Gå til innhold

Ny Pc: Stasjonær eller Bærbar?

Anbefalte innlegg

Nå har det seg slik at jeg har en Hp Pavilion Vd6 2146 so Pc som begynner å bli slitt. Skjermen på de er ødelagt, tastaturet begynner å bli slitt, Dvd spiller fungerer ikke og jeg har i det siste opplevd små problemer med den. Jeg regner med at jeg kan fortsette å bruke den en stund, men jeg vil bytte hoved Pc. Hoved Pcen min i dag er denne Hp maskinen, men i og med at denne taper seg så vil jeg heller bruke denne maskinen i reserve og heller kaste min Hp Compaq som har vært reserve Pc hittil, men denne fungerer ikke lenger.

Med andre ord så vil jeg ha ny hoved pc i 1014 en gang. Jeg investerte i en skjerm til 1200 kroner i 2012 på grunn av at skjermen på denne bærbare Hp Pavilion Pcen hadde knust og dermed så koblet jeg på skjermen til den bærbare så du kan nå si at denne "bærbare" pcen er stasjonær.

Når det gjelder bærbar eller stasjonær så spiller det ingen stor rolle for meg når det kommer til bruk. Bærbar er nok mer praktisk siden jeg kan ta den med meg, men ved å kjøpe stasjonær så får jeg også brukt denne skjermen pluss mus og tastatur som jeg også har kjøpt meg. Dessuten så er det jo også lettere å bytte ut noe i Pcen. Nå er det store spørsmålet... Hva er mest prisgunstig av stasjonær og bærbar?

De eneste spesifikasjonene er at pcen må ha bedre eller tilsvarende CPU/prosessor som Hp Pavilion vd6 2146 so og 4 gb ram. Pcen må ellers være av god kvalitet og takle det meste.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=772886

I linken over her ser dere f eks en Pc jeg har kikket litt på. Denne pcen er billig og spesifikasjonene ser ikke verst ut i forhold til pris. Hvordan er denne pcen i forhold til Pavilion Pcen som jeg bruker nå? :)

Og er det noen her som kan finne en stasjonær pc med spesifikasjonene mine? Altså bedre CPU enn AMD prosessoren på Pavilionen og 4 gb ram. Ellers gjennomsnittlig god kvalitet på komponentene. Vil også at noen finner en billig bærbar med samme spesifikasjoner og god lyd.

Jeg er MEGET fornøyd meg Pcen jeg har nå og jeg har ikke bruk for ytterligere forbedringer når det gjelder CPU og lignende. Kanskje jeg er litt gammeldags der, men så lenge Pcen har tilsvarende kapasitet som Vd 6 maskinen så er det ok :)

Jeg kommer til å bruke maskinen til:

Surfing på nett

Se film

Redigere film i Windows Movie Maker

Spilling

Musikk lytting

Bildelagring

Diverse andre småtterier :)

Ps: Vil helst ha windows 7 ;)

Håper at noen kan gi meg den hjelpen jeg trenger slik at jeg blir fornøyd med det nye valget :)

Endret av BirgerCaC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Da tror jeg at jeg går for en Stasjonær. Kanskje jeg fikser opp Compaq pc`en og bruker den hvis jeg skal ut å reise med pc eller lignende så får denne hoved pcen jeg bruker nå bli en reserve og en ny stasjonær bli hoved pc.

Har du/dere noen forslag på stasjonære datamaskiner som tilfredsstiller kravene mine, men samtidig til en grei pris? Jeg har planer om å kjøpe i 2014 så det må også være noe som eksisterer da hvis dere skjønner ;)

Maks pris er 4000 inkludert mus og høyttalere. Har ikke høyttalere fra før og hvis jeg kjøper med stasjonær så vil jeg nok anskaffe meg dette i og med at jeg hører mye på musikk. Jeg vil også bytte ut denne ordinære, kjedelige dell musen med en litt bedre mus, men tastatur og skjerm er jeg strålende fornøyd med :)

Endret av BirgerCaC
Lenke til kommentar

Kort fortalt så trenger jeg en stasjonær pc eller bærbar som er er like god eller bedre enn denne Hp Pavilion Pcen min. Jeg er strålene fornøyd med denne og den er kraftig nok til å takle oppgavene mine. Kanskje jeg har behov for en litt kraftigere prosessor, men det går fint med noe tilsvarende også.

Under her så ser dere spesifikasjonene til Pcen jeg bruker nå (Hp Pavilion vd6 2146so).

Hvis noen kan finne en pc til under 4000 hvor kraften og grafikkkort kan ligne denne pcen jeg har fra før så blir jeg glad!

Minimum spesifikasjoner på ny stasjonær/bærbar pc:

Prosessor: 2,1 GHz AMD Athlon ll Dual-Core prosessor M 320

Mikroprosessor: Level 2 Cache 1 MB

Video Grafikk: ATI Radeon HD 4530 Graphics

Harddisk: 320 GB SATA Harddisk 7200 rpm

Multimedia: SATA Optical drive: Lightscribe spuermulti DVD+RW

Nettverkskort: Intengrert 10/100/1000 Gigabit LAN

Lyd: SRS Premium sound speakers

SD kort inngang: JA!

Porter: Minst 4 USB 2.0 porter eller 3

OS: Windows 7 64 bit. (Windows 8 kan gå hvis pc er bra)

Ikke office pakke for å åpne forehåndsinstallerte programvarer.

Håper at det nå blir lettere å skjønne hva jeg er ute etter og lettere å finne en stasjonær eller bærbar som passer meg :)

Lenke til kommentar

Om du ikke har noe i mot å sette den sammen selv, og det ikke blir noe problem å skaffe operativsystem (siden det ikke følger med) ville jeg anbefalt denne

Om du foretrekker ferdig pc med operativsystem ferdig installert ville jeg nok heller anbefalt denne :)

EDIT: verdt å nevne at høytalere, mus og tastatur følger med på den siste :p

Endret av SuperRetardedStuart
Lenke til kommentar

Du har et bredt bruksområde, hvor du blant annet nevner spill og videoredigering. Å surfe på nettet og skrive et dokument kan du strengt tatt gjør på hvilken som helst maskin, men det er disse punktene som forteller oss hva du egentlig bør kjøpe.

Men det høres ut som du har vært fornøyd med oppsettet ditt så langt, så jeg antar det ikke går i Battlefield og HD redigering?

I tillegg er du glad i musikk, hvorfor ikke investere i noen gode høyttalere istedet? Legg pengene du har i dag på sparekontoen - og sørg for du dobler budsjettet til innkjøpet. I tillegg bruke noen kroner på skikkelig software (videoredigering) eks Adobe Premiere Elements.

Lenke til kommentar

Den siste der så fin ut! :) Jeg vil helst slippe å bygge selv ;) Jeg ser også at man kan velge bort tastatur i og med at jeg har dette fra før og det syntes jeg er bra :)

Vil denne tilfredstille meg? :) Takler den oppgavene som Hp maskinen takler? :) Og trenger jeg grafikk kort? Jeg så at det ikke fulgte med.

:) Takker hjertelig for at dere gidder å hjelpe meg! :)

Lenke til kommentar

Du har et bredt bruksområde, hvor du blant annet nevner spill og videoredigering. Å surfe på nettet og skrive et dokument kan du strengt tatt gjør på hvilken som helst maskin, men det er disse punktene som forteller oss hva du egentlig bør kjøpe.

Men det høres ut som du har vært fornøyd med oppsettet ditt så langt, så jeg antar det ikke går i Battlefield og HD redigering?

I tillegg er du glad i musikk, hvorfor ikke investere i noen gode høyttalere istedet? Legg pengene du har i dag på sparekontoen - og sørg for du dobler budsjettet til innkjøpet. I tillegg bruke noen kroner på skikkelig software (videoredigering) eks Adobe Premiere Elements.

Jeg er fornøyd med det jeg har hatt tidligere så der er ikke snakk om så veldig krevende spill. Når det gjelder redigering så går det i litt redigering i Windows Movie maker og den Pavilion Pcen fungerer bra til det. Jeg kan godt også bruke 7000 på pc jeg. Det er ikke noe problem i det, men jeg vil ikke bruke mer enn 4000. Jeg er fornøyd med lydene fra SRS høytalerne på den bærbare så jeg regner med at jeg også kommer til å være fornøyd med music angel høyttale :)

Så lenge jeg får en som har samme kraft som pavilion pcen så er jeg fornøyd. Når det gjelder redigering så er det ikke snakk om avanserte saker så det går nok fint. Men trenger jeg grafikk kort? :)

Jeg ville nok latt dette valget ligge til du skal handle maskinen. Mye forandrer seg på kort tid i denne bransjen.

Tenker nå at jeg kjøper i november hvis jeg finner en maskin som er god...

Var det det med gafikk kort du snakket om her? :)

Lenke til kommentar

Etter mitt skjønn trenger man skjermkort til både redigering og spill, men nå har jeg et ganske ulikt behov enn deg.

Jeg gjentar: Uten å vite mer spesifikt (f.eks hvilke type spill - og materiale du redigerer (oppløsning etc)) er nok maskinen fra komplett et godt valg for deg.

Som vedkommende lenger opp i tråden linket til: http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10639. For + 819,- kan du legge til et 650 skjermkort, som holder til ditt bruk.

Edit. Sett at du ikke ønsker å bygge selv, vell å merke.

Endret av Woods
Lenke til kommentar

Spiller Trackmania ellers spiller jeg ikke. Når det gjelder redigering av film så dreier det seg om å sette sammen diverse små filmer til en film i Windows movie maker samt legge tekst over filmen. Jeg kan si at grafikk kortet på hp maskinen min taklet det bra :)

Men må man bygge denne pcen selv? Trodde det var ferdigbygd, men at man kunne velge komponenter jeg :)

Lenke til kommentar

Da skal nok den maskinen holde.

Skjermkortet hjelper ikke kvaliteten på videoen du redigerer. Nyere skjermkort og enkelte programvarer (deriblant ikke Windows Movie Maker!) støtter at man også får benyttet seg av skjermkortets GPU, som gjør at "rendering" går fortere. For hva du driver med, trenger du nok ikke dette.

Maskinen jeg linket til er ferdigbygd, og komplett setter inn de ekstra komponentene du måtte ønske. :-)

Lenke til kommentar

Hvordan kan denne sammenlignes med Hp Pavilion Vd 6? Har den mye kraftigere prosessor eller er den omtrent likt? Og vil jeg merke noen forskjell ved bruken? Du sier at komplett legger til de komponentene jeg måtte trenge, men det går vell an å fjerne f eks tastatur osv og få pcen billigere? :)

Lenke til kommentar

Takler skjermkortet på pcen i den graden Hp maskinen gjorde? :)

Og vil jeg oppleve merkverdige forskjeller på Intel og AMD prosessor?

Hvordan er det med operativ system. OS som følger med er jo Win 8 64 bit, men jeg vil ha win 7 64 bit. Hvordan er det å installere dette? Er det installert slik at jeg kun trenger p skru på pcen og følge anvisningene på skjermen slik det er med en bærbar eller må jeg sette inn CDen til operativsystemet og installere dette selv? :)

Edit: Trenger jeg overspenningsvern eller er dette unødvendig? :p

Endret av BirgerCaC
Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=772886#extra

Hva syntes dere om denne Pcen som jeg har linket til over her? Har den tilsvarende kraft som Hp Pavilion Vd6 2146so? Husk at jeg ikke vil betale for noe som jeg ikke trenger. Altså så vil jeg ikke betale for mer kraft enn det jeg trenger. Hva syntes dere om den? Er den brukbar til å spille Trackmania og redigere film i windows live movie maker ? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...