tom waits for alice Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Når menn skårer 4-5 IQ-poeng høyere, så er det ikke stort å bry seg med. Men når kvinner skårer marginale 0,5 poeng høyere i tre land, så er det en verdensnyhet som skaper store overskrifter, marsipankake settes frem og champagne sprettes i redaksjonene rundt omkring. Så for noen har dette stor betydning. Det synes selvsagt at det har stor betydning for de det gjelder at det viser seg at forskjellene folk bruker som argument ikke lenger er reelle. Og jo, at menn scoret høyere har vært brukt som argument for hvorfor de også har lykkes bedre. Nå gjør de jo ikke det lenger, så da er det noe krampaktig over dem som hevder at "men menn er fortsatt smartere, så det må være utdanningssystemet som favoriserer jenter"... Geir 3 Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 så da er det noe krampaktig over dem som hevder at "men menn er fortsatt smartere, så det må være utdanningssystemet som favoriserer jenter"... Nå sier Flynn selv at jenter får mer ut av sine IQ-poeng enn gutter. Det skyldes at jenter har bedre fokus og konsentrasjon. Det ser rart ut om dette forklares med genetikk, mens de fordelene guttene har hatt til nå skal skyldes miljø ... Så debatten om skolens og samfunnets negative påvirkning av gutter lever godt videre. I Norge har jentene dominert universitetene i minst én generasjon. I dag opptar jentene mellom 70 og 90 % av plassene på studiene med de høyeste kravene, som medisin, veterinær, tannlege, psykologi og jus, og var jevnt representert eller i flertall allerede for 25 år siden. Likevel er det så langt ikke registrert noen IQ-forbedring hos norske jenter som gjenspeiler dette. Dette peker i retning av at det er et stort uutnyttet IQ-potensiale hos gutteandelen av befolkningen. Uansett om det er jenters eller gutters IQ som går til spille, så er det til skade for hele samfunnet. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 "Likestilling" i dag går ut på at kvinner skal ha flere og bedre rettigheter enn menn. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Likevel er det så langt ikke registrert noen IQ-forbedring hos norske jenter som gjenspeiler dette. Før jeg svarer: Har du en kilde på dette? (Ikke at det er vesentlig for svaret.) Geir 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 "Likestilling" i dag går ut på at kvinner skal ha flere og bedre rettigheter enn menn. Likestilling er egentlig et meningsløst begrep. Vi vil ikke ha det likt som alle andre, og vi slåss alle for vårt eget beste. Det er derfor det er så mye fokus på enkeltområder der vi kommer ut som "tapere" og andre som vinnere. Enten det er kjønnskvotering eller arveavgift eller arbeidsinnvandring. Faktum er at i det store og det hele har vi - selv om en liberalist må få understreke at det er flere sider av den mynten - etter forholdene bra med rettigheter både kvinner og menn i velferds-Norge. Det finnes en og annen stengt dør for begge kjønn, men ingen uoverstigelige murer. Selv innvandrerjenter tar på seg hijaben og begynner på sin mastergrad i dag. Og i et slikt samfunn sier jeg: Gi oss like muligheter, så blir vi så "likestilte" som hver og en av oss ønsker. Ikke med tvang, men av egen interesse. Vi trenger ikke lenger "radikal" forskjellsbehandling. Geir Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Jeg vil si at vi oppnår likestilling (i mangle på ett bedre ord) når man kan behandle alle likt uavhengig av kjønn, religion, hudfarge og sexualitet. Men det kan vi ikke i dag og vi gjør det heller ikke, vet å gi fordeler basert på disse kriteriene. Grupper innenfor disse kriteriene får også spesialbehandling. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 (endret) Det kan ikke bli likestilling, med mindre samtlige som er over minste fellesnevner justeres ned jamfør kortfilmen 2081. Alle har en individuell verdi gitt av verdiskapning/tid, uavhengig av kjønn, religion, etnisitet, alder osv. Det er fantastisk at folk er ulike av utseende, evner, karakteristikk, interesser, meninger, tanker og idé-er, la oss beholde dette. Folk bør slutte å nevne likestilling med mindre de ønsker et samfunn tilsvarende samfunnet beskrevet i denne filmen. http://www.youtube.com/watch?v=F1eHkbmUJBQ Endret 16. oktober 2013 av BadCat Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 (endret) Dobbeltpost Endret 15. oktober 2013 av BadCat Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Det er fantastiske at folk er ulike av utseende, evner, karakteristikk, interesser, meninger, tanker og idé-er, la oss beholde dette. Har ikke tid til å se filmen nå, men vil skrive under på dette. Det er fint at vi er forskjellige, og et godt samfunn lar oss være det. (Jeg tror i motsetning til barnevisen at vi er forskjellige på innsiden også, som individer, og at det er helt greit.) Geir Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Har ikke tid til å se filmen nå, men vil skrive under på dette. Det er fint at vi er forskjellige, og et godt samfunn lar oss være det. (Jeg tror i motsetning til barnevisen at vi er forskjellige på innsiden også, som individer, og at det er helt greit.) Geir Det er nok liten tvil i at folk er forskjellige, men på en måte er vi fortsatt alle like :-) Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Før jeg svarer: Har du en kilde på dette? (Ikke at det er vesentlig for svaret.) Jeg har ingen direkte kilde på at kvinners IQ i Norge ikke har tatt igjen og gått forbi menns IQ. Men når det var statusen tidligere, så må vi gå ut ifra at situasjonen er som før inntil ny informasjon er publisert som viser noe annet. Man antar at utdanning har en positiv innvirkning å IQ, selv om den i teorien ikke skal det. Fordi norske kvinner har vært overtallig i høyere utdanning i en generasjon allerede, er det ingen grunn til å tro at det har skjedd en økning i IQ for denne gruppen de siste 25 år. Det som er nytt, er at norske menn født etter 1975 har lavere IQ enn tidligere generasjoner. Kilde: http://www.vl.no/samfunn/norske-menn-far-stadig-lavere-iq/ Igjen er det grunn til å tro at miljøfaktorer som utdanning spiller inn. Noen vil nok ta dette som et bevis på at samfunnet har bygget om jenter på bekostning av gutter. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Jeg har ingen direkte kilde på at kvinners IQ i Norge ikke har tatt igjen og gått forbi menns IQ. Men når det var statusen tidligere, så må vi gå ut ifra at situasjonen er som før inntil ny informasjon er publisert som viser noe annet. Har du kilde på at det var statusen før da? Man antar at utdanning har en positiv innvirkning å IQ, selv om den i teorien ikke skal det. Fordi norske kvinner har vært overtallig i høyere utdanning i en generasjon allerede, er det ingen grunn til å tro at det har skjedd en økning i IQ for denne gruppen de siste 25 år. Men det er heller ikke noe argument for at den ikke har gjort det. Man kan godt tenke seg at den positive effekten av utdanning påvirker gruppen over tid. Det som er nytt, er at norske menn født etter 1975 har lavere IQ enn tidligere generasjoner. Da blir spørsmålet om den har sunket hos jenter også. Hvis ikke så har de jo under ellers like betingelser hatt en relativ bedring i forhold til gutter. Nå husker jeg ikke lenger hva jeg opprinnelig skulle svare på... Geir Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 (endret) http://www.sb.no/nyheter/brystkreft-mer-sexy-enn-prostata-1.3551131 Prostatakreft rammer flest, men får minst oppmerksomhet. Det er ikke sexy nok, mener urolog Sven Løffeler. Kjenner jeg blir litt provosert når jeg ser disse rosa sløyfene, som om brystkreft er noe værre enn andre krefttyper og fortjener mer fokus. Det er flest kvinner som blir rammet av brystkreft, så det er vel derfor det får mest oppmerksomhet. Er sikkert ikke like mye snakkis om en mann får brystkreft... Kvinner og barn først? http://www.kreftregisteret.no/no/Generelt/Fakta-om-kreft-test Nye tilfeller 2011 13718 kvinner 16189 menn Akkumulert risiko for å utvikle kreft fram til 75 års alder - 2007-2011 Kvinner: 28,2 % Menn: 34,8 % Endret 20. oktober 2013 av PantZman Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 (endret) http://www.sb.no/nyheter/brystkreft-mer-sexy-enn-prostata-1.3551131 Kjenner jeg blir litt provosert når jeg ser disse rosa sløyfene, som om brystkreft er noe værre enn andre krefttyper og fortjener mer fokus. Det er flest kvinner som blir rammet av brystkreft, så det er vel derfor det får mest oppmerksomhet. Er sikkert ikke like mye snakkis om en mann får brystkreft... Kvinner og barn først? http://www.kreftregisteret.no/no/Generelt/Fakta-om-kreft-test Det er jo ett godt poeng at "kvinnesykdommen" får mye mer oppmerksomhet enn "mannesykdommen". Det kan godt ha sammenheng med det vi ser ellers i likestillingspolitikken, noen kvinner skriker opp høyest og får dermed grafset til seg mest, mens det oppfattes som umandig å syte og klage og dermed er ikke menn like aktive. De som prøver blir fort slått ned som sjåvinister eller "sytemenn" av de som ellers etterlyser at menn skal komme på banen i likestillingsdebatten. Endret 20. oktober 2013 av herzeleid Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 For å være ærlig tror jeg at brystkreft er unntaket som bekrefter regelen: Det er kvinnesykdommene (alt fra ryggplager til ME) som har hatt lav "status" i helse-Norge. Både forskning, ressurser og prestisje har fulgt de lidelser som menn plages av. Eller som man tror at det mest er menn som rammes av, som hjerte- og karsykdommer. Men akkurat underlivet har ikke nytt godt av dette. At man ikke snakker så mye om brystkreft hos menn skyldes at menn så sjelden får det, det er hundre ganger så hyppig hos kvinner. Geir 1 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 (endret) For å være ærlig tror jeg at brystkreft er unntaket som bekrefter regelen: Det er kvinnesykdommene (alt fra ryggplager til ME) som har hatt lav "status" i helse-Norge. Både forskning, ressurser og prestisje har fulgt de lidelser som menn plages av. Eller som man tror at det mest er menn som rammes av, som hjerte- og karsykdommer. Men akkurat underlivet har ikke nytt godt av dette. At man ikke snakker så mye om brystkreft hos menn skyldes at menn så sjelden får det, det er hundre ganger så hyppig hos kvinner. Geir Dokumenter dine påstander. Og når det gjelder sammenlikningen så gikk den ikke på brystkreft hos mann vs kvinner, men brystkreft hos kvinner vs prostatakreft hos menn. http://www.sb.no/nyheter/brystkreft-mer-sexy-enn-prostata-1.3551131 Hvert år får 2.800 kvinner brystkreft, 700 dør av sykdommen. Over 4.000 menn får prostatakreft, og over 1.000 dør av kreft i underlivskjertelen. Og ut fra disse tallene er den ensidige fokusen på brystkreft, med rosa sløyfe aksjonen, gratis massescreening av eldre kvinner for brystkreft og det som er, og nesten ingen oppmerksommhet rundt prostatakreft meget påfallende all den tid prostatakreft både rammer betydelig fler og dreper betydelig fler menn enn kvinner når det gjelder brystkreft. https://www.youtube.com/watch?v=JNcADwJs0zI Endret 20. oktober 2013 av flesvik Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Jeg svarte på PanZmans kommentar: "Er sikkert ikke like mye snakkis om en mann får brystkreft..." Prostatakreft hadde fått oppmerksomhet hvis menn ville at det skulle få det. Men vi går ikke til legen: Menn går sjelden til lege Kvinner gjør det, men tas ikke like alvorlig: LEGE - Menn går foran kvinner Vi mangler fortsatt kunnskap om typiske kvinnesykdommer, og tradisjonelt har det vært lav forskningsinnsats på flere områder innen kvinnehelse. Behovet for å styrke innsatsen på områder som angår kvinners helse har sitt utgangspunkt i en erkjent mangel på kjønnsspesifikk kunnskap i medisinsk, sosialfaglig og trygdefaglig praksis. Sykdommer som i størst grad rammer menn har tradisjonelt blitt høyere prioritert både i behandlingsapparatet og i forbindelse med tildeling av medisinske forskningsmidler. Leger i lederstillinger er de som definerer og prioriterer, både på den enkelte arbeidsplass, i fagmiljøet og i helsepolitikken. Lederne i Norge har gjennom årtier vært menn. Det ville vært underlig om ikke konsekvensene av det var synlige i helsevesenet. Og det er de. Eksempler er tradisjonelle mannssykdommer som har hatt høy prioritet og status sammenliknet med typiske kvinnelidelser, f.eks. forskning omkring hjerteinfarkt og mannlig impotens sammenliknet med ”diffuse” muskel- og skjelettsykdommer. Geir 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå