Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Aldersforskjeller i forhold i ung alder

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selve aldersforskjellen(2-3 år) er ikke noe å stusse på synes jeg. Men husker den gangen jeg var 13 år og en 16-åring prøvde seg på meg. Jeg var altfor ung og umoden og er glad jeg ikke inngikk noe forhold da. Men det var meg :p

Er dere forelsket så go for it :) Men vær snill mot hu da, noe jeg er sikker på at du er :)

Lenke til kommentar

Hvis jeg (16) hadde funnet en jente på 13-14 (som er mye modnere for alderen enn de fleste i kullet, mentalt og fysisk). Hadde det blitt ille? Hva mener dere? :)

Jaså, du har tenkt å ta en Hank Moody? ;) Husk, det kan bli mye styr!

Morsomt at profilbildet ditt er når Hank sitter i arrest for utukt med ei mindreårig :p

Endret av Ytid
Lenke til kommentar

Også verdt å huske at jenter har et lite forsprang når det kommer til mental utvikling på dette stadiet,

Det tror jeg ikke noe på. Eller, det kommer an på hva du legger i mental utvikling. Jenter oppfattes gjerne som mer modne fordi de er flinkere til å følge regler enn guttene. Men jeg tviler på at de har noe mer velutviklet syn på samfunnet og seg selv eller er noe mer i stand til å tenke kritisk, resonnere og ta rasjonelle valg.

Det er vel snakk om to personer som går på ungdomsskolen? Ser ikke helt det store problemet i så fall.

Det er vel ikke noe problem så lenge det ikke er noen form for overgrep. Det er heller det at man kan lure på hvorfor en 16-åring og en 13-åring skal ha et kjæresteforhold. Tre år er ikke mye, men betyr likevel mye i den alderen da det er på den tida ungdommene kanskje utvikler seg mest både fysisk og psykisk. Tre år er en stor andel av livene deres. De har kanskje forskjellige syn på hva et kjæresteforhold er og hva det innebærer.

Lenke til kommentar

Jeg er selv 22 år og er sammen med ei som er 17. Jeg var redd i starten for at aldersforskjellen ville være for stor. Det har vist seg fort i forholdet at hun er mer moden enn de fleste andre 17-åringer og derfor funker det. Vi merker sjelden aldersforskjellen i det daglige, kun når det er snakk om utesteder osv.

I ditt tilfellet er jo ikke aldersforskjellen like stor (5 år), men dere er yngre. Da føler jeg ting blir litt vanskeligere og mer komplisert. Rett og slett fordi dere er såpass unge, og spesielt hun.

La oss si hun går i 7. eller 8. og du går VG1 føler jeg vel det hadde blitt litt rart i mine øyne. Jo eldre man blir er aldersforskjellen nevnbar eller betydningsfull. Men med 13 og 16 føler jeg nok at man er ganske forskjellige mentalt, og kan være også fysisk forskjellige. Ikke alltid selvfølgelig, men ofte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Aldersforskjell blir mindre og mindre viktig hvor eldre man blir. Mange voksne er gift med en som er feks syv år yngre, men ingen tenker noe over det da de er over 40 begge to.

Men i alderen TS nevner er det litt andre spilleregler.

Ei jente som gikk trinnet under meg på ungdomskolen ble sammen med læreren/vikaren sin, hu var vel 14-15 år, han var over tjue.

Dette syntes jeg blir litt rart.

Nå skal det sies at hun var ekstremt voksen for alderen og så allerede ut som en 18-20 åring.

Lenke til kommentar

De jentene er sjelden nevneverdig modnere enn andre på sin alder, selv om de selv og andre gjerne vil tro det. Det er stor forskjell på 13- og 16-åringer. Det er litt mindre forskjell på 14 og 16, så det er kanskje akseptabelt.

Vel, generelt ligger jentene gjerne foran mtp hvor "modne" de er, og hvor utviklet de er, som nevnt tidligere. Hun her blir 14 tidlig neste år, mens jeg ble 16 nå nylig.

Det er vel snakk om to personer som går på ungdomsskolen? Ser ikke helt det store problemet i så fall.

Hun går på ungdomsskolen, og jeg har begynt på vg1.

Jaså, du har tenkt å ta en Hank Moody? ;) Husk, det kan bli mye styr!

Morsomt at profilbildet ditt er når Hank sitter i arrest for utukt med ei mindreårig :p

Haha, jeg tenkte faktisk på det idet jeg skrev det :p Hank er en man er veldig glad i, samt skikkelig hater til enkelte tider. Men morsomt at du nevner det.

Jeg er selv 22 år og er sammen med ei som er 17. Jeg var redd i starten for at aldersforskjellen ville være for stor. Det har vist seg fort i forholdet at hun er mer moden enn de fleste andre 17-åringer og derfor funker det. Vi merker sjelden aldersforskjellen i det daglige, kun når det er snakk om utesteder osv.

I ditt tilfellet er jo ikke aldersforskjellen like stor (5 år), men dere er yngre. Da føler jeg ting blir litt vanskeligere og mer komplisert. Rett og slett fordi dere er såpass unge, og spesielt hun.

La oss si hun går i 7. eller 8. og du går VG1 føler jeg vel det hadde blitt litt rart i mine øyne. Jo eldre man blir er aldersforskjellen nevnbar eller betydningsfull. Men med 13 og 16 føler jeg nok at man er ganske forskjellige mentalt, og kan være også fysisk forskjellige. Ikke alltid selvfølgelig, men ofte.

Jeg skjønner hvordan og hvorfor dette kan skape komplikasjoner. Jeg har blitt noe kjent med jenta, og det virker som om hun er 15-16. Både mentalt og fysisk som sagt tidligere, dermed mer "moden" i forhold til andre personer på hennes alder.

Jeg har vært litt skeptisk på denne her siden starten, nettopp på grunn av aldersforskjellen. Men siden hun virker så mye mer "voksen" enn det alderen tilsier, blir jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre. Spurte her fordi jeg ville høre om deres holdninger til dette her. Men uansett, burde bli godt kjent med henne på forhånd i hvert fall før jeg burde tenke på et forhold med det første. I tillegg til at hun viser interesse, gjør denne situasjonen enda vanskeligere.

Må bare nevne at jeg aldri har vært i et forhold tidligere, og er dermed helt "fersk" på dette området.

Lenke til kommentar

Puberteten starter hos jenter fra 10 til 13 år vanligvis, mens hos gutter er den mellom 12 til 16 år. At en jente da er to år yngre enn en gutt fysisk sett, behøver ikke å tilsi at hun er mindre moden.

At jentenes pubertet starter tidligere vet jeg. Det er mental utvikling vi snakker om. Du har ikke sagt hva du legger i det, men jeg ville heller snudd på spørsmålet og sagt "at ei jente er mer utviklet enn en gutt fysisk sett, behøver ikke å bety at hun er noe mer rasjonell, kritisk eller i stand til å ta vare på seg selv".

Vel, generelt ligger jentene gjerne foran mtp hvor "modne" de er, og hvor utviklet de er, som nevnt tidligere. Hun her blir 14 tidlig neste år, mens jeg ble 16 nå nylig.

Som jeg sa i mitt forrige innlegg, så er det lett å tro at jenter er mer modne fordi de i større grad følger regler, både implisitte og eksplisitte.

Jeg skjønner hvordan og hvorfor dette kan skape komplikasjoner. Jeg har blitt noe kjent med jenta, og det virker som om hun er 15-16. Både mentalt og fysisk som sagt tidligere, dermed mer "moden" i forhold til andre personer på hennes alder.

Det er selvfølgelig mulig, men er du sikker på at hun virkelig er mer moden og at du ikke bare ser henne slik på grunn av forholdet du har til henne? Det kan være vanskelig å være objektiv, samt å skille mellom fysisk og psykisk modenhet.

Hvis dere blir sammen, er det mulig at du merker de største forskjellene etterpå. Du vil jo bli bedre kjent med henne og merker da lettere hvilke syn og antakelser hun har laget om samfunnet, fremtiden og annet.

Du bør også være forberedt på at noen vil se rart på dere og fortelle det. Sommeren etter vg1, var en bekjent av meg (17) på en tur der han møtte ei jente som han fikk et veldig kortvarig forhold til. Etterpå viste det seg at hun var 14 år gammel. Det traff ham og alle andre som jula på kjerringa. Den stakkaren ble mobbet mye for det. Så lenge vi gikk på videregående ble han jevnlig minnet på at "du foretrekker jo små jenter, høhøhø". En annen person som jeg gikk på videregående med, fant seg en kjæreste på 13 år da han var 17 år. Men så vidt jeg vet er de fortsatt sammen nå, over tre år senere, så jeg regner med at mobbingen har sluttet.

Lenke til kommentar

At jentenes pubertet starter tidligere vet jeg. Det er mental utvikling vi snakker om. Du har ikke sagt hva du legger i det, men jeg ville heller snudd på spørsmålet og sagt "at ei jente er mer utviklet enn en gutt fysisk sett, behøver ikke å bety at hun er noe mer rasjonell, kritisk eller i stand til å ta vare på seg selv".

Som jeg sa i mitt forrige innlegg, så er det lett å tro at jenter er mer modne fordi de i større grad følger regler, både implisitte og eksplisitte.

Det er selvfølgelig mulig, men er du sikker på at hun virkelig er mer moden og at du ikke bare ser henne slik på grunn av forholdet du har til henne? Det kan være vanskelig å være objektiv, samt å skille mellom fysisk og psykisk modenhet.

Hvis dere blir sammen, er det mulig at du merker de største forskjellene etterpå. Du vil jo bli bedre kjent med henne og merker da lettere hvilke syn og antakelser hun har laget om samfunnet, fremtiden og annet.

Du bør også være forberedt på at noen vil se rart på dere og fortelle det. Sommeren etter vg1, var en bekjent av meg (17) på en tur der han møtte ei jente som han fikk et veldig kortvarig forhold til. Etterpå viste det seg at hun var 14 år gammel. Det traff ham og alle andre som jula på kjerringa. Den stakkaren ble mobbet mye for det. Så lenge vi gikk på videregående ble han jevnlig minnet på at "du foretrekker jo små jenter, høhøhø". En annen person som jeg gikk på videregående med, fant seg en kjæreste på 13 år da han var 17 år. Men så vidt jeg vet er de fortsatt sammen nå, over tre år senere, så jeg regner med at mobbingen har sluttet.

Jeg skjønner hva du sier der. Men hva andre mener om meg, kunne jeg ikke brydd meg mindre om.

Jeg er ikke så godt kjent med henne enda, men jeg skal i hvert fall bli kjent med henne, og se hvordan det går. Og ja, jeg er ganske sikker på at hun er ganske moden i forhold til sin alder på de fleste punktet. Noe hun også har fortalt meg. Noe mer enn vennskap må jeg vurdere i en senere tid.

Må også nevne at det er litt annerledes enn 17+13. Hun blir 14 tidlig neste år, mens jeg akkurat ble 16. Nærmere to år enn 3.

Men det er litt av et dillemma.. Så har jeg ikke noe særlig til erfaring heller på dette feltet.

Endret av BananLaks
Lenke til kommentar

Det største problemet blir vell foreldre, mtp at du er lovlig og hun ikke er det.

Hvis du også skal satse på fast forhold over flere år, må du huske at hvis du nå er 16, og hun er 13, må hun vente 5 år før hun kan dra ut på byen, og du må vente 2 år. Det betyr at du trolig blir holdt tilbake i 3 år, og de 3 årene er de årene de fleste vil ut å drikke, herje å feste. Tro meg, hun vil ikke like det.

Endret av Pòǹdùs
Lenke til kommentar

Når jeg var 16 gadd jeg aldri jakte etter noe forhold. Rett og slett fordi de andre jentene på 16 så på de som var et par år eldre e.l. Jeg kjente ingen som var yngre på den tiden heller. I tillegg fordi jeg tenkte at "Jeg er bare 16, det er for tidlig. Jeg venter med den slags."

Men alle er vel ikke like logiske. Ting går jo ikke alltid etter planen selvfølgelig.

Hadde en liten greie med ei når jeg var 16, men da ble hun også 16 litt senere på året.

Men til trådstarter: Hun kan være et unntak og at dere kanskje passer bra og alt det der. Men det er jo dette med sex da, hvorav hun er ulovlig og du ikke slik Pondus nevner. I tillegg til dette med det sosiale, men det sier du jo at du driter litt i. Lykke til med å finne ut av ting!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...