Slimda Skrevet 12. oktober 2013 Del Skrevet 12. oktober 2013 Rapporterer bildet. 3 1 Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 12. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2013 Rapporterer bildet. Hvordan gjør deg det? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 12. oktober 2013 Del Skrevet 12. oktober 2013 Du åpner bildet og velger rapporter under Options-menyen: Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 12. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2013 Du åpner bildet og velger rapporter under Options-menyen: Det eneste som skjer når jeg trykker på den knappen er at fb ber meg sende henne en melding om at jeg ikke liker bildet Lenke til kommentar
fenele Skrevet 12. oktober 2013 Del Skrevet 12. oktober 2013 (endret) https://www.slettmeg.no/ Så snill jeg er, fant frem for deg også: https://www.slettmeg.no/34599-Rapporter-Facebook-bilder Endret 12. oktober 2013 av fenele 2 Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 12. oktober 2013 Del Skrevet 12. oktober 2013 Be henne fjerne bildet ellers tar du kontakt med politiet, å laste opp bilde av noen uten tillatelse er ulovelig. http://www.ung.no/lovbrudd/2886__Jeg_legger_ut_bilder_av_andre_p%C3%A5_nettet_uten_lov.html Etter åndsverkloven § 45c kan ikke et fotografi som avbilder en person gjengis eller vises offentlig uten samtykke fra den avbildede. Fra denne hovedregelen er det i bestemmelsen gitt noen unntak. Blant annet gjelder dette typiske situasjonsbilder hvor avbildningen av personen er mindre viktig enn avbildningen av hovedinnholdet i bildet. Eksempler på dette kan være bilder av publikum på en konsert eller en fotballkamp. Disse unntakene er imidlertid ikke relevant i dette tilfellet. Klassevenninnen din har rett til å kreve at du skal fjerne bildene av henne. Selv om det er dine bilder og de ikke innholder noe "farlig", må du altså etter loven fjerne bildene. HVA KAN STRAFFEN BLI: Etter åndsverkloven § 54 første ledd bokstav b, kan man straffes med bøter eller fengsel i inntil 3 måneder. Hvis bildene hadde innholdt ting som krenket privatlivets fred, kunne det også vært i strid med straffeloven § 390 å legge ut bildene på nett. Etter denne bestemmelsen kan man straffes med bøter eller fengsel i inntil 3 måneder hvis man krenker privatlivets fred ved å gi offentlig meddelelse om private eller huslige forhold. Å distribuere eller offentliggjøre bilder eller annen informasjon som kan være avslørende, nedverdigende eller krenkende for den eller de som avbildes faller inn under denne bestemmelsen. Fyllebilder og nakenbilder er typiske eksempler. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 12. oktober 2013 Del Skrevet 12. oktober 2013 Å true med å kontakte politiet vil mest sannsynlig bli oppfattet som en tom trussel, for politiet vil trolig enten henlegge saken grunnet bevisets stilling eller henlegge den fordi de ikke har kapasitet og/eller kunnskap nok til å «etterforske» den. Hvor gammel er personen? En mulig løsning, hvis personen er i «riktig» aldersgruppe, kan være å snakke med en kontaktlærer eller personens foreldre. Disclaimer: Jeg jobber for Slettmeg.no. 1 Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 12. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2013 Å true med å kontakte politiet vil mest sannsynlig bli oppfattet som en tom trussel, for politiet vil trolig enten henlegge saken grunnet bevisets stilling eller henlegge den fordi de ikke har kapasitet og/eller kunnskap nok til å «etterforske» den. Hvor gammel er personen? En mulig løsning, hvis personen er i «riktig» aldersgruppe, kan være å snakke med en kontaktlærer eller personens foreldre. Disclaimer: Jeg jobber for Slettmeg.no. 22 år. Går det ikke an at slettmeg.no bare fjerner bildet stille og rolig? Jeg vil slippe å blande andre personer opp i det for dette er en sak mellom meg og henne Lenke til kommentar
Runar Skrevet 12. oktober 2013 Del Skrevet 12. oktober 2013 22 år. Går det ikke an at slettmeg.no bare fjerner bildet stille og rolig? Jeg vil slippe å blande andre personer opp i det for dette er en sak mellom meg og henne Nei, Slettmeg.no har dessverre ikke myndighet til å slette bilder fra folks private Facebook-profiler. Vi er ikke Internett-politi. Hvis ikke personen selv ønsker å slette bildet er det vanskelig å unngå å blande inn andre. Ved å rapportere bildet til Facebook blander du inn andre, og ved å anmelde det til politiet blander du inn andre. Men, jeg forstår at du ikke vil blande inn foreldre. En ting du kan forsøke er å rapportere det via dette skjemaet, som går på personvernrettigheter, i stedet for den tradisjonelle måten å rapportere bilder på. 2 Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 12. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2013 Nei, Slettmeg.no har dessverre ikke myndighet til å slette bilder fra folks private Facebook-profiler. Vi er ikke Internett-politi. Hvis ikke personen selv ønsker å slette bildet er det vanskelig å unngå å blande inn andre. Ved å rapportere bildet til Facebook blander du inn andre, og ved å anmelde det til politiet blander du inn andre. Men, jeg forstår at du ikke vil blande inn foreldre. En ting du kan forsøke er å rapportere det via dette skjemaet, som går på personvernrettigheter, i stedet for den tradisjonelle måten å rapportere bilder på. Har fb mulighet til å slette bildet om jeg fyller ut skjemaet? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 12. oktober 2013 Del Skrevet 12. oktober 2013 Har fb mulighet til å slette bildet om jeg fyller ut skjemaet? Mulighet: Ja. Kommer de til å slette det: Usikkert. Facebook setter ytringsfriheten svært høyt, og hvis det er et gruppebilde, eller du ikke er hovedmotivet i bildet, skal det dessverre ganske mye til før de sletter det. Men det er absolutt verdt et forsøk, og sannsynligvis den beste sjansen du har til å få slettet bildet med mindre personen gjør det selv. 1 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 12. oktober 2013 Del Skrevet 12. oktober 2013 Du poster et bilde på deg selv i samme positur som bildet hun nekter å slette, men på din egen vegg der du holder frem et skilt med budskapet "10 likes will prove she is a bitch". Så skriver du samtidig litt om bakgrunnen. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 12. oktober 2013 Del Skrevet 12. oktober 2013 Du tar ett stygt bilde av henne å legger det ut. and the war is started 1 Lenke til kommentar
Iguil Skrevet 12. oktober 2013 Del Skrevet 12. oktober 2013 (endret) Ikke undervurder at politiet kan starte helvete på sånne saker. Dety er jo sånne mobbbesaker som kommer i avisa og sånn med folk som legger ut dritt Det kan godt hende de tar det kjempeseriøst og kanskje også starter etterforskning og sånn. Prøv det Politiet!! Yeah! Endret 12. oktober 2013 av Iguil Lenke til kommentar
hean Skrevet 12. oktober 2013 Del Skrevet 12. oktober 2013 Å true med å kontakte politiet vil mest sannsynlig bli oppfattet som en tom trussel, for politiet vil trolig enten henlegge saken grunnet bevisets stilling eller henlegge den fordi de ikke har kapasitet og/eller kunnskap nok til å «etterforske» den. Hvor gammel er personen? En mulig løsning, hvis personen er i «riktig» aldersgruppe, kan være å snakke med en kontaktlærer eller personens foreldre. Disclaimer: Jeg jobber for Slettmeg.no. Vil tro at for en som ikke har blitt anmeldt før vil det ikke føles som en tom trussel å få en anmeldelse i posten. Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 12. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2013 Vil tro at for en som ikke har blitt anmeldt før vil det ikke føles som en tom trussel å få en anmeldelse i posten. Får hun anmeldelse i posten om jeg anmelder det? Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 12. oktober 2013 Del Skrevet 12. oktober 2013 Det er en dame det er snakk om her... Tru henne med å legge ut stygge bilder av henne og hun blir desperat og sletter bildet med en gang Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 12. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2013 Det er en dame det er snakk om her... Tru henne med å legge ut stygge bilder av henne og hun blir desperat og sletter bildet med en gang Utpressing.. I like it Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå