Gå til innhold

Kjøpshjelp til mellomprisklasse gaming rigg

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk :)

Driver i disse dager og ser på ny pc til gaming, men har helt falt av lasset når det gjelder hardware så trenger litt hjelp til å sette sammen en grei rigg. Har vært på komplett og satt sammen følgende med utgangspunkt i http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10796 (gidder ikke bygge selv :p):

Komplett Gamer Premium - GTX770 Edition
Støtsikker PC-eske
SteelSeries QcK, Musematte i Tøy
Fractal Design Define R4 Black Pearl
Corsair CX 750M, 750W PSU
Intel Core i5-4670K Processor
MSI Z87-G55, Socket-1150
Silverstone Tundra TD03 CPU Kjøler
Kingston DDR3 HyperX Beast 16GB
MSI GeForce GTX 770 2GB PhysX CUDA
Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM
Kingston HyperX 3K SSD 240GB 2.5"
Seagate Barracuda® 1TB
Samsung DVD Writer, SH-224DB
MS ROYALTY Win 8 Nordic
MS COA Win 8 Nordic

Kjøpssum kr 15.044,91, noe som passer bra da målet var noe runt 15 lapper.

Ser dette greit ut?

Har i tillegg et par spørsmål:

- Hvor mye har strømforsyning å si? Er det vits å kjøpe en dyrere når jeg ikke har tenkt å overklokke og denslags?

- Vannkjøling av CPU virker for meg ganske najs, er det verdt det? Og i så fall hvor dyr bør man gå for? Valgte en midt på treet, vits å betale mer?

- Komplett hadde også en haug forskjellige utgaver av 3d kortet, hvilken fabrikant er "best"? Er det noe vesentlig forskjell på Gainward og MSI f.eks.? Ser at kortene også kommer i forskjellige modeller med ulik klokkefrekvens, men er det f.eks. vits å betale 600 kr mer for en 50 MHz boost?

- Og en siste ting, tanker om win 7 vs win 8? Like greit å ta steget og bli vant med det først som sist? Eller?

Setter stor pris på feedback :)

Mvh.

Mikael

Endret av Nordeng
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rigget du vurderer virker ganske greit det. Når det gjelder strømforsyning er det ikke nødvendig med de dyreste alternativene med mindre du har tenkt til å kjøre crossfire/SLI. Vannkjøling er heller ikke nødvendig hvis du ikke har planer om å overclocke, men anbefaler å ikke bruke stockvifta.

Sjekk ut aftermarket CPU vifter for bedre kjøling og mindre støynivå da vifter som følger med vanligvis er ganske bråkete. Når det gjelder skjermkort anbefaler jeg personlig ASUS eller XFX da jeg har hatt veldig god erfaring med disse kortene. Det kommer selvfølgelig ann på hva du har tenkt til å bruke PC-en til, men ville ikke gått under 2.500kr hvis du driver med gaming.

Og jeg har valgt Windows 8. Hørt rykter om at det lønner seg å ha det da f. eks Battlefield 4 vil kjøre bedre. Og med litt mekkings kan du få det til å se ut som Win 7.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...