Gå til innhold

Rikstv og NRK

Anbefalte innlegg

Har putta min gamle panasonic 10y inne på soverommet. Men har ett problem når jeg prøver å søke inn kanaler, NRK kanalene kommer ikke opp. De dukker ikke opp i kanallista en gang.

TVen har selvfølgelig DVB-T. Andre kanaler har signalstyrke 8/10. Har ikke cam eller kort så får ikke testa hvor bra de funker.

Noen ideer?

Og en ting til, er det så at med rikstv kan man fire kort i bruk uten ekstra kostnad? Foreldrene mine har rikstv, jeg tenkte å få bestillt cam og kort i deres navn om det ikke medfører noen ekstra kostnad.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var en jeg bare plukka opp på elkjøp for 200kr. Trodde det skille være nok siden senderen er ganske nært. Er ett bygg som gjør at jeg ikke har fri sikt til sender.

Edit: Antenna er en Triax UHF 300i.

Endret av Gromle
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Samme problemet.

En billig Sagem RiksTv godkjent mottaker, og Strong srt ant30 antenne m. forsterker.

Signalet jeg får inn ligger på ca 50%.

Får opp mange kanaler når jeg søker på alle senderkanalene i området (de samme kanalene på alle senderkanalene). Men NRK dukker ikke opp på noen steder.

Det skal jo være digitalt. Så NRK sendes vel ikke med noen form for svakere signal eller noe?

Skjønner ikke hvorfor ikke NRK kommer opp i kanallistene. :hm:

Har heller ikke RiksTv kort, så får ikke sjekket at de kanalene jeg får opp på listene faktisk vil virke.

Lenke til kommentar

Skal være innenfor "Svært god dekning".

Men søker den i alle MUX automatisk? Kan ikke se i menyen noen steder at det står noe om MUX oppsett. (ser ikke MUX nevnt noen steder i menyen heller for den saks skyld)

På dekningskartet står det at senderen sender på kanal 26, 46, 43, 23, og 36. Alle disse kommer opp med akkurat samme programpakken. Og der ingen NRK kanaler dukker opp.

Antennen er rettet inn med kompass mot 66gr som det står skal være retningen til sender på adressen jeg er på. Så finstilt til signalet er så sterkt som mulig.

Men ser at signalstyrken ikke forandrer seg avhengig av om strømmen er slått på eller av til antennen.

Kan det skje noen ganger, eller er forsterkeren kanskje ødelagt?

Lenke til kommentar

Dekoderen søker alle frekvenser og skal lagre det den finner. Sagem-boksene er vel kjent for å ha litt dårlig følsomhet og mange har erfart at annet utstyr gir noe bedre signalstyrke.

Hvis dekoderen din er satt til å gi 5V ut til antenne trenger du ikke ekstern strøm til antenna. Hvis den ikke gjør det, så er det noe feil hvis du ikke får forskjellig signalstyrke med eller uten strøm.

NRK sender på mux1 og det er sansynligvis kanal 26 hos deg (står først i lista på deknongskartet). Kjenner ikke Sagemboksen, men hvis du kan sette kanal 26 manuelt så kan du sjekke signalet og se om du får inn NRK.

Lenke til kommentar

Ok.

Antennen har ekstern strømkilde hvor det ikke er noen forskjell på om den er plugget i stikkontakten eller ikke. Men da tror jeg den blir byttet på Elkjøp i morgen.

Vet den Sagem saken er ganske dårlig. Så kanskje det blir å se om de har et alternativ når jeg først er der.

Takker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...