Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Pålegg fra politiet

Trengersvar

Anbefalte innlegg

Hei.

Var ute på byen og ble kastet ut av et utested pga at jeg hadde et glass med vin som jeg hadde tatt med inn. Helt fair, og gjorde ikke noe stort nummer ut av det.

Så kommer politiet og ber meg dra fra stedet umiddelbart. Jeg har en sykkel stående i nabobygget (jobber der/eier bygget) og går inn for å hente den, etter at jeg riktignok har sagt til dem at jeg synes de er veldig urimelige. Spør også om de kan få ut sjefen som er der inne da han kjenner meg godt og kunne sagt at "her har det skjedd en feil", men det ville de absolutt ikke!

Politiet kommer så inn (har de lov til det? ettersom det er privat eiendeom) og drar meg ut og sier at jeg må dra! Og nå er det ikke fra stedet, men nå må jeg ut av oslo sentrum!! (altså ut fra innenfor ring 1). Jeg bemerker nok en gang at dette er spinnvilt og vil gjerne ha navnet eller tjenestenummeret på politipersonen. H*n sier det, jeg får det ikke med meg og spør igjen. Da drar de meg rett inn i bilen og kaster meg på glattcelle. Får så et himmelsk høyt forelegg..

Får ikke noe info. Får ikke ta en telefon. Får ikke forklart meg. Det første jeg hører er når 2 politipersoner/jurister kommer inn og spør om jeg vedtar forelegget. I rapporten står det absolutt ikke noe om at jeg gikk inn i byggningen for å hente en sykkel og at de dro meg ut derifra. Og en del andre detaljer. Bare versjonen til politiet..

Er det noe jeg kan gjøre her? Føler meg veldig urettferdig behandlet her, da jeg ikke lagde noe bråk eller noe. Er ikke personen som lager bråk. Har hittil aldri vært i en slåsskamp eller blitt kastet ut fra et utested før (jeg er godt oppi 20 årene).

Håper på hjelpfulle svar.

Hilsen litt fortvilet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig. Men som sagt så er det utelatt en god del i "rapporten".

Problemet med å ta det for en dommer er jo at hvis jeg taper får jeg vel "prikk" på rullebladet og da kan jeg vel ikke reise til USA blant annet?

edit: Jeg må jo også si at godt over 10.000 i forelegg for noe slikt er (veldig) mye. Synes nå jeg da.

edit2: Det jeg lurer på er jo om det er noe som helst vits i å prøve å ta det opp? Sett fra mitt ståsted? Jeg har jo vennene jeg var ute med som kan "gå god for" at jeg ikke var full eller i "bråkehumør".

Endret av Trengersvar
Lenke til kommentar

Det er alltid to sider av en sak, men selv om man går utifra at din er den riktige og politiet har oppført seg dårlig så stiller du likevel dårlig.

I Norge er det veldig vanskelig å stille seg opp mot staten og politiet. De har flere på sin side (To politimann mot en person som har drukket). Det blir ord mot ord, og der taper mannen i gata sikkert 9/10 ganger.

Du kan prøve, men jeg ville ikke vært for optimistisk.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Altså, på papiret høres det egentlig ut som politiet har sitt på det rene her, sikker på at du ikke "sugarcoater" det litt med hvor full du var osv?

" Jeg bemerker nok en gang at dette er spinnvilt og vil gjerne ha navnet eller tjenestenummeret på politipersonen. H*n sier det, jeg får det ikke med meg og spør igjen." <- Her er det nok de bestemte seg for å ikke bruke mer tid på deg da de har andre ting å ta seg av også.

Lenke til kommentar

Altså, på papiret høres det egentlig ut som politiet har sitt på det rene her, sikker på at du ikke "sugarcoater" det litt med hvor full du var osv?

" Jeg bemerker nok en gang at dette er spinnvilt og vil gjerne ha navnet eller tjenestenummeret på politipersonen. H*n sier det, jeg får det ikke med meg og spør igjen." <- Her er det nok de bestemte seg for å ikke bruke mer tid på deg da de har andre ting å ta seg av også.

4 halvlitere mellom kl 20 (middag på restaurant med noen kompiser) og 00:45. Skal vel ikke så mye til for å skjønne det da jeg skrev at de da puttet meg inn i politibilen.

Det jeg ikke skjønner er at jeg gikk inn for å hente sykkelen min, hadde sykkelnøkkel og sykkel i hånda tilogmed, så kommer de og drar meg ut og forteller meg at jeg må dra umiddelbart. Jeg var jo på vei til å dra..

Lenke til kommentar

Jepp. Var ikke det. Var at jeg "gjentatte ganger" (to altså) ikke fulgte påbudet deres om å dra fra stedet. Står ihvertfall det på lappen jeg fikk. Og det er også alt som står.. Er det slik at politiet bare kan gå inn på privat (min) eiendom/bolig og dra meg ut derfra?

Lenke til kommentar

Her er noe som skurrer.

Hvorfor bortviste politiet deg fra plassen?

Hvorfor beordrer Politiet deg bort i fra Oslo Sentrum? Tar dem ett forbehold om at du ikke kan ha bosted der?

Hvorfor sier du at du drikker øl i mellom 20-00:45 når du ble tatt med ett glass vin?

Du vinner ingenting ved å lyge på et forum der du søker hjelp i vertfall.

Jeg hadde med meg et glass vin inn ja. Hadde ikke fått tatt en slurk av det enda før jeg ble kastet ut. Thus 4 halvlitere.

De bortviste meg sikkert fordi jeg kverulerte. Annet enn det vet jeg faktisk ikke. Jeg vet at jeg ikke skulle inn igjen på det utested, fordi jeg ringte til kompisene mine og sa jeg ikke burde gå inn der igjen idag.

Først bortviste de meg fra stedet, (gikk for å hente sykkelen) så andre gangen var det oslo sentrum. Jeg regner med at når de sa innenfor ring1 at det var ment som "gå rett hjem" og ikke innom et annet utested

Lurer dog fortsatt på om de har lov til å gå inn på privat eiendom, når det jeg har skrevet over har skjedd. Eller om det er noe de ikke kan gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg hadde med meg et glass vin inn ja. Hadde ikke fått tatt en slurk av det enda før jeg ble kastet ut. Thus 4 halvlitere.

De bortviste meg sikkert fordi jeg kverulerte. Annet enn det vet jeg faktisk ikke. Jeg vet at jeg ikke skulle inn igjen på det utested, fordi jeg ringte til kompisene mine og sa jeg ikke burde gå inn der igjen idag.

Først bortviste de meg fra stedet, (gikk for å hente sykkelen) så andre gangen var det oslo sentrum. Jeg regner med at når de sa innenfor ring1 at det var ment som "gå rett hjem" og ikke innom et annet utested

Lurer dog fortsatt på om de har lov til å gå inn på privat eiendom, når det jeg har skrevet over har skjedd. Eller om det er noe de ikke kan gjøre.

Ok, uansett.

Som noen har påpekt tidligere så stiller din sak ganske svakt. Selv om hendelsesforløpet her stemmer (noe jeg har litt vanskelig for å forstå) Så har du blitt bortvist fra ett utested, sånt skjer alle engang i blant, i løpet av att du har blitt bortvist/oppholdt deg utenfor har du kommet i kontakt med politiet, som ikke nærmer seg slike situasjoner uten at det faktisk finnes en grunn til det. Dem legger seg ikke bort i at du hadde ett vinglass med deg inn. Videre så kverulerer du med politiet (noe som i beruset tilstand aldri fører frem, ikke ellers heller for den del) slik at dem bortviser deg fra stedet, du skal så gå for å hente sykkelen din i ett laget rett atme utestedet og politiet følger deg dit(?)

Du eiger dette lageret og henviser derfor til det som privat eigendom, men det kan da ikke politiet vite?

Det er mye rart her. Men din sak stiller uansett svakt med tanke på at du har vært i konflikt med Ett utested og politiet, uten at jeg kan tilsynelatende se at dem har gjort noe galt.

Jeg skulle likt å hørt den andre vinklingen av denne saken, for jeg har en anelse om at det har blitt sagt og gjort en del ting som uteblir.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Moralen er, som du har erfart, ikke diskuter med politiet. Det koster deg dyrt.

Som jeg forstod så gikk politiet etter deg inn på et utested som er åpent for de fleste. Det er ikke noe forbud mot det.

Angående forelegget så kan du nekte det og prøve saken din for retten. Bare tenk godt over hvor stor mulighet til å vinne fram. Rent personlig tror jeg retten legger større vekt på uttalelsen fra polititjenestemennene enn det du kommer med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Straffeloven § 30 hjemler straff for ikke å følge politiets pålegg:

Med bøter eller med fengsel i inntil 3 måneder straffes den som forsettlig eller uaktsomt

1 unnlater å etterkomme politiets pålegg, tegn eller signaler, jf. § 5

Pålegget må være lovlig, det vil si innenfor politiets hjemmel. Dette følger av at § 5 fastslår at man må følge pålegg politiet gir i medhold av lovens kapittel II. Den mest interessante hjemmelen er § 7.

§ 7. Håndhevelse av den offentlige ro og orden m.v.

Politiet kan gripe inn

1 for å stanse forstyrrelser av den offentlige ro og orden eller når omstendighetene gir grunn til frykt for slike forstyrrelser
2 for å ivareta enkeltpersoners eller allmennhetens sikkerhet
3 for å avverge eller stanse lovbrudd.

Politiet kan i slike tilfeller blant annet regulere ferdselen, forby opphold i bestemte områder, visitere person eller kjøretøy, uskadeliggjøre eller ta farlige gjenstander i forvaring, avvise, bortvise, fjerne eller anholde personer, påby virksomhet stanset eller endret, ta seg inn på privat eiendom eller område eller påby områder evakuert.

Unnlater noen å etterkomme pålegg gitt i medhold av første ledd, kan politiet for den ansvarliges regning sørge for at det nødvendige blir gjort for å hindre at forsømmelsen volder skade eller utsetter allmennheten for fare.

På andre offentlige myndigheters ansvarsområder kan politiet gripe inn umiddelbart når et forhold medfører alvorlige ordensforstyrrelser eller fare for slike, dersom vedkommende organ ikke er tilgjengelig eller inngrep fra dette antas umulig, virkningsløst eller ikke kan skje i tide. Den ansvarlige myndighet skal snarest mulig underrettes om inngrepet.

Som du ser kan politiet forby opphold i bestemte områder, bortvise, og anholde personer. Dette kan de gjøre uavhengig av om eiendommen er privat eller offentlig, og uavhengig av om allmennhetens adgang er begrenset eller ubegrenset.

Pålegget er et enkeltvedtak (dog uten klagerett og uten rett til begrunnelse), det vil si at det er ugyldig hvis det ligger utenfor lovhjemmelen. Hjemmelen er ganske vid og dekker åpenbart ditt tilfelle. Vedtaket kan være ugyldig hvis det bygger på feil fakta, eller hvis det bygger på usaklige fakta. Vedtaket kan også være ugyldig hvis det er diskriminerende, eller hvis det er grovt urimelig. Denne siste vinner man svært sjelden frem med.

Ut fra de momenter jeg har beskrevet må du ta stilling til hvorvidt du har brutt et lovlig pålegg. Har du det kan du straffes, for ut fra det du har beskrevet var du klar over hva du gjorde. Har du ikke det kan du ikke straffes, for loven gjør det ikke straffbart å bryte et ulovlig pålegg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Var ute på byen og ble kastet ut av et utested pga at jeg hadde et glass med vin som jeg hadde tatt med inn. Helt fair, og gjorde ikke noe stort nummer ut av det.

Så kommer politiet og ber meg dra fra stedet umiddelbart.

Jeg mistenker at det mangler noe her. Hvis du er ærlig når du sier at du aksepterte at vaktene kastet deg ut, og ikke gjorde noe nummer av det, hvorfor kom i det hele tatt politiet inn i bildet?

Jeg har en sykkel stående i nabobygget (jobber der/eier bygget) og går inn for å hente den, etter at jeg riktignok har sagt til dem at jeg synes de er veldig urimelige.

Du sier at politiet påla deg å dra fra "stedet" - og at du så gikk inn i nabobygget etter sykkelen. Hva er den fysiske koblingen mellom utestedet du ble bortvist fra, og nabobygget du gikk inn i? Du kan kanskje argumentere for at du ved å gå inn i nabobygget faktisk gikk fra stedet - altså at du fulgte det første pålegget.

Sa du på noe tidspunkt her "jada, jeg er på vei, jeg skal bare hente sykkelen"? Eller bare kverulerte du på selve bortvisningsvedtaket?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...