frds Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Hei, Har to harddisker; Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5" Seagate Barracuda® 2TB Lurer utifra statsen på bildet her om jeg har installert w8 på feil harddisk, og hvordan jeg eventuelt kan få installert w8 på rett disk På forhånd takk Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Opplevelsesindeks sier ingenting om det. Bruk Diskbehandling, se min signatur. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 (endret) Ja, det har du. En harddisk vil nemlig aldri få mer enn 5.9 poeng. Du burde koble fra alle andre disker enn SSD-en når du installerer Windows. Da unngår du ikke bare å velge feil disk, men også at Windows legger oppstartspartisjonen på en annen disk enn den du ønsker. Du kan installere på nytt eller klone eksisterende installasjon. Ut i fra skjermbildet ditt fra Diskbehandling, har setup lagt oppstartspartisjonen på SSD-en (den er på 350MB) og selve Windows ligger som C: på harddisken. Det "svarte området" på SSD-en er ubrukt plass/har ingen partisjon/ikke i bruk (utildelt). Endret 11. oktober 2013 av Pey'J Lenke til kommentar
frds Skrevet 11. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2013 Okei, Hvordan skal jeg installere på nytt? Prøvde å formatere C: men jeg kunne ikke klikke formater der. Så jeg koblet ut C: og startet opp pcen med kun ssd'en å nå får jeg feilmelding "Gjenoppretting, PCen må repareres, kan ikke laste inn programmet eller operativsystemet fordi en nødvendig fil mangler eller inneholder feil. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Du må starte installasjonen fra en DVD eller minnepenn. Hvordan du laster ned Windows 8 setup ser du i denne tråden: Hvordan bruke oppgraderingsnøkkelen til Windows 8? Se mot slutten i første post. Du får selvfølgelig ikke startet Windows når du kobler fra harddisken som operativsystemet er installert på. Lenke til kommentar
frds Skrevet 11. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2013 Har w8 cden, men det skjer jo ingenting når jeg booter fra den, kommer inn i windowsen som jeg ville gjort ellers. Lenke til kommentar
frds Skrevet 11. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2013 Koblet nå ut C: å fikk installeringsmenyen til w8 opp, prøver å installere på ssd'en men får opp denne meldingen: "Den valgte disken har bare en MBR-partisjonstabell. På EFI-systemer kan Windows Bare installeres på GPT-disker. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Tror det er en opsjon i BIOS for å slå av EFI boot? Alternativt kan du slette MBR med diskpart clean, og la disken bli initialisert som GPT. Lenke til kommentar
frds Skrevet 11. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2013 Skal sjekke det ut, nå fikk jeg lov til å installere w8 på ssd'en. Lenke til kommentar
laurell Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 (endret) Møkkamelding, samme fikk jeg under oppgradering av maskinen min. Få fram kommandovinduet, du skal klare å få den opp ved oppstart. Så starte opp "diskpart" At the installation screen press Shift+F10 to open command prompt Use Diskpart (just type diskpart it will take a moment to load) DISKPART > select disk X <- disken du skal installere windows på. DISKPART > clean DISKPART > convert gpt DISKPART > exit Du kan lese mer her: http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc725671.aspx http://www.tomshardware.co.uk/forum/3558-73-windows-installed-disk http://superuser.com/questions/481650/cant-use-bootcamp-partition-for-windows-8-installation Edit: Tregt svar Endret 11. oktober 2013 av laurell Lenke til kommentar
frds Skrevet 11. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2013 Takk for hjelpen! Tror det fungerer bra nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå