Nicuu Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Hei! Har drøftet med meg selv, men ville gjerne fått innspill fra noen som kan ha gode innfallsvinkler; Spørsmål: Fjernsynsovervåkning. Overvåkning med fjernsynskamera er regulert i Personopplysningsloven (POL). Pek på relevante paragrafer i loven og drøft hvorfor webkameraer ved høyfjellshoteller som er plassert der for å informere snøforholdene ikke er omfattet av loven. Svar: Jeg dro blant annet inn disse paragrafene i POL: § 38a, § 13, § 3 Min hypotese er at denne overvåkningen ikke har som formål å overvåke enkeltmennesker, men snøforhold og ivareta menneskers sikkerhet. Tror de ikke er omfattet av loven fordi de i veldig liten grad kan misbrukes. Kanskje litt dårlig, vet ikke helt. Syns spørsmålet var noe rart. Noen innspill? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 For at forholdet skal være omfattet av loven må det være omfattet av lovens definisjon av kameraovervåkning i § 36: Med kameraovervåking menes vedvarende eller regelmessig gjentatt personovervåking ved hjelp av fjernbetjent eller automatisk virkende overvåkningskamera eller annet lignende utstyr som er fastmontert. Som kameraovervåking anses både overvåking med og uten mulighet for opptak av lyd- og bildemateriale. Det samme gjelder utstyr som lett kan forveksles med en ekte kameraløsning.Kameraovervåking kan bare finne sted der vilkårene for dette er oppfylt etter § 37 (alminnelige vilkår) og §§ 38 til 40 (tilleggsvilkår). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå