Nor Borger Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Jeg har installert et nytt program på min macbook WIRESHARK for å kunne overvåke trafikken og logg historikken til mine barn hjemme da vi har flere tilkoblingsenheter . for eksempel jeg bruker pcen storsett men de bruker iphone , ipad . men det eneste jeg får når jeg kjører programet er min egen pc under ( capture -> Interfaces ) er det noen som har peiling på hvordan denne fungerer samt hvordan man kan legge til flere enheter som har trafikk til samme netverket ? Takk ! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Wireshark, slik som du har satt det opp tar i utgangspunktet bare opp dine egne forbindelser. Dersom du router mac-en imellom ruter og barnas enheter vil du kunne fange opp deres forbindelser. Til dette trenger du litt utstyr og det er hovedsakelig en tungvinn manuell jobb. En annen løsning er å installere opensource eller kjøpe programvare til router som fungerer på samme måte som wireshark, og som kanskje til og med viser dette til deg i fine tabeller o.l. Uansett vil jeg mye heller anbefalle å ha en god diskusjon og et forhold basert på respekt og trust, enn et overvåkningsforhold, tror det gagner alle i denne saken. Lenke til kommentar
Unubtan1um Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Må si meg enig med deg her, er best med respekt å trust... MEN skal du ta skikkelig kontroll så må du nok sett in en god firewall/ruter. Eks: Sett opp en gammel maskin med pfsense og captiva portal og proxy server, så vil du få meget god kontroll, krever da at du setter det litt inn i å hvordan sette det opp men det finnest tonn av doc og masse venlige forum. Wireshark, slik som du har satt det opp tar i utgangspunktet bare opp dine egne forbindelser. Dersom du router mac-en imellom ruter og barnas enheter vil du kunne fange opp deres forbindelser. Til dette trenger du litt utstyr og det er hovedsakelig en tungvinn manuell jobb. En annen løsning er å installere opensource eller kjøpe programvare til router som fungerer på samme måte som wireshark, og som kanskje til og med viser dette til deg i fine tabeller o.l. Uansett vil jeg mye heller anbefalle å ha en god diskusjon og et forhold basert på respekt og trust, enn et overvåkningsforhold, tror det gagner alle i denne saken. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 14. oktober 2013 Del Skrevet 14. oktober 2013 Wireshark kan settes opp til å motta logger fra andre maskiner. Det krever naturligvis at Wireshark eller tilsvarende kjører på disse maskinene. Jeg vet ikke hvordan støtten er for mobile enheter, og sånn totalt sett så finnes det nok bedre løsninger. Den beste vil jeg si er å ha en god dialog med barna om deres nettbruk. Om det er overvåking du ser etter, så finnes det en rekke programmer skreddersydd for bekymrede foreldre. En annen mulighet er, som noen har nevnt før, å overvåke trafikken som går mellom ditt lokale nettverk og Internett ved hjelp av en dedikert boks som settes mellom - eventuelt at routeren sender informasjonen til en annen maskin på nettverket (ikke alle støtter dette). Det er rent teknisk også mulig å benytte ARP-spoofing, men jeg pleier å si at det ikke er anbefalt fordi det er en rotete løsning som kan skape problemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå