snorreh Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 Mange har inntrykk av at "onboard"-lyd er dårlig sammenlignet med lydkort, men Nvidias APU (Audio Processing Unit) som finnes i Xbox og på de fleste nForce-hovedkort gir en meget bra lydopplevelse. De bedre nForce-hovedkortene har også SoundStorm med innebygget Dolby Digital 5.1 dekoder og S/PDIF-støtte, som gir en kjempebra surround-lyd for film og spill. Nvidias nForce har forøvrig den eneste PC-lyden som er godkjent av Dolby Laboratories. En ganske vanlig missforståelse når det gjelder lyden på nForce2 er at den kommer fra Realtek ALC650-brikken som finnes på de fleste nForce2-hovedkort. Men lyden kommer også her fra APU'en og ALC650-brikken brukes bare som en DAC (Digital-Analog Converter), og blir ikke brukt dersom man får (surround-)lyd via S/PDIF. Når det gjelder lydkvaliteten til nForce/SoundStorm sammenlignet med lydkort så vil jeg tro at forskjellen blir liten hvis man bruker S/PDIF. Enig/Uenig? Lenke til kommentar
Shadow_iX Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 Har selv Soundstorm og er fornøyd med det, men det har tendens til å begynne å bugge i noen spill, med spraking og skurring, så de trenger mere jobb med driver-boblotekene sine enda, men det komemr seg bare på den nyeste drivern så har altal lydbugs halvert seg her iallefall. Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 Bare lov ord om soundstorm, bortsett fra dett skurring i enkelte spill. Lurer på hvorfor ikke nvidia ikke produserer lydkort med den brikken, tenker de hadde begynt å svette over i creative leieren Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 1. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2003 Hvis dere har problemer med spill og skurring i lyden så bør dere nok sjekke nForce FAQ'en for eventuelle løsninger. Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Vil få si at CMI også har noen gode lydbrikker... Den som sitter på mitt Soyo K7V Dragon Plus! er solid, ihvertfall, på stereo (musikk) og på surround i film. Spill derimot, er en litt tristere opplevelse. Brikken overgår glatt f.eks. SB Live! i ren lydkvalitet når man spiller musikk. Og tror nok at det finnes andre gode brikker der ute. Men SoundStorm er vel noget spesiell, med tanke på disse Dolby-greiene. Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 2. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2003 Vil få si at CMI også har noen gode lydbrikker... Den som sitter på mitt Soyo K7V Dragon Plus! er solid, ihvertfall, på stereo (musikk) og på surround i film. Spill derimot, er en litt tristere opplevelse. Brikken overgår glatt f.eks. SB Live! i ren lydkvalitet når man spiller musikk.Og tror nok at det finnes andre gode brikker der ute. Men SoundStorm er vel noget spesiell, med tanke på disse Dolby-greiene. Ja, det hovedkortet jeg hadde før jeg oppgraderte til nForce hadde også C-Media-lyd og det var et Asus A7V266-E som faktisk har S/PDIF-støtte Mange av de bedre "onboard"-lyd løsningene er også brukt på flere lydkort, som lydbrikkene fra Analog Devices, C-Media, Realtek m.fl. Men det er lite poeng å kjøpe lydkort hvis du får bra lyd på hovedkortet synes jeg iallefall, spesielt ettersom jeg har hatt en del negative erfaringer med Creative-lydkort og deres elendige drivere Jeg er kjempefornøyd med nForce/SoundStorm-lyden jeg har nå og har ingen planer om å skaffe meg lydkort Lenke til kommentar
Cretinous Git Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Vil få si at CMI også har noen gode lydbrikker... Den som sitter på mitt Soyo K7V Dragon Plus! er solid, ihvertfall, på stereo (musikk) og på surround i film. Spill derimot, er en litt tristere opplevelse. Brikken overgår glatt f.eks. SB Live! i ren lydkvalitet når man spiller musikk. Var trist å høre dette. Har et sånt hovedkort selv, og er ikke overbegeistret for lyden i det. CD-spilleren min (Marantz CD63Mk2) er mye bedre. Har lyst å oppgradere til noe bedre, men det er ikke så fristende å legge ut mange tusen på det. En ekstern DAC vil selvsagt gjøre nytten, men jeg skulle gjerne også hatt et lydkort med hardware miksing og slikt. (Linux har ikke miksing i kernel av forskjellige grunner, så jeg må bruke en lydserver som arts eller esd for å mikse lyd. De fleste sånne lydservere suger sterkt, med latency som vonde år.) Lenke til kommentar
Jokk2k3 Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 En ganske vanlig missforståelse når det gjelder lyden på nForce2 er at den kommer fra Realtek ALC650-brikken som finnes på de fleste nForce2-hovedkort. Men lyden kommer også her fra APU'en og ALC650-brikken brukes bare som en DAC (Digital-Analog Converter), og blir ikke brukt dersom man får (surround-)lyd via S/PDIF. Når det gjelder lydkvaliteten til nForce/SoundStorm sammenlignet med lydkort så vil jeg tro at forskjellen blir liten hvis man bruker S/PDIF. Jeg visste faktisk ikke det med at det er Nvidias egen APU som fikser lyden selv når en har ALC650 onboard. Så da lærte jeg noe nytt. :-) Men du sier at man MÅ bruke S/P DIF for å få bra lyd? Er de analoge utgangene for dårlige?? Om jeg nå da vil ha på et 5.1 høyttalersett via S/P DIF og et Zalman 5.1 headsett på de 3 analoge utgangene som kreves for 5.1 lyd. Får jeg da kjempebra lyd i høyttalerne og støyete drittlyd i heasettet (hvor du hører slikt enda bedre)?? Da ville jeg heller gått for et kort med ordentlig lyd på de analoge utgangene også! -J PS: Bruker selv XBox med optisk kabel til surroundanlegget hjemme - lyden er fet!! Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 Var trist å høre dette. Har et sånt hovedkort selv, og er ikke overbegeistret for lyden i det. CD-spilleren min (Marantz CD63Mk2) er mye bedre. ) Såklart, en litt bedre CD-spiller er å foretrekke (til musikk) enn lydkortet ditt, typisk. Men, med tanke på at det bare var et lydkort, var du ikke rimelig fornøyd med musikk-lyden i det..? (Men det kan hende at det bare var overgangen fra SB Live! til dette at jeg ble så overrasket...) Men det er lite poeng å kjøpe lydkort hvis du får bra lyd på hovedkortet synes jeg iallefall, spesielt ettersom jeg har hatt en del negative erfaringer med Creative-lydkort og deres elendige drivere:( Aaah, husker Live!-kortet krangla med min LogitechWingmanGaminMouse. Det var Win98SE, det. Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 4. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2003 Men du sier at man MÅ bruke S/P DIF for å få bra lyd? Er de analoge utgangene for dårlige?? Nei, det sier jeg ikke. Det jeg mente var at lydkvaliteten er noe bedre dersom man bruker digitale utganger (S/PDIF/optisk) fremfor de analoge utgangene, men det gjelder for all lyd etter min mening. Det skal ikke være noen særlig forskjell mellom nForce-lyd og lydkort her, selv om jeg anbefaler bruk av de digitale utgangene for best mulig resultat. Om jeg nå da vil ha på et 5.1 høyttalersett via S/P DIF og et Zalman 5.1 headsett på de 3 analoge utgangene som kreves for 5.1 lyd. Får jeg da kjempebra lyd i høyttalerne og støyete drittlyd i heasettet (hvor du hører slikt enda bedre)?? Da ville jeg heller gått for et kort med ordentlig lyd på de analoge utgangene også! Nei, absolutt ikke. Man kan stille inn Dolby Digital 5.1 lyd på de digitale utgangene og Analog 5.1 lyd på de analoge utgangene uten at lydopplevelsen forverres på noen måte. Jeg har testet både de analoge og de digitale lydutgangene på en Harman/Kardon AVR 3550 surround-forsterker og begge høres meget bra ut PS: Bruker selv XBox med optisk kabel til surroundanlegget hjemme - lyden er fet!! Kult! :smile: Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 4. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2003 Lurer på hvorfor Nvidia ikke produserer lydkort med den brikken, tenker de hadde begynt å svette over i Creative-leiren da Hentet fra nForce Audio FAQ'en: "Q14: Will there be a standalone Soundstorm card? A: Now there are two issues at hand here. The feasability with regards to the bandwidths involved and the desireablity of removing one of the most attractive aspects of the Nforce board and thus allowing it to work on alternative manufacturers' boards. For the former until PCI-express comes along next year it is not feasable. The bandwidths involved are 200MB/s plus with 64 3D voices, environmental effects, 256 2D voices, etc etc all going on and thus not possible over the current PCI bus. The latter issue therefore need not yet be discussed. The mobo scene may be very different next year when it is no longer a major issue. The other reason PCI-express instead of PCI is required for this is down to latency. The PCI bus gives each item an equal chance... the PCI-express is isosynchronous and allows data as needed... of course the current dedicated hypertransport link means as close to zero latency as possible." Lenke til kommentar
Morbid Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Jeg fikk aldri høre lyden fra mitt integrerte lydkort. Dette har aldri virket hos meg Har muligheten til å returnere kortet, men kvier meg for den, sannsynligvis, lange ventetida. Burde jeg alikevel gjøre dette ? Hva er "verdien" av lyden i dette kortet, altså hva må en betale for tilsvarende godt lydkort? Andre som har samme problem med Asuskort? Har postet om dette før, men aldri funnet en løsning på problemet. Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 4. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2003 Jeg fikk aldri høre lyden fra mitt integrerte lydkort. Dette har aldri virket hos meg Har muligheten til å returnere kortet, men kvier meg for den, sannsynligvis, lange ventetida. Burde jeg alikevel gjøre dette ? Hva er "verdien" av lyden i dette kortet, altså hva må en betale for tilsvarende godt lydkort? Andre som har samme problem med Asuskort? Har postet om dette før, men aldri funnet en løsning på problemet. Det virker veldig merkelig at lyden ikke virker på hovedkortet ditt, har du sjekket nForce Audio FAQ'en for eventuelle løsninger på problemet? Lenke til kommentar
Morbid Skrevet 5. oktober 2003 Del Skrevet 5. oktober 2003 Takk for linken Snorreh. Har forsøkt det meste der, sjekket jumper etc. Har ikke prøvd kortet frittstående da, som de foreslår. Kan ha en jordfeil mot kabinettet. Skal prøve dette straks motet vender tilbake. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå