enurweb Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 (endret) Kona og jeg sitter å kokkelurer på en USA tur til sommeren og har noen røffe ideer om hva vi ønsker å oppleve. Skulle gjerne hatt noen starttips til å komme litt videre fra røffe notater til litt mer konkret Tipper vi har tenkt å bruke ca. 2 1/2 uke på turen.Vi har vært på både øst- og vestkysten tidligere og denne gangen ser vi for oss å reise litt mer innenlands.Tenkte midten av august som mulig reisetidspunkt.Mye av meningen med turen er å oppsøke fornøyelsesparker og da gjerne de beste berg- og dalbane parkene. Vi har tidligere vært i Orlando og tatt rubbel og bit der samt at vi har besøkt Six Flags i New Jersey og rett utenfor Los Angeles. Autentiske amerikanske opplevelser er noe som pirrer nysgjerrigheten og som virker veldig spennende for oss begge. Mottar gjerne tips med tanke på parkene men hovedutfordringen er nok at vi ønsker å få med oss noen andre greie og spennende ting på veien ettersom om vi har tenkt oss igjennom en rekke stater. Hvilke stater er fortsatt ikke låst da dette avhenger av hvilke stater som blir anbefalt. Setter pris på alle tanker og meninger! Typisk ala: "Du må få med deg Niagara Falls!" Kjøreruter: Første utkast til kjørerute Andre utkast til kjørerute Tredje utkast til kjørerute del 1 Tredje utkast til kjørerute del 2 Fjerde utkast til kjørerute del 1 (fungerende rute i øyeblikket) Fjerde utkast til kjørerute del 2 (fungerende rute i øyeblikket) Fjerde utkast til kjørerute del 3 (fungerende rute i øyeblikket) Endret 16. februar 2014 av enurweb Lenke til kommentar
( ) Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Nå skriver man ikke om hvorvidt man er interessert i historie, eller evt allergisk mot det, men når man besøker delstater som Virginia, Pennsylvania, New Jersey, New York... så er selvfølgelig uavhengighetskrigen og borgerkrigen relevante vinklinger. F.eks har man i Philadelphia Independence Hall hvor man vedtok USAs uavhengighet den 2 Juli 1776, og erklæringen om dette (hvor man oppga begrunnelser) den 4 Juli. I Philadelphia henger også Liberty Bell, som er en klokke dedikert til uavhengigheten, og som ringes med ved ytterst sjeldne anledninger (en gang var 6 juni 1944, D-dagen). Men selv om man er lite interessert i historie, vil jeg uansett varmt anbefale besøk ved Mount Vernon (Washingtons hjem) og Monticello (Jeffersons hjem), og DC har jo uansett diverse av interesse. Dayton, Ohio har det amerikanske flyvåpenets nasjonale museum innen eller nær sine grenser, og i området finnes det også et museum som huser et av Wright-brødrenes fly. Ellers kommer jeg i farten ikke på annet enn at i St Louis, Missouri, er the Gateway Arch obligatorisk... Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 12. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2013 (endret) Tusen takk for innspill på det historiske planet Vi er vel ikke sånn super interesserte i historie men tipset om Washingstons hjem var knall bra! Det er selvsagt også grunnen til å stoppe innom Washingston DC i seg selv er å få med seg litt historiske bygg og steder og tenker da på det hvite hus og Pentagon blant flere steder. Vi har tenkt litt på midten av juni til begynnelsen av juli må være en grei periode å dra over i forresten, kanskje styre unna skoleferien. Det vi er kanskje mest interesserte i å få tips om er typiske autentiske amerikanske opplevelser. Berg- og dalbane parkene har vi rimelig god kontroll på selv men alt innimellom har vi da veldig lite viten om. Så autentiske opplevelser samt steder man bare må innom. Slik som jeg TROR Niagara Falls er... Om noen har vært ved Niagara Falls vil jeg gjerne høre erfaringer med besøket Var det verdt de ekstra kjøretimene? Må man over på kanadisk side av grensen for å få en bedre opplevelse? Eventuelt andre tips Jeg har modifisert kjøreruten noe da vi har fjernet noe. Den er foreløpig veldig dynamisk og absolutt ikke banket igjennom på noen som helst måte! Den vil nok endres hele tiden utifra tipsene vi får Vi vurderer sterkt å ta innenlands fly fra Chicago til Texas dersom vi skal innom Texas for å spare ca. 14 kjøretimer. Tipper vi har tenkt å bruke ca. 2 1/2 uke på denne turen totalt. Ellers er det mange stater som vi vet null og niks om som kanskje er veldig spennende og verdt å endre ruten vår etter. Tenker på Mississippi, Alabama, Louisiana, Tennessee og Arkansas. Endret 13. oktober 2013 av enurweb Lenke til kommentar
osmoen Skrevet 12. oktober 2013 Del Skrevet 12. oktober 2013 Jeg bor i Austin, TX som har "Live Music Capital of the World" som sitt motto. Dersom dere er interessert i slikt er 6th street verdt et besøk. Av andre turistvennlige aktiviteter i Austin kan nevnes verdens største urbane flaggermuskoloni som holder til under Congress Avenue-broen som består av 1.500.000 flaggermus. Juli og august går for å være de beste månedene å se disse forlate broen for å jakte. August er også den varmeste måneden her med omtrent 25 °C om natten og opp mot 40 °C på dagtid. Med dette i minne vil jeg anbefale en tubingøkt i San Marcos på deres vei sørover (http://www.tubesanmarcos.com/). Lei (eller kjøp billig på nærmeste supermarked) gummiringer som dere seiler nedover elva mens dere slapper av med en forfriskning. Med tanke på alle berg-og-dalbaneparkene dere skal innom er det nok flott å flyte rolig en time eller to. Lockhart er et tettsted en halvtimes tid unna San Marcos som er kjent for fantastisk barbecue om dere skulle være sultne. I nærheten av San Marcos finner dere også to gigantiske outlet-sentre hvor dere kan fylle koffertene med billige klær. 1 Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 12. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2013 (endret) Jeg bor i Austin, TX som har "Live Music Capital of the World" som sitt motto. Dersom dere er interessert i slikt er 6th street verdt et besøk. Av andre turistvennlige aktiviteter i Austin kan nevnes verdens største urbane flaggermuskoloni som holder til under Congress Avenue-broen som består av 1.500.000 flaggermus. Juli og august går for å være de beste månedene å se disse forlate broen for å jakte. August er også den varmeste måneden her med omtrent 25 °C om natten og opp mot 40 °C på dagtid. Med dette i minne vil jeg anbefale en tubingøkt i San Marcos på deres vei sørover (http://www.tubesanmarcos.com/). Lei (eller kjøp billig på nærmeste supermarked) gummiringer som dere seiler nedover elva mens dere slapper av med en forfriskning. Med tanke på alle berg-og-dalbaneparkene dere skal innom er det nok flott å flyte rolig en time eller to. Lockhart er et tettsted en halvtimes tid unna San Marcos som er kjent for fantastisk barbecue om dere skulle være sultne. I nærheten av San Marcos finner dere også to gigantiske outlet-sentre hvor dere kan fylle koffertene med billige klær. Slike ting er innertier! Ingen ting er bedre enn anbefalinger fra personer som faktisk bor i USA selv, setter stor pris på tilbakemeldingen og ser absolutt ikke bort ifra at turen går innom Austin Angående gummiringene på elva så var jeg faktisk med på samme greia her hvor jeg bor i Norge i et utdrikningslag i sommer. Veldig moro og det kan ikke annet enn å bli bedre når det er såpass godt og varmt som i Texas Forresten hva tenker du om Dalls, Houston og San Antonio om du har vært der? Endret 12. oktober 2013 av enurweb Lenke til kommentar
( ) Skrevet 12. oktober 2013 Del Skrevet 12. oktober 2013 Noe man skriver i et svar, får meg til å påpeke følgende: Washingtons hjem (Mount Vernon) ligger i Virginia, IKKE i DC! Bare sånn for ordens skyld... Lenke til kommentar
osmoen Skrevet 12. oktober 2013 Del Skrevet 12. oktober 2013 Forresten hva tenker du om Dalls, Houston og San Antonio om du har vært der? Av de tre byene er nok San Antonio den bedre med sin Riverwalk og Alamo. Dallas har Dealey Plaza hvor Kennedy ble skutt og gården hvor "Dallas" ble spilt inn mens Houston ser mer industriell ut. I Houston har man fri tilgang til Chase Towers utsiktsetasje som gir et bra overblikk over byen og omkringliggende områder. Er man først i Houston bør man absolutt ta turen innom Space Center Houston. Jeg har ikke tilbrakt mye tid i noen av disse byene, men det er mitt inntrykk. Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 12. oktober 2013 Del Skrevet 12. oktober 2013 Kan anbefalle å ta turen til elvis presley sitt hjem i graceland, og sun studio, i Memphis Tennessee. Er ikke så stor fan av Elvis selv, men er ganske kult å gå inn i huset hans og oppleve hvordan 60-70 tallet var pluss høre mer om Elvis. Så er det også en kjent gate hvor de spiller country musikk på kveldene hvor massevis av folk dukker opp kalt Beale street. Anbefalles å ta turen innom. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 12. oktober 2013 Del Skrevet 12. oktober 2013 Cedar point og Kings Isand er fine fornøyeseparker i min delstat Ohio samt Rock and Roll museet i Cleveland. Ønsker du autentiske opplevelser kan jeg anbefale baseball eller amerikansk fotball i mange steder. Chicago og Pittsburgh også. Det som utlendinger som deg ofte ikke erfare og det som er autentisk amerikansk er de mange etniske festivaler som feirer hvert områdets etniske bakgrunn. 17de Mai i Wisconsin for eksempel eller verdens nest største Oktoberfest i Cincinnati, hjemmebyen min. Det finnes mange rundt landet særlig sommertiden Hvis du lurer på hva som skjer i midtvesten , kan jeg anbefale mye, Håper du forstår dårlig norsket mitt Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 13. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2013 Supre innspill fra alle sammen! Skal absolutt vurdere Graceland om kjøreruten tillater det slik den blir seende ut til slutt. Ser dog ut som om vi muligens må endre litt på reisetidspunktet fra august til midten av juni til begynnelsen av juli. Jeg hadde ikke tenkt godt nok igjennom at parkene begynner å stenge i slutten av august samt at flybilletter tar seg kraftig opp i pris i juli/august. Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 13. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2013 (endret) Nå har jeg oppdatert kjøreruten noe etter flere innspill på flere forumer. Har delt opp kjøreruten i 2 deler ettersom om vi nok flyr fra Chicago til Texas dersom vi skal innom Texas. Noe jeg lurer litt på er om det er best å kjøre fra Toronto til Cedar Point (Ohio) på den kanadiske siden eller på amerikansk side langs Lake Erie. Tredje utkast til kjørerute del 1 (fungerende rute i øyeblikket) Tredje utkast til kjørerute del 2 (fungerende rute i øyeblikket) Endret 16. oktober 2013 av enurweb Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 13. oktober 2013 Del Skrevet 13. oktober 2013 (endret) Jeg har kjørt den ruta du har lagt opp til i del 2 og vært innom Six Flags i Arlington. Selve kjøringa er egentlig veldig uinteressant. Gode veier og lite interessante steder å stoppe. Jeg har og bodd en del dager i Houston (familie). Det skal sies at dette var på vinteren og det førte til at vannparken i San Antonio var uaktuelt samt at det ikke var feriestemning på noen steder vi var. Allikevel føler jeg at byene i Texas er veldig unge og egentlig ikke har veldig mye å by på utenom veldig god mat og det faktum at de er store byer med alt det bringer med seg (gode museer, høye bygninger, masse mennesker). Spesielt Houston og Dallas var slikt. I Houston synes jeg det tekniske museet var litt interessant. De har jo naturlig nok en stor del viet til olje. De har også en liten og koselig dyrepark jeg likte veldig godt. Om du er interessert i flyhistorie og romfart så er og romfartssenteret verdt et besøk. I Dallas gjorde vi ikke egentlig så mye annet enn å spasere rundt i sentrum, dra innom Kennedy-museet og så kjøre videre til Arlington for å kjøre berg og dalbane. De hadde noen morsomme, men jeg tviler på det blir en høydare på turen når jeg ser hvilke andre dere planlegger å dra innom. Om dere liker høye fall o.l. så er jo http://www.gojump.com/ et alternativ i Dallas. Jeg var ikke der siden reisefølget mitt bare så vidt gadd å bli med til Six Flags engang. Vi var og innom "Cowboy-byen" I Forth Worth som var morsomt nok. San Antonio er en historisk eldre by enn de to jeg har nevnt til nå og har et veldig mexikansk preg. De har elva inne i byen og Alamo som sine hovedattraksjoner utenom vannparken og six flags. Austin er nok best når festivalen er på gang, men om du liker live musikk og fest og drikking så er jo 6th street verdt et besøk. Jeg var der som sagt midt på vinteren og det var fortsatt litt liv der på en søndag kveld. Endret 14. oktober 2013 av Sexylubb1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Nå har jeg oppdatert kjøreruten noe etter flere innspill på flere forumer. Har delt opp kjøreruten i 2 deler ettersom om vi nok flyr fra Chicago til Texas dersom vi skal innom Texas. Noe jeg lurer litt på er om det er best å kjøre fra Toronto til Cedar Point (Ohio) på den kanadiske siden eller på amerikansk side langs Lake Erie. Tredje utkast til kjørerute del 1 (fungerende rute i øyeblikket) Tredje utkast til kjørerute del 2 (fungerende rute i øyeblikket) Jeg anbefaler bilfergen fra Leamington Ontario til Sandusky,du kan overnatte på øyene midt på Lake Erie. Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 14. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2013 Jeg har kjørt den ruta du har lagt opp til i del 2 og vært innom Six Flags i Arlington. Selve kjøringa er egentlig veldig uinteressant. Gode veier og lite interessante steder å stoppe. Jeg har og bodd en del dager i Houston (familie). Det skal sies at dette var på vinteren og det førte til at vannparken i San Antonio var uaktuelt samt at det ikke var feriestemning på noen steder vi var. Allikevel føler jeg at byene i Texas er veldig unge og egentlig ikke har veldig mye å by på utenom veldig god og det faktum at de er store byer med alt det bringer med seg (gode museer, høye bygninger, masse mennesker). Spesielt Houston og Dallas var slikt. I Houston synes jeg det tekniske museet var litt interessant. De har jo naturlig nok en stor del viet til olje. De har også en liten og koselig dyrepark jeg likte veldig godt. Om du er interessert i flyhistorie og romfart så er og romfartssenteret verdt et besøk. I Dallas gjorde vi ikke egentlig så mye annet enn å spasere rundt i sentrum, dra innom Kennedy-museet og så kjøre videre til Arlington for å kjøre berg og dalbane. De hadde noen morsomme, men jeg tviler på det blir en høydare på turen når jeg ser hvilke andre dere planlegger å dra innom. Om dere liker høye fall o.l. så er jo http://www.gojump.com/ et alternativ i Dallas. Jeg var ikke der siden reisefølget mitt bare så vidt gadd å bli med til Six Flags engang. Vi var og innom "Cowboy-byen" I Forth Worth som var morsomt nok. San Antonio er en historisk eldre by enn de to jeg har nevnt til nå og har et veldig mexikansk preg. De har elva inne i byen og Alamo som sine hovedattraksjoner utenom vannparken og six flags. Austin er nok best når festivalen er på gang, men om du liker live musikk og fest og drikking så er jo 6th street verdt et besøk. Jeg var der som sagt midt på vinteren og det var fortsatt litt liv der på en søndag kveld. Kjempe fin tilbakemelding Skal definitivt vurdere gojump siden da jeg aldri har testet strikkhopp. Tror nok det er San Antonio og Austin som er plassene vi vurderer flest overnattinger ja men det er klart at jeg er nysgjerrig på romfart tingene i Houston Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 14. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2013 (endret) Jeg anbefaler bilfergen fra Leamington Ontario til Sandusky,du kan overnatte på øyene midt på Lake Erie. Kjempe bra tips! Det hadde jeg aldri tenkt på selv. Et annet alternativ jeg vurderer er å snu hele reiseruten på hodet og begynne motsatt vei. Det vil si å fly fra Norge direkte til Toronto. Besøke Niagara Falls og overnatte 1-2 netter i Toronto. Så kanskje ta fly inn til New York. Lurer på om det er like mye styr å komme inn i Canada direkte med fly som det er i USA. Tenker da på immigration og customs. Vi må vel da igjennom hele den prosessen 2 ganger, først i Canada og så i USA etterpå. Jeg ser www.flyporter.com og www.westjet.com virker å ha gode priser og sparer oss for mange timer i bilen Endret 14. oktober 2013 av enurweb Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Kjempe bra tips! Det hadde jeg aldri tenkt på selv. Et annet alternativ jeg vurderer er å snu hele reiseruten på hodet og begynne motsatt vei. Det vil si å fly fra Norge direkte til Toronto. Besøke Niagara Falls og overnatte 1-2 netter i Toronto. Så kanskje ta fly inn til New York. Lurer på om det er like mye styr å komme inn i Canada direkte med fly som det er i USA. Tenker da på immigration og customs. Vi må vel da igjennom hele den prosessen 2 ganger, først i Canada og så i USA etterpå. Jeg ser www.flyporter.com og www.westjet.com virker å ha gode priser og sparer oss for mange timer i bilen Uten å besøke Cedar Point? Toronto har en fin waterpark forresten Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 14. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2013 Skal besøke Cedar Point. Tenkte bare et alternativ er å fly til New York fra Toronto. Så leie bil og kjøre til Washington DC. Derifra gjennom Pennsylvania til Ohio Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Skal besøke Cedar Point. Tenkte bare et alternativ er å fly til New York fra Toronto. Så leie bil og kjøre til Washington DC. Derifra gjennom Pennsylvania til Ohio Det er mye kjøring. Hvilke måned skal du reise hit? Hva slags opplevelser ønsker du? Natur, historie, kultur? Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 14. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2013 Blir nok juni hovedsaklig. Kanskje noe få dager i juli. Det er pga kjørelengder jeg ønsker å fly mellom Toronto og NYC. Samme med Chicago og Texas Jeg liker natur men kona er ikke så veldig begeistret for det. Vi var innom Yosemite på forrige USA tur. Tror en fin miks av kultur, landemerker og berg- og dalbaner. Som nevnt tidligere er noe typisk amerikansk noe vi setter pris på. Vi var f.eks. på baseball kamp også forrige gang og så LA Dodgers mot Arizona Diamondbacks Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Dersom du vurderer både Canada og USA, les leiebilbetingelsene nøye. Vi var på roadtrip i østre USA i sommer, og vurderte også sydøstre Canada, men leiebilfirmaet vårt tillot ikke passering over grensen til Canada. Jeg spurte spesifikt om dette da jeg bestilte bilen, men fikk negativt svar. Mexico, derimot, var helt i orden (men vi skulle ikke dit). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå