kan du vurdere å gå i terapi for det. Det du har blitt utsatt for er en krenkelse av en veldig intim del av deg selv, og de assosiasjoner som hjernen har som referanse er det som trigger den emosjonelle reaksjonen du får i etterkant.

Vil gjerne få tipse deg om DIXI, som er et ressurssenter for voldtatte.

Du finner mer informasjon om dem her;

http://www.dixi.no/

Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig med skyld- og skamfølelser, og ulike problemer med sex etter en voldtekt. Du er ikke rar eller unormal som opplever dette, det er sett på som rimelig normalt etter en voldtekt.Jeg håper du får hjelp til å bearbeide voldtekten, spesielt siden du skriver at du sliter. Tipset til vidor om dixi er ikke dumt.

Du er bare 17 år, og hadde ikke et forhold til sex før du ble voldtatt. Selv om du skriver at du klarer å skille voldtekten og sex på mange måter (det er bra!), så er det likevel tydelig at den påvirker følelsene dine rundt sex. Dette er ikke rart, og du er ikke unormal som kjenner det sånn. Sex er jo mer enn bare handling, det handler også masse om følelser.

Etter at jeg ble voldtatt hadde jeg det på samme måte som deg. Det som hjalp meg var å gå i terapi for å få bearbeidet traumet som en voldtekt er, samt å ta tiden til hjelp. Jeg vil oppfordre deg på det sterkeste til å ta tak i problemene du har, noe du har begynt med ved å starte denne tråden. Ta kontakt med noen fagfolk, det hjelper. Dette kan bli bedre.

Du er ikke rar eller unormal som føler dette.

Har du sagt noe til han du ligger med?

Vil ønske deg lykke til.

Anonymous poster hash: 04eaa...019
Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig med skyld- og skamfølelser, og ulike problemer med sex etter en voldtekt. Du er ikke rar eller unormal som opplever dette, det er sett på som rimelig normalt etter en voldtekt.Jeg håper du får hjelp til å bearbeide voldtekten, spesielt siden du skriver at du sliter. Tipset til vidor om dixi er ikke dumt.

Du er bare 17 år, og hadde ikke et forhold til sex før du ble voldtatt. Selv om du skriver at du klarer å skille voldtekten og sex på mange måter (det er bra!), så er det likevel tydelig at den påvirker følelsene dine rundt sex. Dette er ikke rart, og du er ikke unormal som kjenner det sånn. Sex er jo mer enn bare handling, det handler også masse om følelser.

Etter at jeg ble voldtatt hadde jeg det på samme måte som deg. Det som hjalp meg var å gå i terapi for å få bearbeidet traumet som en voldtekt er, samt å ta tiden til hjelp. Jeg vil oppfordre deg på det sterkeste til å ta tak i problemene du har, noe du har begynt med ved å starte denne tråden. Ta kontakt med noen fagfolk, det hjelper. Dette kan bli bedre.

Du er ikke rar eller unormal som føler dette.

Har du sagt noe til han du ligger med?

Vil ønske deg lykke til.

Anonymous poster hash: 04eaa...019

Tusen takk til alle som har svart!

Jeg har fortalt det til han jeg ligger med, men har nok holdt litt tilbake når det kommer til hvordan jeg har det...

Jeg går i terapi, men er veldig redd for å snakke om følelsene mine. Jeg klarer ikke helt å åpne meg å tar heller på meg en maske som sier at alt går mye bedre når jeg egentlig bare har det verre. jeg er en person som sikkert de fleste ville kalt sterk, så prøver å skjule følelsene mine så godt so,m mulig.

Lenke til kommentar

Jeg går i terapi, men er veldig redd for å snakke om følelsene mine. Jeg klarer ikke helt å åpne meg å tar heller på meg en maske som sier at alt går mye bedre når jeg egentlig bare har det verre. jeg er en person som sikkert de fleste ville kalt sterk, så prøver å skjule følelsene mine så godt so,m mulig.

Dette er en måte å prøve og beskytte seg selv på, noe en god gruppeterapi-situasjon veldig ofte vil gjøre mye lettere. Da er du sammen med andre som har det på samme måten, og da er det mye lettere å åpne seg siden andre har opplevd det samme som deg. Det å komme i kontakt med andre som har vært igjennom det samme kan være til veldig god hjelp.

Det er alltid en balanse med hvor fort og dypt man skal gå inn i dette for å kunne håndtere det på best mulig måte og få gode langsiktige resultater. Du må selv føle på dette og se hvor mye overskudd du har til å jobbe med det og ikke minst at du har ordentlig tillit folkene og prosessen og at du vil det selv fordi du er motivert til å få det bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...