Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Aldersforskjeller i forhold i ung alder

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har ingenting å si om han er 16 og hun er 14 når det kommer til lovligheter. Aldersgrensen på 16 er der for å beskytte barn mot voksne, ikke for å straffe barn som "leker" med andre barn.

Loven er tenkt sånn, men virker ikke sånn. Hvis en mindreårig anmelder en 16 åring for f.eks voldtekt er det veldig vanskelig å komme seg unna dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det største problemet blir vell foreldre, mtp at du er lovlig og hun ikke er det.

Hvis du også skal satse på fast forhold over flere år, må du huske at hvis du nå er 16, og hun er 13, må hun vente 5 år før hun kan dra ut på byen, og du må vente 2 år. Det betyr at du trolig blir holdt tilbake i 3 år, og de 3 årene er de årene de fleste vil ut å drikke, herje å feste. Tro meg, hun vil ikke like det.

Det godtar jeg. Velger lett et fast forhold framfor å dra på byen hver kveld for å si det sånn. Er ikke akkurat et veldig festmenneske uansett. Men jeg vet ikke helt hvor dette går enda. Jeg må se det an :)

Når jeg var 16 gadd jeg aldri jakte etter noe forhold. Rett og slett fordi de andre jentene på 16 så på de som var et par år eldre e.l. Jeg kjente ingen som var yngre på den tiden heller. I tillegg fordi jeg tenkte at "Jeg er bare 16, det er for tidlig. Jeg venter med den slags."

Men alle er vel ikke like logiske. Ting går jo ikke alltid etter planen selvfølgelig.

Hadde en liten greie med ei når jeg var 16, men da ble hun også 16 litt senere på året.

Men til trådstarter: Hun kan være et unntak og at dere kanskje passer bra og alt det der. Men det er jo dette med sex da, hvorav hun er ulovlig og du ikke slik Pondus nevner. I tillegg til dette med det sosiale, men det sier du jo at du driter litt i. Lykke til med å finne ut av ting!

Ser hva du mener. Men selv er jeg ute etter et forhold fordi det er det jeg vil, og har lengta etter. Og ikke noe jeg skal haste med uansett. Jeg har på ingen måte tenkt å tvinge henne, om det er henne det blir. Det er forskjell på folk. Jeg selv vil heller foretrekke et godt forhold.

Lenke til kommentar

På sikt er jo tre år ingenting. Min er tre år eldre og vel, det betyr ikke direkte noe nå. Tenker aldri over det heller. Personlig hadde jeg nok ikke vært moden nok som trettenåring, men når jeg var fjorten ble jeg skikkelig forelska i en i klassen. Det skjedde aldri noe, men jeg husker hvor intense følelsene var der og da. Nå må man ta med individuelle modenhetsnivåer i betraktning og hun er som du sier nærmere 14...

Du må tenke over det at hun er under den seksuelle lavalder og det de andre påpeker om at du vil tidligere få mulighet til å gå ut på utesteder. Vet du hva hun eventuelt føler om deg?

Er godt å være forelsket da, både spennendd og litt skummelt på samme tid :)

Jeg antar svaret er at selv om tre år er ganske mye i tenårene, så er det ingenting senere... Selv om det teknisk sett er nærmere 2 år her etter det jeg forsto.

Hva tenker eventuelt foreldrene hennes om at datteren kanskje blir sammen med en "eldre" fyr? Ikke så morsomt dersom de setter seg helt på bakbeina...

Lykke til!

Lenke til kommentar

På sikt er jo tre år ingenting. Min er tre år eldre og vel, det betyr ikke direkte noe nå. Tenker aldri over det heller. Personlig hadde jeg nok ikke vært moden nok som trettenåring, men når jeg var fjorten ble jeg skikkelig forelska i en i klassen. Det skjedde aldri noe, men jeg husker hvor intense følelsene var der og da. Nå må man ta med individuelle modenhetsnivåer i betraktning og hun er som du sier nærmere 14...

Du må tenke over det at hun er under den seksuelle lavalder og det de andre påpeker om at du vil tidligere få mulighet til å gå ut på utesteder. Vet du hva hun eventuelt føler om deg?

Er godt å være forelsket da, både spennendd og litt skummelt på samme tid :)

Jeg antar svaret er at selv om tre år er ganske mye i tenårene, så er det ingenting senere... Selv om det teknisk sett er nærmere 2 år her etter det jeg forsto.

Hva tenker eventuelt foreldrene hennes om at datteren kanskje blir sammen med en "eldre" fyr? Ikke så morsomt dersom de setter seg helt på bakbeina...

Lykke til!

Hei. Takk for svar.

Når man er eldre, har ikke 3 år noen ting å si omtrent, men som du sier, betyr det noe nå. Har bare vært forelska en gang, og det var i sjuende. Ikke at det ble noe av. Er ikke helt sikker på hva hun føler for meg, men det er mange tegn på at hun viser interesse.

Det med å gå på utesteder har ikke så mye og si. Er jeg i et forhold, vil jeg nok prioritere det framfor å dra på utesteder.

Det med foreldre tenker jeg også på. Vet ikke hva mine foreldre ville sagt om det, ei hennes. Men hun har sagt at hun sikter mot litt eldre gutter, da de på hennes alder er for "barnslige".

Lenke til kommentar

Når jeg var 16 gadd jeg aldri jakte etter noe forhold. Rett og slett fordi de andre jentene på 16 så på de som var et par år eldre e.l. Jeg kjente ingen som var yngre på den tiden heller. I tillegg fordi jeg tenkte at "Jeg er bare 16, det er for tidlig. Jeg venter med den slags."

Men alle er vel ikke like logiske. Ting går jo ikke alltid etter planen selvfølgelig.

Hadde en liten greie med ei når jeg var 16, men da ble hun også 16 litt senere på året.

Men til trådstarter: Hun kan være et unntak og at dere kanskje passer bra og alt det der. Men det er jo dette med sex da, hvorav hun er ulovlig og du ikke slik Pondus nevner. I tillegg til dette med det sosiale, men det sier du jo at du driter litt i. Lykke til med å finne ut av ting!

Hehe, tydelig at folk er forskjellige. Da jeg var 16 hadde jeg allerede begynt å tenke på en partner for livet giftemål og hele pakka. :p

Det skal være en rimelig firkanta dommer som ser noe galt med sex i et slikt tilfelle. Det går jo uansett an å vente også. Så det burde jo ikke være noe problem.

Det største problemet blir vell foreldre, mtp at du er lovlig og hun ikke er det.

Hvis du også skal satse på fast forhold over flere år, må du huske at hvis du nå er 16, og hun er 13, må hun vente 5 år før hun kan dra ut på byen, og du må vente 2 år. Det betyr at du trolig blir holdt tilbake i 3 år, og de 3 årene er de årene de fleste vil ut å drikke, herje å feste. Tro meg, hun vil ikke like det.

Hvis de tingene der blir et problem for et slikt forhold så vil jeg nesten hevde at der ikke var nok fundament for et forhold til å begynne med. Alt handler ikke om sex og festing. Hvis man virkelig elsker hverandre så klarer man å vente.

Og igjen, å tenke at det skulle ende i noe straffbart er bare sært, så det er unødvendig å nevne. Har ingenting med vurderingen av et eventuelt forhold å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du sier der. Men hva andre mener om meg, kunne jeg ikke brydd meg mindre om.

Jeg er ikke så godt kjent med henne enda, men jeg skal i hvert fall bli kjent med henne, og se hvordan det går. Og ja, jeg er ganske sikker på at hun er ganske moden i forhold til sin alder på de fleste punktet. Noe hun også har fortalt meg. Noe mer enn vennskap må jeg vurdere i en senere tid.

Må også nevne at det er litt annerledes enn 17+13. Hun blir 14 tidlig neste år, mens jeg akkurat ble 16. Nærmere to år enn 3.

Men det er litt av et dillemma.. Så har jeg ikke noe særlig til erfaring heller på dette feltet.

At hun sier at hun er mer moden behøver ikke å gjøre det mer sannsynlig. De fleste jentene i den alderen mener det selv og synes at eldre karer er mer spennende enn jevnaldrende. Det er jo naturlig. Jeg har i hvert fall aldri hørt om noen som mener at de er noe mindre modne enn gjennomsnittet.

Jeg vil også si at det betyr mer hvor mange årstrinn dere har mellom dere enn hvor stor absolutt forskjell det er på alderen deres. Mye livserfaring er knyttet til skolegangen og hvilket alderstrinn man har hatt mest kontakt med. Det vil være forskjell på en person som er født i desember 1999 og en person som er født i januar 2000. Selv om det bare er en måned mellom fødselsdatoene deres, har den eldste gått et mer på skolen og har venner som i snitt er omtrent ett år eldre enn vennene til den yngste.

Så lenge du har gode hensikter, er det bare å prøve seg fram og se hvor det ender. Så får du heller ta problemene etter hvert som de oppstår. Selv om dere blir kjærester, skal dere begge forandre dere mye de neste få årene.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt noe om at det er slingringsmonn i loven om man er ca samme alder, men jeg kan dessverre ikke så mye om det.

Virker som du har tenkt mye på dette, men er ikke uventet det om du er forelsket :)

Viktig å ikke presse henne til noe hun ikke er klar for i alle fall og selv om det finnes seksuell lavalder, så vet alle at ting kan skje. Oppfør dere ansvarlig - tror jeg nøyer meg med å si det :)

Lenke til kommentar

At hun sier at hun er mer moden behøver ikke å gjøre det mer sannsynlig. De fleste jentene i den alderen mener det selv og synes at eldre karer er mer spennende enn jevnaldrende. Det er jo naturlig. Jeg har i hvert fall aldri hørt om noen som mener at de er noe mindre modne enn gjennomsnittet.

Jeg vil også si at det betyr mer hvor mange årstrinn dere har mellom dere enn hvor stor absolutt forskjell det er på alderen deres. Mye livserfaring er knyttet til skolegangen og hvilket alderstrinn man har hatt mest kontakt med. Det vil være forskjell på en person som er født i desember 1999 og en person som er født i januar 2000. Selv om det bare er en måned mellom fødselsdatoene deres, har den eldste gått et mer på skolen og har venner som i snitt er omtrent ett år eldre enn vennene til den yngste.

Så lenge du har gode hensikter, er det bare å prøve seg fram og se hvor det ender. Så får du heller ta problemene etter hvert som de oppstår. Selv om dere blir kjærester, skal dere begge forandre dere mye de neste få årene.

Tror jeg forklarte meg selv dårlig her. Hun er mye mer moden enn de på hennes alder, men jeg påpekte at hun selv sier det i tillegg. Jeg ser hva du mener, men det er nok ikke tilfelle med henne.

Gode hensikter har jeg. Jeg må bli godt kjent med henne først. Og har jeg blitt godt kjent med henne, vet jeg nok om det er noe å satse på til tross for alderen.

Jeg har hørt noe om at det er slingringsmonn i loven om man er ca samme alder, men jeg kan dessverre ikke så mye om det.

Virker som du har tenkt mye på dette, men er ikke uventet det om du er forelsket :)

Viktig å ikke presse henne til noe hun ikke er klar for i alle fall og selv om det finnes seksuell lavalder, så vet alle at ting kan skje. Oppfør dere ansvarlig - tror jeg nøyer meg med å si det :)

Så klart tenker jeg mye på dette. Har fått noen følelser for henne, og hun viser interesse. Veldig usikker dog.

Presse noen til slikt er noe jeg absolutt ikke vil. Jeg respekterer selvfølgelig grensene til andre dersom de for eksempel vil vente med det. Kan også legge ved at det ikke er grunnen til at jeg har lyst til å inngå et forhold.

Lenke til kommentar

Det at hun selv sier hun er moden og voksen for alderen betyr ingenting, det kommer an på øynene som ser. Det er som når man sier "jeg var ikke full" og alle blir helt stille.

Tror jeg forklarte meg selv dårlig her. Hun ser og er mye mer moden enn de på hennes alder, men jeg påpekte at hun selv sier det i tillegg. Jeg ser hva du mener, men det er nok ikke tilfelle med henne

Lenke til kommentar

vell, jeg vil ihvertfall ikke anbefale deg å bli sammen med en 14 årig jente, ikke pga aldersforskjellen men pga av alderen dere selv er i. du sier at hun er moden for aldern, men jeg lover deg, hun er ikke moden i det hele tatt og det er ikke du heller hvis du bare er 16. det er døfødt! bare ta det chill, spill fifa dagen lang, eller spill fotball, eller fantaser om fotball, eller spill fotball manager! ingen grunn til å bli fratatt all fritid helt enda ;)

Lenke til kommentar

vell, jeg vil ihvertfall ikke anbefale deg å bli sammen med en 14 årig jente, ikke pga aldersforskjellen men pga av alderen dere selv er i. du sier at hun er moden for aldern, men jeg lover deg, hun er ikke moden i det hele tatt og det er ikke du heller hvis du bare er 16. det er døfødt! bare ta det chill, spill fifa dagen lang, eller spill fotball, eller fantaser om fotball, eller spill fotball manager! ingen grunn til å bli fratatt all fritid helt enda ;)

Virker som du glemmer en viktig ting: Alle er ikke som deg.

Endret av Krokanrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig i krokanrull her.

Jeg klarer ikke å sitte så utrolig lenge med et spill. Jeg er ikke den personen du er. Har heller ikke så mye å rutte med at det hadde gjort noe for å si det sånn. "Chille" gjør jeg for det meste uansett. Ikke så mye spennende med det.

Lenke til kommentar

Alle er vel forskjellige? Godt er i alle fall det :)

Noen par spiller spill sammen også, andre ser på serier sammen eller finner på andre ting sammen. Er mange som har mye til felles med den de er sammen med og ser ikke på det som noe tap av fritid. Dersom man føler at det er tap av fritid, så har man vel rett og slett ikke møtt den riktige personen :)

BananLaks: har du noen tanker om hva du vil gjøre videre her i forhold til denne jenta du liker så godt? Jeg vil i alle fall anbefale å få foreldrene med på laget om det skal skje noe + følge de reglene som de setter opp (f.eks når hun må være hjemme igjen etc) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...