Tj-nome Skrevet 12. oktober 2013 Del Skrevet 12. oktober 2013 (endret) Hei, har hatt problem med min Internett leverandør i flere mnd (Problemet kom den 20 April.), men for et par uker siden bestemte Get/TelAg at det ikke klare fikse problemet og bestemte seg for jeg skulle få fiber tilkobling. Den 11.10 var fiberen lagt inn og alt satt opp fra TelAg/Get, men allerede etter 30 min opplevde jeg vart disconnected fra League of Legends men tenkte det var EUW serveren som har problem som det har vert mye av det siste, men det var det ikke. Jeg tenkte nå som det fleste at det ikke kan være problem med ny installert fiber der jeg tok meg tiden til teste om problemet var enkelt tilfelle med nettverkskortet, men etter testet 5 forskjellige nettverkskort, flere forskjellige cat5 kabler og kjørt tester på Windows 8, Windows 7 og linux (debian) må jeg rett og slett konkludere med at det er forsatt problem med Nettlinjen som Fiber ikke har fikset. For øyeblikket sitt jeg med et wow opplevelse, der jeg vet ikke hvordan jeg kan finne ut av problemet. Problemet fra brukersiden er helt identisk til problemet jeg hadde med coax som jeg har nå på fiberen. Der jeg blir disconnected fra en tjeneste jeg er tilkoblet, men med fiberen er det kortere disconnects og det tar relativt kjappere og reconnect til tjenesten. Modemet TelAg/Get har satt opp for fiberen er: Huawei HG8245T. Inne på modemet ser jeg ingen feil med fiber signalene eller feil med setup av modemet. (Kan komme med mer info vist det er noe som kan hjelpe) Ping statistikk til google sin DNS Ping statistics for 8.8.8.8: Packets: Sent = 552, Received = 546, Lost = 6 (1% loss),Approximate round trip times in milli-seconds: Minimum = 32ms, Maximum = 36ms, Average = 33ms Ping fra en ekstern server til min IP: --- xxx.xxx.xxx.xxx ping statistics --- 6273 packets transmitted, 6076 received, +65 errors, 3% packet loss, time 6303805ms rtt min/avg/max/mdev = 12.676/14.075/33.299/0.505 ms Svaret jeg fikk i Helga fra Get: Ta kontakt med oss på nytt på mandag, beklager at jeg ikke får gjort noe fra her jeg sitter. Men saken må til teknisk avdeling. Er det noe mer diagnose jeg kan gjøre fra min side for og eventuelt finne source av problemet? Eller må jeg vente til Mandag der Get/TelAg sin tekniske avdeling er stengt. Endret 12. oktober 2013 av Tj-nome Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 12. oktober 2013 Del Skrevet 12. oktober 2013 (endret) Du sier du har samme problemet nå som da du hadde coax.. Bruker du egen router eller er du koblet direkte til modemet? Hvilken router har du i såfall? Brukte du den når du hadde coax også? Endret 12. oktober 2013 av _Christian_N Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 12. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2013 Det er direkte tilkobling til ruteren (Ingen mellomledd). På det gamle coax nettet har jeg hatt 5 forskjellige router/modem fra Get. (Der TelAg/Get har prøvd og byttet et par ganger) Nå sitte jeg med en helt en fiber router/modem: Huawei HG8245T. Den gamle router jeg brukte på var en Cisco som jeg ikke har model nr til. Kan finne ut hva model det er vist det er nødvendig. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 12. oktober 2013 Del Skrevet 12. oktober 2013 (endret) Nei, det er ikke nødvendig... Så du bruker altså ikke en egen router i tillegg til routermodemet fra Get.. Er det kun du/din maskin som har dette problemet, eller er det flere maskiner hos deg som også opplever dette? Endret 12. oktober 2013 av _Christian_N Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 12. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2013 Problemet er identisk på tre forskjellige maskiner i huset. Har også prøvd bytte nettverkskort, men nå feilen er identisk med Intel® PRO/1000 GT Desktop Adapter og Intel® Gigabit ET Dual Port Server Adapter og klare ikke reprodusere ping drop mellom maskiner internt kan jeg ikke tenke at problemet er med maskinene i huset. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 12. oktober 2013 Del Skrevet 12. oktober 2013 Ja, det høres ut som problemet ligger mellom modemet og "verden" et sted... Kjør ping mot routeren din over en viss tid, 10-30 sekunder for eksempel, og se om du får noe loss da.. Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 12. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2013 Har en kjørende her. Kan stoppe den for statistikk: Ping statistics for 192.168.100.1: Packets: Sent = 9603, Received = 9603, Lost = 0 (0% loss), Approximate round trip times in milli-seconds: Minimum = 0ms, Maximum = 7ms, Average = 0ms Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 12. oktober 2013 Del Skrevet 12. oktober 2013 Ok, ingen pakketap internt mot router........ Kabel eller WIFI? Prøv med tracert istedet mot flere adresser, og se om det detter ut noe sted på veien til destinasjonen.... Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 12. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2013 Det er kabel, bruker ikke Wifi. Har kjørt noe pathping (ping + tracert) til diverse adresser med varierende resultat: Tracing route to riotgames-71.fra002.pnap.net [31.186.226.252]over a maximum of 30 hops: 0 tjnome-Laptop [192.168.100.2] 1 192.168.100.1 2 cm-176.74.212.1.customer.telag.net [176.74.212.1] 3 188.126.192.53 4 cm-84.208.27.13.getinternet.no [84.208.27.13] 5 149.6.116.78 6 te1-7.ccr01.osl02.atlas.cogentco.com [149.6.116.77] 7 * * * Computing statistics for 150 seconds... Source to Here This Node/LinkHop RTT Lost/Sent = Pct Lost/Sent = Pct Address 0 tjnome-Laptop [192.168.100.2] 0/ 100 = 0% | 1 0ms 0/ 100 = 0% 0/ 100 = 0% 192.168.100.1 0/ 100 = 0% | 2 7ms 0/ 100 = 0% 0/ 100 = 0% cm-176.74.212.1.customer.telag.net [176.74.212.1] 0/ 100 = 0% | 3 5ms 0/ 100 = 0% 0/ 100 = 0% 188.126.192.53 0/ 100 = 0% | 4 3ms 0/ 100 = 0% 0/ 100 = 0% cm-84.208.27.13.getinternet.no [84.208.27.13] 0/ 100 = 0% | 5 10ms 0/ 100 = 0% 0/ 100 = 0% 149.6.116.78 0/ 100 = 0% | 6 27ms 0/ 100 = 0% 0/ 100 = 0% te1-7.ccr01.osl02.atlas.cogentco.com [149.6.116.77] Trace complete. Tracing route to google.no [84.208.42.102]over a maximum of 30 hops: 0 tjnome-Laptop [192.168.100.2] 1 192.168.100.1 2 cm-176.74.212.1.customer.telag.net [176.74.212.1] 3 188.126.192.53 4 cm-84.208.27.13.getinternet.no [84.208.27.13] 5 cm-84.208.42.65.getinternet.no [84.208.42.65] 6 cm-84.208.42.102.getinternet.no [84.208.42.102] Computing statistics for 150 seconds... Source to Here This Node/LinkHop RTT Lost/Sent = Pct Lost/Sent = Pct Address 0 tjnome-Laptop [192.168.100.2] 0/ 100 = 0% | 1 0ms 0/ 100 = 0% 0/ 100 = 0% 192.168.100.1 0/ 100 = 0% | 2 5ms 21/ 100 = 21% 21/ 100 = 21% cm-176.74.212.1.customer.telag.net [176.74.212.1] 0/ 100 = 0% | 3 4ms 0/ 100 = 0% 0/ 100 = 0% 188.126.192.53 0/ 100 = 0% | 4 3ms 0/ 100 = 0% 0/ 100 = 0% cm-84.208.27.13.getinternet.no [84.208.27.13] 20/ 100 = 20% | 5 10ms 20/ 100 = 20% 0/ 100 = 0% cm-84.208.42.65.getinternet.no [84.208.42.65] 1/ 100 = 1% | 6 7ms 21/ 100 = 21% 0/ 100 = 0% cm-84.208.42.102.getinternet.no [84.208.42.102] Trace complete. Tracing route to google.com [84.208.42.121]over a maximum of 30 hops: 0 tjnome-Laptop [192.168.100.2] 1 192.168.100.1 2 cm-176.74.212.1.customer.telag.net [176.74.212.1] 3 188.126.192.53 4 cm-84.208.27.13.getinternet.no [84.208.27.13] 5 cm-84.208.42.65.getinternet.no [84.208.42.65] 6 cm-84.208.42.121.getinternet.no [84.208.42.121] Computing statistics for 150 seconds... Source to Here This Node/LinkHop RTT Lost/Sent = Pct Lost/Sent = Pct Address 0 tjnome-Laptop [192.168.100.2] 0/ 100 = 0% | 1 0ms 0/ 100 = 0% 0/ 100 = 0% 192.168.100.1 0/ 100 = 0% | 2 6ms 2/ 100 = 2% 2/ 100 = 2% cm-176.74.212.1.customer.telag.net [176.74.212.1] 0/ 100 = 0% | 3 4ms 0/ 100 = 0% 0/ 100 = 0% 188.126.192.53 0/ 100 = 0% | 4 3ms 0/ 100 = 0% 0/ 100 = 0% cm-84.208.27.13.getinternet.no [84.208.27.13] 0/ 100 = 0% | 5 11ms 12/ 100 = 12% 12/ 100 = 12% cm-84.208.42.65.getinternet.no [84.208.42.65] 0/ 100 = 0% | 6 7ms 0/ 100 = 0% 0/ 100 = 0% cm-84.208.42.121.getinternet.no [84.208.42.121] Trace complete. Tracing route to google-public-dns-a.google.com [8.8.8.8]over a maximum of 30 hops: 0 tjnome-Laptop [192.168.100.2] 1 192.168.100.1 2 cm-176.74.212.1.customer.telag.net [176.74.212.1] 3 188.126.192.53 4 cm-84.208.27.13.getinternet.no [84.208.27.13] 5 149.6.116.78 6 te1-7.ccr01.osl02.atlas.cogentco.com [149.6.116.77] 7 te4-7.ccr01.osl01.atlas.cogentco.com [154.54.61.33] 8 te0-17-0-3.ccr42.ham01.atlas.cogentco.com [130.117.2.181] 9 te0-1-0-3.mpd22.fra03.atlas.cogentco.com [130.117.49.225] 10 be2027.mag21.fra03.atlas.cogentco.com [154.54.74.142] 11 fe-2-3991.cir-1.fra1.solvians.com [149.6.140.138] 12 209.85.240.64 13 209.85.251.178 14 209.85.254.112 15 * * * Computing statistics for 350 seconds... Source to Here This Node/LinkHop RTT Lost/Sent = Pct Lost/Sent = Pct Address 0 tjnome-Laptop [192.168.100.2] 0/ 100 = 0% | 1 0ms 0/ 100 = 0% 0/ 100 = 0% 192.168.100.1 0/ 100 = 0% | 2 6ms 0/ 100 = 0% 0/ 100 = 0% cm-176.74.212.1.customer.telag.net [176.74.212.1] 0/ 100 = 0% | 3 3ms 0/ 100 = 0% 0/ 100 = 0% 188.126.192.53 0/ 100 = 0% | 4 3ms 6/ 100 = 6% 6/ 100 = 6% cm-84.208.27.13.getinternet.no [84.208.27.13] 0/ 100 = 0% | 5 10ms 0/ 100 = 0% 0/ 100 = 0% 149.6.116.78 0/ 100 = 0% | 6 21ms 0/ 100 = 0% 0/ 100 = 0% te1-7.ccr01.osl02.atlas.cogentco.com [149.6.116.77] 0/ 100 = 0% | 7 16ms 7/ 100 = 7% 7/ 100 = 7% te4-7.ccr01.osl01.atlas.cogentco.com [154.54.61.33] 0/ 100 = 0% | 8 23ms 0/ 100 = 0% 0/ 100 = 0% te0-17-0-3.ccr42.ham01.atlas.cogentco.com [130.117.2.181] 0/ 100 = 0% | 9 32ms 0/ 100 = 0% 0/ 100 = 0% te0-1-0-3.mpd22.fra03.atlas.cogentco.com [130.117.49.225] 0/ 100 = 0% |10 33ms 0/ 100 = 0% 0/ 100 = 0% be2027.mag21.fra03.atlas.cogentco.com [154.54.74.142] 0/ 100 = 0% |11 35ms 0/ 100 = 0% 0/ 100 = 0% fe-2-3991.cir-1.fra1.solvians.com [149.6.140.138] 78/ 100 = 78% |12 35ms 78/ 100 = 78% 0/ 100 = 0% 209.85.240.64 22/ 100 = 22% |13 --- 100/ 100 =100% 0/ 100 = 0% 209.85.251.178 0/ 100 = 0% |14 --- 100/ 100 =100% 0/ 100 = 0% 209.85.254.112 Trace complete. Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 12. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2013 (endret) Er det noe anna jeg kan gjøre? Eller blir det Get som må forsette jobben? Dette er mellom to maskiner som er koblet til modemet: Ping statistics for 192.168.100.2: Packets: Sent = 3731, Received = 3729, Lost = 2 (0% loss), Approximate round trip times in milli-seconds: Minimum = 0ms, Maximum = 4ms, Average = 0ms Endret 12. oktober 2013 av Tj-nome Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 Vet du om det er andre enn du som er koblet på samme sentral som har samme problem? Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 14. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2013 Hei, jeg vet at det er mange studenter som har problem med TelAg i område, men for folk som er koblet til på samme var det noe studenter borti gata som hadde akkurat det samme problemet med Coax. Der det var pga av dette at TelAg/Get bestemte seg for og fikse problemet med og gi oss her i gata fiber som var koblet til på samme noden. Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 14. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2013 (endret) Snakket med Get, der det konkludere med at det er feil med modem boksen og skal få enda en teknikker innom for bytte ut modemet. Selv om jeg er ganske sikker på det er ikke noe feil med modemet der det fungere slik det skal og at feilen er svært likt problemet jeg har hatt tidligere. Til en annen sak: Noe av ping drop har et spesifikt mønster: Reply from 8.8.8.8: bytes = 32 time= 33 TTL=48 Request timed out. Request timed out. Request timed out. Reply from 8.8.8.8: bytes = 32 time= 33 TTL=48 Request timed out. Request timed out. Request timed out. Reply from 8.8.8.8: bytes = 32 time= 33 TTL=48 Og forsette slik for 1-2 min før den blir normal igjen. Denne type drop ser jeg kun hende mot en enkel ip om gangen og mister ikke nettet ellers. Nå nettet falle ut, mister jeg ping packets mot alle eksterne ip-er jeg pinger for 3-15 sekunder. (Det er ikke lenge nette falle ut, men under spilling er det ikke direkte kjekt at jeg ikke kan gjøre noe på et par sekunder.) Edit: Når jeg snakket med Get ønsket dem ikke ping, tracert eller pingpaths log jeg har samlet gjennom helgen. Der det på den korte samtalen (10 min maks) ikke kunne sjå noe feil med nettverket og måtte derfor konkludere med at det var modemet. Jeg spurte kundebehandleren om han ønsket log, men mente det var modemet og det ikke var nødvendig. Edit2: En av grunnen jeg hater kontakte Get sin kundeservice generelt sett. Dette hendte idag nå jeg skulle kontakte og be dem ringe meg opp. Du snakker nå med Saima Saima: 09:44:59 Hei, hva kan jeg hjelpe deg med? Jeg: 09:45:02 Hei, kan jeg snakke med teknisk avdeling? Det gjelder problemet jeg har kontaktet dere på fredag og lørdag. Saima: 09:46:03 Da må du dessverre ringe inn. Det er kun support per chat. Jeg: 09:46:42 Kan du be dem ringe meg? Der jeg ikke har planer for sitte 30 min i deres telefon og høre på musikk. Saima: 09:47:39 Beklager men vi som sitter på chat kan kun besvare per chat. Om du ønsker å kontakte oss på andre måter må du ringe til oss på 02 123. Jeg: 09:48:19 Ja, jeg vet dere kun ha chat tilgjengelig, men har fått dere til kontakte telefon supporten tidligere for ringe opp kunden. Saima: 09:52:08 ja men da må du ringe inn for å få denne tjenesten Jeg: 09:54:37 Det var mye hjelp og få. Nei dumt at det er dessverre noe som tar og gjøre det lille ekstra, mens andre gjør det ikke. Der jeg har fra tidligere erfaring fått dette gjort gjennom deres chat tjeneste der dere har kontaktet andre avdelinger som igjen har tatt saken videre. Jeg: 09:54:53 Nei, ha en god dag videre. Mvh en misfornøyd kunde. Endret 14. oktober 2013 av Tj-nome Lenke til kommentar
Roholola Skrevet 16. oktober 2013 Del Skrevet 16. oktober 2013 Har du TV fra Get også ? Hvis du har det, opplever du mosaikk bilde på TV sendingene også ? For å sjekke om det er fiberkabelen din som er problemet, er dette en enkel måte å sjekke på. Det går mye mer konstant trafikk for IPTV, en Internett trafikk. På fiber så er det veldig lite som kan føre til pakketap. Siden alt det interne utstyret er sjekket gjenstår aksessfeil som : - "møkk" på connectorene til fiberen. - Fibermodem / fiberkonverter - Skarpe bøyer på inntakkabelen fra kobling boks på husveggen og inn til modem / fiberkonverter, som gjør at lysstyrken i kabelen blir reflektert feil / svakt signal. - Kapasitet problemer til mating switch / kjernerouter. Som et annet punkt, så vil tracert / pathping mest sannsynlig ikke vise noe spesielt, siden Get sitt kjerne utstyr ikke svarer på ICMP pakker. For å sjekke om det er Get som har problemer, så er det beste å pinge DNS-en(e) til Get for å se om du opplever pakketap. Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 5. november 2013 Forfatter Del Skrevet 5. november 2013 Ser ut som problemet er fikset etter NOK avdeling til Get har gjennomgått arbeid på configurasjon til fiber i område. Så nå er det stabilt! Lenke til kommentar
Roholola Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 Ser ut som problemet er fikset etter NOK avdeling til Get har gjennomgått arbeid på configurasjon til fiber i område. Så nå er det stabilt! Så bra! Som en liten FYI, så er det "NOC" http://en.wikipedia.org/wiki/Network_operations_center 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå