Gå til innhold

hvorfor gjelder plutselig ikke likestillingen når..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det gis 2 poeng til mannlige søkere til

• veterinær- og dyrepleierstudiene ved Norges Veterinærhøgskole

Dette er det eneste jeg vet om, men samtidig får jo kvinner ekstrapoeng til mye flere studier enn menn.

I 2010 fikk norske kvinner kjønnspoeng ved 139 studier, og menn bare ekstrapoeng hvis de ønsket bli veterinær eller dyrepleier
Endret av martin1d
Lenke til kommentar

Jeg er agronom og en kvinne kan få 60 % tilskudd av staten ved generasjonsskifte tror jeg det var, men menn får kun 40. Og dette skal være likestilling? Hvis kvinner vil bli bønder så får de bli bønder. Det staten driver med er å forskjellsbehandler menn og lokker kvinner inn i ett yrke som har mannlig dominans for å tynne ut forskjellene mellom menn og kvinner på statistikken.

Dette blir feil. Kvinner skal vist være like gode som menn på alle områder så da kan de vell også greie og etablere ett gårdsbruk uten 20 % høyere subsidier enn menn. Hvorfor skal kvinnene få hjelp, men ikke menn. Nei dette skjønner jeg ikke. Dette gjelder heller ikke bare bondeyrket, men også en rekke andre yrker.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Grunnen til at dette foregår er at kvinner nå har lært om positive reinforcement. Når en mann gjør som en dame vil kan de for eksempel belønne han med en kjeks(eller noe mer spennende og eksotisk). Belønning 7/10 ganger fører til beste resultat. Og vips så har de de fleste menn i sin hule hånd. Menn som nå selger sjelen sin i håp om å kanskje bli belønnet. Andelen som ønsker belønning er for stor i forhold til andelen som vil ha gratis kjeks. Derfor heter andelen som ikke prostituerer sine meninger og handlinger mannsjåvinister eller kvinnehatere. Heldigvis kan man fortsatt lure seg til gratis kjeks, men dette blir ofte sett ned på.

Her er et eksempel på hvordan dette fungerer: Dessverre kan det bli mye mye verre enn dette.

Nudel er veldig hyggelig :)

*clap clap* til Bulbasaur.

Sweet, får eg en kjeks no?

En kjeks og en klem.

For vi vil jo egentlig i utgangspunktet ikke gi fra oss jobben som vi var best kvalifisert til, til en dame bare fordi hun er dame?

Endret av Pettersenper
Lenke til kommentar

- Kvinner kan klype en mann i rumpa og alle får seg en god latter,

en mann med samme handling ville i værste fall blitt annmeldt for seksuell

trakasering.

Menn og kvinner oppfører seg forskjellig. I begge tilfeller er det seksuell trakasering, og mannen kan anmelde det om han ønsker.

- Kvinner kan si at herrefotball bare er idioter som løper etter en ball,

Sier mannen det samme om kvinnefotball blir han stemplet som kvinnehater

og mannsjåvinist, og må legge seg flat og be om unnskydning ASAP!

Åh? Har jeg aldri opplevd. Har opptil flere ganger nevnt at kvinnelig fotball er fysisk sett lavere kvalitetsmessig enn mannlig fotball. Men igjen, så liker jeg ikke fotball.

Dessuten er vel alle enige med at vanligvis er mannfolk mye bedre i en sport enn hva kvinner er. Dette har med de fysiske forskjellene, da mannfolk har kraftigere beinstruktur og muskler. Finnes selvfølgelig unntak.

- Kvinner slipper billigere unna i rettsalen enn menn. Får mer sympati og vinner desidert flest tvister.

Og dette baserer du på...?

- Kvinner får egen bemanningskvotering, mens menn må nøye uten.

Dersom en mann foreslår å legge samme kvotering i en kvinnedominert yrke blir han bare sett på som en tafatt tulling.

Dette fordi arbeidsmarkedet har vært mannsdominert i svært mange år, og noen lederstillinger mener fremdeles at kvinner ikke har noen plass der.

Min pensjonerte sjef mente at kvinner manglet logikk-kortet i hjernen, og er derfor totalt ute av sin plass i en IT-jobb.

Kjønnskvotering er en svært dårlig løsning dessverre, men alternativet er å bytte ut gammeldagse sjefer.

Og i noen jobber, er menn bare bedre enn kvinner. Men, i noen jobber, er også kvinner bedre enn menn. Dette slår ut begge veier.

- Kvinne kan se på menn i bar overkropp, mens når enn mann stirrer på en dame i hotpants blir er han pluttselig en pervers.

Har ikke opplevd. Hva slags arbeidsmiljø er det du sitter i, som opplever sånt?

- Kvinner kan presentere vitenskapelige fakta og få tommelen opp! mens når en mann kommer med det vitenskapelige faktaet som sier at menn er mer intelligent enn kvinner, vil mannen bli hengt av Ottar!

Drit i Ottar, det er gærninger.

- kvinner kan føle seg litt svimmel og ha hodepine, og da få trøst og omsorg, mens dersom mannen føler det samme vil han bare bli bedt om å ta seg sammen.

Har jeg aldri opplevd. Har jeg vært syk, har jeg fått det jeg trenger. Den gangen jeg svimte av på båten til Nesodden, kom folk bort for å hjelpe meg. Ingen som "nå må du ta deg sammen". :p

Likestilling gjelder kun når det er til kvinnens fordel!

Kan noen fortelle meg en likestillings situasjon som er til fordel for mannen!?

Pappaperm.

... Men en ting skal jeg være enig med dere kvinner om, vi er lang igjenn frem til et samfunn med 100% like stilling ja! ;)

Likestilling går begge veier, men tror ikke vi har gått for langt over til kvinners side helt ennå.
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Folk har ulike evner og verdi uavhengig av kjønn. Lønnen skal gjenspeile deler av verdien som skapes. At folk utfører likt arbeide betyr ikke at de er like produktive.

Samtlige menn presterer bedre enn samtlige kvinner. Samtlige kvinner presterer bedre enn samtlige menn.

Begge påstander er feilaktige og folk bør vurderes individuelt uavhengig av kjønn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Se for deg et call-center. Arbeidet er noenlunde likt, den induvidielle produkteten er forskjellig.

Jeg har vanskelig for å se for meg en jobbsituasjon hvor alle har lik produktivitet.

Lik lønn for likt arbeid er urimelig og umulig pga varierende produktivitet.

Det meste som er innarbeidet i vårt samfunn er illogisk og faller på sin egen urimelighet. Dette gjelder alt fra lover, regler, bankvesen, rettsvesen, pengemekanikk, utdanning, likeverd, personvern, usury i form av renter på gjeld, nærmest hva som helst.

Noen eksempler:

Rettsvesenet skaper nye offer.

Utdanning skaper individer med mangende evne til selvstendig tankegang.

Likeverd er en illusjon om at alle er like selv om de ikke er det.

Personvern er ikke å beskytte frie menneskers private sfære men å verne om statens verdiinteresse i en fiktiv person på et papir som igjen benyttes på den internasjonale børsen.

Jeg trekker på skuldrene over at folk flest godtar leve på dette viset. Folk bør sette seg inn i hva diverse begreper faktisk innebærer, ikke hva de tror det betyr.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

- Kvinner kan si at herrefotball bare er idioter som løper etter en ball,

Sier mannen det samme om kvinnefotball blir han stemplet som kvinnehater

og mannsjåvinist, og må legge seg flat og be om unnskydning ASAP!

Her tror jeg du blander kortene.

Å ikke like fotball, og si at (herre)fotball bare er idioter som løper etter en ball, har ingen ting med kjønn å gjøre.

Å like herrefotball, men være ekstremt negativ til kvinnefotball, er tåpelig sjåvinisme.

Å like kvinnefotball, men være ekstremt negativ til herrefotball, er tåpelig sjåvinisme. Men vær ærlig: Har du truffet noen som passer til den beskrivelsen?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Se for deg et call-center. Arbeidet er noenlunde likt, den induvidielle produkteten er forskjellig.

Absolutt.

Utdanning skaper individer med mangende evne til selvstendig tankegang.

Tenker du selv, eller har du hentet disse ideene fra andre?

Likeverd er en illusjon om at alle er like selv om de ikke er det.

Likeverd har ingenting med likhet å gjøre, men med menneskeverd. Om du føler deg mindreverdig, så er det altså feil ifølge ideen om likeverd.

Personvern er ikke å beskytte frie menneskers private sfære men å verne om statens verdiinteresse i en fiktiv person på et papir som igjen benyttes på den internasjonale børsen.

Aner hva du mener, men vanskelig å forstå deg her.

Lenke til kommentar

Likestilling er ikke et fysisk fenomen, en pendel med et gitt nullpunkt. En pendel er det nok, men det er en hvor folk dytter og drar i flere ulike retninger. Og som enhver pendel vil den svinge litt i motsatt retning, derfor kan kvinner klype menn i rumpa i dag. De tar igjen for gamle synder, og de fleste av oss mannfolk skjønner at det er slik, og vil være slik en tid fremover.

Av samme grunn kvoteres de, selv om jenter i snitt faktisk klarer seg bedre enn gutter på høyere studier i dag.

- Kvinner kan presentere vitenskapelige fakta og få tommelen opp! mens når en mann kommer med det vitenskapelige faktaet som sier at menn er mer intelligent enn kvinner, vil mannen bli hengt av Ottar!

Men det er jo ikke lenger et vitenskapelig faktum. Det var det når kvinnen gikk hjemme og mannen styrte verden, men den tiden er heldigvis over. Kvinner har i tråd med utjevningen av sosial standard og utdanning tatt igjen menn på IQ. De scorer faktisk høyere enn oss om vi ikke korrigerer for forskjeller i akademiske prestasjoner.

Ottar er en av dem som drar og dytter hardest på pendelen, og kan ikke brukes som argument for eller mot likestilling.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Men det er jo ikke lenger et vitenskapelig faktum. Det var det når kvinnen gikk hjemme og mannen styrte verden, men den tiden er heldigvis over. Kvinner har i tråd med utjevningen av sosial standard og utdanning tatt igjen menn på IQ. De scorer faktisk høyere enn oss om vi ikke korrigerer for forskjeller i akademiske prestasjoner.

Dette er den politisk korrekte fremstillingen. Den vitenskapelig er at i alle land som ble undersøkt, var det kun tre land der kvinners IQ var marginalt høyere. Interessant for oss er at verdens mest likestilte land ikke var blant disse.

Forskeren bak studien, venstre-radikaleren James Flynn, sier også at likestilling kan føre til lavere IQ i befolkningen, fordi høyt utdannede kvinner får færre barn.
Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Dette er den politisk korrekte fremstillingen. Den vitenskapelig er at i alle land som ble undersøkt, var det kun tre land der kvinners IQ var marginalt høyere.

Tja, når man sier det sånn høres det ikke så vesentig ut. Men såvidt jeg forstår var det bare 5 land som ble undersøkt. (Australia, New Zealand, White South Africa, Estonia, og Argentina, valgt fordi de hadde utvalg for sine undersøkelser som i utgangspunktet var statistisk nøytrale.)

Da er kanskje ikke "kun" det rette ordet å bruke.

Og ja, forskjellene hos Flynn var marginale. Men nå var poenget mitt ikke at kvinner er smartere, men at menn ikke er det.

Edit: Men du avviser kanskje Flynn-effekten generelt? Hvis ikke, hvorfor skulle den ikke også gjelde for kvinner? (Du kan eventuelt argumentere for at effekten er uavhengig av utgangspunkt.)

Forskeren bak studien, venstre-radikaleren James Flynn, sier også at likestilling kan føre til lavere IQ i befolkningen, fordi høyt utdannede kvinner får færre barn.

Poenget er vel strengt tatt motsatt: Det ville hjulpet lite at smarte kvinner fikk flere barn, hvis det krevde at halvparten ikke fikk brukt sin IQ. (Fordi de skulle føde smarte menn istedet...) Edit: Og ja, de får fære barn, men disse nyter altså godt av dette, og får en høyere IQ.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Forskjellen er uansett så liten, at er ikke noe vits å bry seg om den.

Når menn skårer 4-5 IQ-poeng høyere, så er det ikke stort å bry seg med. Men når kvinner skårer marginale 0,5 poeng høyere i tre land, så er det en verdensnyhet som skaper store overskrifter, marsipankake settes frem og champagne sprettes i redaksjonene rundt omkring.

Så for noen har dette stor betydning. :)

Tja, når man sier det sånn høres det ikke så vesentig ut. Men såvidt jeg forstår var det bare 5 land som ble undersøkt. (Australia, New Zealand, White South Africa, Estonia, og Argentina, valgt fordi de hadde utvalg for sine undersøkelser som i utgangspunktet var statistisk nøytrale.)

Jeg er ikke så veldig opptatt av IQ-tall, men dette sier min kilde:

He based his comments on IQ test results from countries in western Europe and from the US, Canada, New Zealand, Argentina and Estonia.

Read more: http://www.3news.co.nz/NZ-women-overtake-mens-IQ-scores/tabid/423/articleID/261519/Default.aspx#ixzz2hgn3qUTg

Andre kilder lister opp samme nasjoner som du gjør, ikke godt å si hva som er rett: http://www.psychologytoday.com/blog/beautiful-minds/201207/men-women-and-iq-setting-the-record-straight

Poenget er vel strengt tatt motsatt: Det ville hjulpet lite at smarte kvinner fikk flere barn, hvis det krevde at halvparten ikke fikk brukt sin IQ.

made headlines in New Zealand by saying the country risked having a less intelligent population after the 2006 census showed tertiary-educated women producing fewer babies than other women.

Personlig har jeg ikke noen formening om dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...