Gå til innhold

Hvordan ta bilder i helfigur med stort blendertall?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er helt ny her og måtte registrere meg fordi jeg virkelig trenger tips og hjelp. Har akkurat gått til anskaffelse av Sigma 24mm F1.8 EX DG til mitt Canon eos 1100d. Jeg har nå nylig begynt å interessert meg for foto, og tar mest bilder av mennesker og street style.

Det jeg sliter med er at jeg ikke får til å ta bilder i helfigur. Det fokuseres bare på et område uansett hva jeg gjør. Det fungerer fint på bilder hvor ikke det er helfigur. Jeg er opptatt av at jeg kan ha stort blendertall slik at bakgrunnen til blurret ut og motivet er i fokus.

Jeg aner ikke hva som har feil, har lest, prøvd ut forskjellig men uten hell. Har lagt med et bilde her http://s11.postimg.org/dlipubu43/IMG_2012.jpg så dere kan se hva jeg mener.

Håper noen kan hjelpe en amatør?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at du retter kameraet skrått opp mot motivet, og så blir fokusplanet også skrått. Fokusplanet er en flate parallelt med kameraet, og når du sitter på huk og peker kameraet på skrå oppover på motivet du viser her, så kan du velge:

1) Legg fokusplanet over ansiktet til motivet. Så blir fokus riktig i ansiktet, men kommer bak skoene så bena er foran fokusplanet.

2) Som på bildet - legg fokusplanet på bena - men så kommer ansiktet bak fokusplanet.

På bilder av mennesker (og dyr) er det viktigste å ha ansiktet og spesielt øynene i fokus. Her skulle du lagt fokusplanet lenger bak så øynene var i fokus. Og så gjør det faktisk ikke så mye om resten er litt ute av fokus.

Hvis du ville hatt hele modellen i fokus med liten dybdeskarphet, så må du sørge for at fokusplanet går loddrett og ikke på skrå. Her kunne du løst dette ved å rygge litt bakover for videre utsnitt rettet kameraet rett mot modellen så det pekte rett fram og ikke oppover, og så croppet inn til ønsket utsnitt i etterbehandlingen.

Husk at du på all optikk (med mindre det er tilt-optikk) har et fokusplan som er parallelt med fronten på kameraet. Retter du kameraet på skrå oppover, blir også fokusplanet like skrått, og så blir ikke et loddrett motiv i fokus.

Litt som hvis du tar bilde av en husfasade rett på, så kan du få hele fasaden i fokus, mens hvis du retter kameraet skrått til venstre eller høyre, så blir bare en liten del av fasaden i fokus, ettersom fokusplanet ikke lenger ligger over hele fasaden, men er på skrå og krysser den bare i en enkelt stripe.

Tenk på fokusplanet og hvor du legger det - tenk det som en tynn, tynn glassplate som svever foran kameraet, og alltid er parallell med kameraet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tok du bildet på f/1.8? Kjenner ikke til nevnte objektiv, men de aller fleste objektiver er skarpest hvis man blender litt ned.

Et annet tips er (hvis du ikke gjør det alt) å velge fokuspunkt manuelt ved slike bilder. Da slipper du å først fokusere på ansiktet for deretter å flytte kameraet så du får det utsnittet du vil ha. Hvis du tar høykantbilder er det da naturlig å velge punktet enten helt til høyre eller venstre (se bilde under) , alt ettersom hvilken vei du holder kameraet. Det står i brukermanualen hvordan man gjør det. Så setter du fokuspunktet midt i det ene øyet på den du tar bilde av.

post-38990-0-93445000-1381611215_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...