Gå til innhold

7 av 10 butikksjefer mot søndagsåpne butikker! NorgesGruppen varsler kamp


Anbefalte innlegg

Det var ikke et seriøst forslag, jeg er bare litt fascinert over folks bruk av ordet "rettigheter".

 

Edit: Men jo, hvorfor ikke? Hvis vi kan diktere når bedrifter ikke får lov til å holde åpent, kan vi ikke da diktere når de holde åpent?

Endret av Sheasy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Denne var fiffig.

 

Skal ALLE kontorer og bedrifter i Norge bli tvunget til å tillate arbeidere å arbeide i bedriften sine bygg de dagene i uken de ønsker?

 

Ifølge grunnloven kunne man tro det

 

«Det paaligger Statens Myndigheder at lægge Forholdene til Rette for at ethvert arbeidsdygtigt Menneske kan skaffe sig Udkomme ved sit Arbeide».

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor kan ikke alle velge om de skal jobbe på søndag? Hvorfor skal staten regulere arbeidstiden til enkelte deler av privat næringsliv, men ikke mange andre deler?

 

Du har ikke skjønt hvor tøff konkurransen er i dagligvarebransen, hvis du tror den enkelte butikk kunne velge selv. Adm. dir. i Rema 1000 gikk rett ut og sa at dersom forbudet ble opphevet, skulle alle (500+) butikker ha åpent på søndag.

 

Noe tynn argumentasjon når du i praksis sier: "det er allerede mange som har ubekvemme arbeidstider, så hvorfor kan ikke enda flere ha det?".

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du har ikke skjønt hvor tøff konkurransen er i dagligvarebransen, hvis du tror den enkelte butikk kunne velge selv. Adm. dir. i Rema 1000 gikk rett ut og sa at dersom forbudet ble opphevet, skulle alle (500+) butikker ha åpent på søndag.

Dette stemmer fullt ut, i motsettning til gjengs tro er det ikke kapitalistene som bestemmer ting i ett kapitalistisk system, ... det er kundene som bestemmer alt, mens kapitalistene kun har å lystre sine sjefer dvs kundene.

 

Spørsmålet blir da hvorfor skal Staten forhindre kundene fra å gjøre sine innkjøp på søndag?

 

Er betjeningen der for kundenes beste, eller er kundene der til betjeningens beste?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette stemmer fullt ut, i motsettning til gjengs tro er det ikke kapitalistene som bestemmer ting i ett kapitalistisk system, ... det er kundene som bestemmer alt, mens kapitalistene kun har å lystre sine sjefer dvs kundene.

 

Spørsmålet blir da hvorfor skal Staten forhindre kundene fra å gjøre sine innkjøp på søndag?

 

Er betjeningen der for kundenes beste, eller er kundene der til betjeningens beste?

 

Du vet ikke hva du prater om.

 

Det er bedriftseierene som bestemmer, og de gjør det som de antar at de får størst fortjeneste av -- ikke hva kundene ønsker.

 

Jeg har aldri bedt om dårlig utvalg med høye priser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Du vet ikke hva du prater om.

 

Det er bedriftseierene som bestemmer, og de gjør det som de antar at de får størst fortjeneste av -- ikke hva kundene ønsker.

 

Jeg har aldri bedt om dårlig utvalg med høye priser.

Om DU vet hva du prater om vil du utvilsomt bli mange-millionær ved å selge godt utvalg med lave priser. Lykke til ;)

 

På den annen side er det mulig at det er størst fortjeneste i å levere det kundene ønsker mest , og ikke i det å levere det kundene ikke vil ha som du ser ut til å antyde?

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ignore the customer at your own peril.

 

Serviceinnstillingen min har kostet meg jobben min en gang, fordi jeg ikke solgte kunden det bedriften ønsket at jeg skulle selge kunden -- men det kunden ønsket og trengte.

Og det er standarden i elektro-, byggevare-, data-, bok-, film-, musikk- og dagligvarebransjen, etter min erfaring:

Manipulasjon av kundene fører til større fortjeneste enn å gi kundene det de ønsker, og det er lett å manipulere kundene: Merkevarenavn og reklame gjør halve jobben, og salgsteknikk (/ løgn) gjør den andre halvparten.

 

For ikke å nevne å appellere til samfunnsgruppen med mest penger:

Ungdom og studenter med foreldrene sine kredittkort surret rundt lillefingeren, og single menn på hybel mellom 16 og 40 og husmødre mellom 25 og 50 -- som er lette å manipulere med trender og lokke til impulskjøp.

 

Om DU vet hva du prater om vil du utvilsomt bli mange-millionær ved å selge godt utvalg med lave priser. Lykke til ;)

 

 

 

Først og fremst, så har jeg ikke fri vilje: Jeg må snuble over en forretningsmulighet eller ta en fra andre mennesker som ikke tør å satse, eller tilfeldigvis se en markedsmulighet, eller overta en fra slekten.

Jeg har ikke tenkt å bruke mye tid på å analysere mulighetene for å starte en lavpriskjede nær svenskegrensen, fordi jeg har tre barn og bor på vestlandet hvor det ikke finnes realistiske grossistløsninger utenom dem som bidrar til problemene:

Norgesgruppen, Reitangruppen (og Bunnpris), Coop og ICA.

 

... Dessuten så er kundene oppdratt til å bli bedratt.

Markedet har klart å manipulere kundene til å være redd for nye produkter.

Om det er en bevisst strategi aner jeg ikke, men jeg observerer at det ikke er noen innovasjon, og at grossistene ødelegger noe helt grusomt gjennom sine frivillige ufrivillige ekslusjonsavtaler som innebærer at butikkene som tar inn varene til en grossist MÅ ta inn visse varer og ikke KAN ta inn varer fra ekskluderte kilder dersom de ønsker å ha butikknavnet og grossisten som er knyttet til navnet.

 

Helt frivillig; butikkene får skifte navn og finne en annen grossist om de ønsker å selge produkter som ikke finnes i grossistenes portefølje, eller i beste fall skifte merkevarenavn og profil innad i en gruppe slik at de kan retapesere, flytte på hyllene og henge opp nye skilter og flytte kassen for å møte et krav til vareposisjoner, hylleposisjoner, reklametrykk og merkevareidentifisering som møter kravene til butikker med det nye navnet slik at de får en annen vareportefølje fra grossisten.

Gud forby at Spar får selge akkurat de samme varene som Kiwi eller Joker eller ha samme hylleplassering eller samme priser av Norgesgruppen ASA, eller at butikkeierene får lov til å profilere sunn mat og ha brusen i et hjørne.

 

Det er jo denne frivilligheten dere liberalister brenner så mye for: Avtalefriheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Søndagsåpne butikker vil åpenbart gi økte lønnskostnader, mens folk vil ikke spiser mer og butikkene vil ikke omsette for mer. Derfor gir søndagsåpent høyere priser.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Non_sequitur_%28logic%29

 

Hvorfor vil kundene akseptere høyere priser?

Hvis denne kostnaden uansett blir hentet inn ved ta høyere priser, hvorfor bryr matvarekjedene seg med å protestere?

Kanskje de forstår at dette kommer til å gå ut over deres egen profitt?

Hvordan vet man at kundene ikke vil kjøpe mer?

Eller mindre?

Hvorfor gir det nødvendigvis økte lønnskostnader?

Hvorfor gjør det noe om det fører til økte lønnskostnader?

 

Mange dagligvarebutikker har i dag åpent 08-23 seks dager i uka. Allerede nå mener jeg vi har gått for langt. Åpningstidene kunne godt vært innskrenket en smule. La oss si til 8-21 på hverdager og 9-18 på lørdager. Dette ville ført til en styrking av helgedagene som fridag og kveldene som fritid.

 

Enten så har d en 8-4 jobb, eller så har du svært fleksibel arbeidstid. Kanskje du burde ta litt hensyn til at det i dagens samfunn er flere og flere som jobber på helt andre tider av døgnet(og andre dager) enn det som har vært tradisjonelt. Tenker spesielt på studenter, og andre som jobber til sent på kvelden, og som sikkert gjerne vil ha muligheten til å jobbe mer på Søndager også.

 

Hva skjer med handelslekkasjen som følger av at man må dra til Sverige for å handle mat på Søndager? Teller den ikke med?

 

 

det at bransjen faktisk selv ber om å bli regulert tyder slett ikke på noe annet.

 

De aller fleste etablerte bedrifter liker regulering. Det skjermer dem nemlig fra.. Konkuranse.

 

 

Vi "overlever" nok, men søndagen slik vi kjenner den har jo noen gode trekk som vi risikerer smuldrer bort; gå tur, besøke familie, dra på hytta, spise søndagsmiddag hos mor, dra på diverse arrangementer, osv.

 

technologically-challenged-grandparents-meme.jpg

Get it?

 

 

Søndagsåpne butikker er og blir tull. Det man ikke har rukket å handle i uken med åpningstider 7-23, lørdag 9-21, det trenger man ikke. Det går an å planlegge litt.

 

Hva om man kommer fra reise og gjerne skulle hatt noe mat, på en Søndag... Har ikke vært hjemme på xx dager. Kjøpte ikke mat før man dro på ferie. Hvorfor ikke gå ned på butikken å handle litt? Nei, det er stengt. Fuck deg, fyr som drar på reise og ikke kjøper mat xx dager i forveien. Fuck deg dame som glemte å kjøpe bakepulver på Lørdag. Fuck deg som bare har lyst til å handle på Søndag fordi du syns det er veldig deilig, fordi da jobber hu fine dama som er student, og som liker å jobbe på Søndager.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva om man kommer fra reise og gjerne skulle hatt noe mat, på en Søndag... Har ikke vært hjemme på xx dager. Kjøpte ikke mat før man dro på ferie. Hvorfor ikke gå ned på butikken å handle litt? Nei, det er stengt. Fuck deg, fyr som drar på reise og ikke kjøper mat xx dager i forveien. Fuck deg dame som glemte å kjøpe bakepulver på Lørdag. Fuck deg som bare har lyst til å handle på Søndag fordi du syns det er veldig deilig, fordi da jobber hu fine dama som er student, og som liker å jobbe på Søndager.

 

Hva om man har lyst til å jobbe litt klokken fire på natten en mandag... Har ikke jobbet på xx dager.

Hvilte hele helgen. Hvorfor ikke gå ned på lageret og jobbe litt? Nei, det er stengt. Fuck deg, arbeidstaker som ønsker å jobbe når det passer og ikke jobber xx dager i forveien. Fuck deg dame som trenger å jobbe inn en tusenlapp til lørdag. Fuck deg som bare ha fri en onsdag fordi du synes det er deilig, for da kan du være hjemme med hu fine dama som jobber søndager når du har fri.

 

Arbeiderene har det ti ganger mer håpløst enn kundene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dessuten, markedet presser deg til det. Har du ikke åpent på søndag, forsvinner kundene til konkurrentene dine.

 

Hva er problemet?

 

 

Disse rammes også av det pågående forbudet og kan følgelig ikke holde åpent. Merk at på turiststeder så kan alle butikker holde åpent som vanlig på søndager om de ønsker det. Der er det altså helt fritt fram, og ennå har det ikke blitt noen katastrofe som følge.

 

Joda, hasjforbruket i Son er ganske sikkert høyere enn andre steder i Norge. Dette er jeg overbevist om at skyldes søndagsåpent på sommeren. i tillegg er de høye prisene på mat og drikke satt i sammenheng med Søndagsåpent, og ikke at det er en Kiwibutikk.

 

Jeg unngår søndagshandel for enhver pris fordi jeg selv jobbet på søndager tidligere og vet hvor mye de ansatte hater det.

 

Jeg hatet det ikke, men du vet sikkert bedre.

 

 

 

Problemet blir vel at det til syvende og sist går utover forbruker siden økte kostnader fører til økte priser,

 

Ikke nødvendigvis. Økte kostnader kan føre til økte priser, om kundene er villig til å ta regningen. I Norge er vi svært lite sensitive på matpriser så det vil nok føre til at sluttsummen på kassalappen blir høyere, men det gjenstår å se.

 

 

Det som kan gjøre opp for differansen er at butikken som ikke har søndagsåpent kan dumpe prisene for å konkurere ut di søndagsåpne butikkene, siden disse butikkene får høyere driftskostnader.

Men dette er dog heller ikke lov.

 

Ikke lov?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg kan legge til at her i området jeg bor forsvant Bunnpris(brustadbu) da det ble kjent at en Rema 1000-butikk skulle åpne rett ved siden av. Ikke søndagsåpent, men åpent 07-23, 09-21. Bunnpris 09-22 alle dager. Ponget er at det ikke er gitt at en Søndagsåpen butikk vil ta alle kundene. Kvalitet er også en faktor som butikker kan konkurrere på.

 

 

 

 

For en teori....facisme å være for ansattes rettigheter. Skulle tro du snakket om da buttikkene stengte klokken 13 på lørdager.

 

Imot mener du vel? Imot å la arbeidere jobbe når de vil ;)

 

 

Dersom kundene faktisk ikke ønsker dette, så er det bare å holde stengt.

 

Dette går ikke an, fordi da vil alle kundene gå til andre butikker...

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Serviceinnstillingen min har kostet meg jobben min en gang, fordi jeg ikke solgte kunden det bedriften ønsket at jeg skulle selge kunden -- men det kunden ønsket og trengte.

Og det er standarden i elektro-, byggevare-, data-, bok-, film-, musikk- og dagligvarebransjen, etter min erfaring:

Manipulasjon av kundene fører til større fortjeneste enn å gi kundene det de ønsker, og det er lett å manipulere kundene: Merkevarenavn og reklame gjør halve jobben, og salgsteknikk (/ løgn) gjør den andre halvparten.

 

For ikke å nevne å appellere til samfunnsgruppen med mest penger:

Ungdom og studenter med foreldrene sine kredittkort surret rundt lillefingeren, og single menn på hybel mellom 16 og 40 og husmødre mellom 25 og 50 -- som er lette å manipulere med trender og lokke til impulskjøp.

n.

Manipulasjon bare rekker så langt og bare de kundene som ikke blir helt sikkert(som er mange). Iallfall er det selskapene som selger produkter som de flest kundene vil ha som utkonkurrerer de selskapene som bruker mye penger til å overbevise kundene at de må ha produkter som de egentlig ikke ønsker
Lenke til kommentar

Jeg kjente deg ikke igjen med en gang på grunn av navnebyttet fra Austrian Economist, men skjønner det jo når jeg ser det.

 

Jeg er tilhenger av fri konkurranse, men har ingen vrangforestilling om et samfunn totalt uten lover og regler slik du ofte argumenterer for. Lover og regler er per definisjon ufrihet og noe ufrihet må vi faktisk ha for å kunne sikre frihet. Nei, det er ingen selvmotsigelse. Vi får starte med barnehageversjonen: Uten lover mot tyveri, vold og drap så har en hver friheten til å frarøve andre sin frihet. Det samme prinsippet gjelder på mange andre og mindre illustrative områder. Lover og regler både gir og tar frihet. Det handler om å finne en fornuftig balanse.

 

Det fører meg tilbake til lov mot søndagsåpent. Denne loven sikrer mange folk frihet fra blant annet søndagsarbeid. Ofringen av frihet i andre enden mener jeg er liten sammenlignet med friheten den gir i den første enden. De ekstreme ytterpunktene er A. null regulering av åpningstid og B. Streng regulering til et kort tidsvindu. Jeg synes vi har en ganske fornuftig balanse i dag. La oss ta utgangspunkt i den og se hva som skjer om vi flytter balansepunktet moderat i ulike retninger. (De ekstreme ytterpunktene er uansett ikke aktuelle eller realistiske)

 

1. Kortere åpningstider endrer ikke konsumvanene våre. Det fører til kortere arbeidstider og noe lavere bemanning i noen butikker, som igjen gir lavere lønnskostnader. Dette fører igjen til bedre økonomi for butikken som kan velge å ta det ut på ulike måter. Noen butikkeiere vil ta økt utbytte, andre investere i oppussing, andre lavere priser. De to sistnevnte alternativene kommer kundene til gode og kan føre til økt omsetning som igjen gir ennå bedre økonomi. De fleste butikker vil nok velge begge deler.

 

Kortere åpningstider vil også gi en del sosisale konsekvenser: Lettere å samle venner, familie og andre til søndagsaktiviteter. Alt fra skiturer til dugnad og café-turer. Dette vil styrke fridagen som fridag og gjøre at vår ukentlige dagsferie får mer feriefølelse. Skoler og barnehager har åpent ca 8-16 eller deromrking. Når flere får utføre jobben sin i dette tidsrommet vil det føre til mer tid med ungene og mer tid med venner og familie. Lettere å planlegge kino, golfing, sykkelturer etc og få det til å klaffe.

 

De negative konsekvensene er at man får et kortere tidsvindu å handle i. De fleste har ca 40 ukers arbeidsuke og vil selv med en moderat reduksjon av åpningstidene få null problemer med å handle utenom arbeidstid.

 

En i utgangspunkt nøytral konsekvens er konkurransen mellom butikkene. Det er likhet for loven. Jeg skriver i utgangspunktet fordi Norge ikke er et isolert stykke land. Vi har en handelslekkasje på rundt 12 milliarder kroner og konkurrerer dermed delvis mot andre land, særlig Sverige og Danmark. Kortere åpningstider vil ikke få folk til å kjøre til et naboland for å handle i stedet for. Som forklart tidligere er en av tre alternativer for butikkeiere å ta ut lavere lønnskostnader i form av lavere priser som igjen vil styrke konkurranseevnen mot utlandet. Siden bransjen behandles likt av loven vil det føre til generelt økt konkurranseevne og oppbremsning av handelslekkasjen. Dette er positivt for Norge og negativt for nabolandene våre.

 

2. Lengre åpningstider endrer heller ikke konsumvanene våre. Det fører til lengre og arbeidstider og økt bemanning i alle butikker, som igjen gir økte lønnskostnader. Dette fører igjen til dårligere økonomi for butikken som kan velge å finansiere det ut på ulike måter. Ingen butikkeiere vil ta lavere utbytte. Man kan utsette oppussing eller ta høyere priser. Ingen av de to reelle alternativene kommer kundene til gode.

 

Lengre åpningstider vil også gi en del sosisale konsekvenser: Vanskeligere å samle venner, familie og andre til søndagsaktiviteter. Dette vil svekke fridagen som fridag og gjøre de likere hverdager. Det vil gjøre det vanskeligere å kombinere jobb i butikk med det å ha barn. Skoler og barnehager får neppe søndagsåpent som følge av søndagsåpne butikker. Det vil frata folk tid med ungene og det vil frata unger tid med foreldrene. Det blir også vanskeligere å planlegge felles aktiviteter med vennegjengen og andre.

 

Den positive konsekvensen skal liksom være at folk får mer frihet til å velge når de vil handle selv. De har allerede plenty av tid å handle på utenom sine arbeidstider. Det eneste som skjer er at deres frihet fratar andre frihet. Folk som ubevisst velger å handle på Søndag gjør det på bekostning av noen. Også på bekostning av seg selv og andre, bare at det kan være ubevisst. Det er godt bevist at folk trenger et skikkelig avbrekk i uka, helg, for å få ned stressnivået og bedre helse. Lengre åpningstider vil føre til mindre avbrekk for både en selv og andre, enten man gjør det bevisst eller ikke. Mindre avbrekk og mer stress vil føre til flere stressrelaterte helseplager, deriblant hjerte karsykdommer som kan være dødelige. Søndagsåpent vil altså føre til statistisk dårligere livskvalitet.

 

I tillegg har vi den "nøytrale" konsekvensen om konkurranse mellom butikkene. Konkurranseforholdet norske butikker i mellom forblir likt og synkront dårligere mot handelslekkasje til naboland. Negativt for Norge og positivt for nabolandene våre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Men det finnes altså allerede i dag eksempler på at sentre har gått ut og sagt at alle butikker må ha åpent...

 

Forferdelig! Forslag til løsning på dette store samfunnsproblemet mottas med takk.

 

 

 

Stiller meg bak denne, hvorfor er det ikke like godt forventet at vi møter opp på jobb 365 dager i året? og deretter får 5 uker ferie vi kan ta ut når vi selv ønsker? Det er jo sånn i noen bransjer, gud for et ramaskrik det ville blitt.

 

7 uker ferie blir det da, evt. 6 uker for de som har 4 nå.

 

 

 

Denne var fiffig.

 

Skal ALLE kontorer og bedrifter i Norge bli tvunget til å tillate arbeidere å arbeide i bedriften sine bygg de dagene i uken de ønsker?

 

Det er vel ikke de han sier? Heller at ingen skal tvinge de som vil til å ikke jobbe visse dager og tider. Dessuten tror jeg de fleste, kontorer ihvertfall, er åpne for de ansatte til alle døgnets tider.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Forferdelig! Forslag til løsning på dette store samfunnsproblemet mottas med takk.

Dette er ganske vanlig praksis, men noen får unntak som f.eks. Vinmonopolet og Posten (mye pga. regler eller at de allikevel er attraktive å ha i sentrene). Har en butikk i vanlig åpningstid, så kan det vanke bøter fra senterledelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...