Gå til innhold

Hva skjedde ombord på Skandinavian star

Anbefalte innlegg

Jeg leste i vg i går angående gjenåpning av etterforskningen for skandinavian star.

I og med at det ikke gikk an å kommentere i selve artikkelen, så prøver jeg her.

Det er èn ting jeg stusset litt over når jeg leste artikkelen, og det var angående det bøyde hydraulikk røret.

Dette røret var vistnok et sentralt bevis for å gjenoppta denne saken.

Jeg leste også et notat gjort av en bygningskonsulent om hva som kunne være årsaken til dette bøyde røret: http://www.google.com.tr/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&ved=0CE4QFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww.scandinavianstar.no%2Fpdf%2FSKANSEN%2520HOVEDNOTAT%2520HYDRAULIKK%2520270910.pdf&ei=9FxZUv2DHuK84AS3oIH4Cw&usg=AFQjCNGiSpre_aEV6WpOgrR6CRTZrlLnmA

Jeg hadde allerede gjort meg opp noen egne meninger om hva som kunne bøyd det røret, (Pga måten det var bøyd på) men her har jeg desverre ikke nok opplysninger til å kunne si noe sikkert.

Så jeg valgte heller å undersøke om det var mulig å bøye dette røret, på denne måten, med menneskekraft, (slik som har blitt hevdet).

Jeg antok at røret var et standard 2" hydraulikkrør i stål, og antok at lengden av rør som ble bøyd var ca 2 meter, med stålkvalitet S355.

Et slikt rør tåler da 1,7KNm før du oppnår plastisk deformasjon (Dvs at røret blir bøyd)

For å oppnå 1,7KNm i en fast innspent "bjelke", trenger man en punktlast på 6,8 KN midt på røret, dvs 680 Kilo.

Hvis dette skulle blitt gjort med et vanlig spett, så måtte personen som dro i spettet hvertfall klart halvparten av denne lasten, dvs 340kg.

(Her tenkte jeg et spett på 1,5 m, hvor lasten var plassert på halve lengden)

Så da kommer vi til det jeg tror er årsaken, og det er varmeutvidelse.

Dette er gjennomgått i notatet fra bygningskonsulenten, men jeg ville ikke vært like snar som de og forkastet denne ideen.

Stål utvider seg ca en cm pr meter fra 0-500 grader.

Dvs at er røret langtnok vil denne utvidelsen utgjøre en god del krefter.

I mine øyne ser det også ut som om røret er utsatt for en aksial kraft (Kraft paralellt på rørets lengderetning) Fremfor en kraft normalt på rørets lengderetning. (slik som et spett ville forårsaket).

Mine beregninger er basert på antagelser og kan derfor være feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et ganske interessant tema.

En etterforsker hevder at en kjettingtalje hadde blitt brukt for å bøye det. I tillegg var jo taket blitt revet ned for å komme til der.

En annen ting er at før hydraulikkolje skal ta fyr må man ha svært mye varme. Jeg leste en artikkel om at flere rom hadde fått fjernet sengen og madrassen. Dette ble plassert i korridoren under det bøyde/ avsagde røret for å skape høy varme som kunne antenne hydraulikkolje.

Alt i alt er det mange ting i denne saken som skurrer, hele sannheten har nok ikke sett dagens lys enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...