Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med at jeg alt for fort drikker for mye alkohol når jeg skal ut/på fest. Jeg må være veldig bevisst på det og begrense drikkinga for at det ikke skal bli for mye, iblant også selv om jeg drikker øl. Drikker jeg mer enn et par shots med sprit går det nesten garantert til helvete, jeg får massive blackouts og husker bare små bruddstykker av kvelden.

Det går greit å drikke kanskje 7 av 8 ganger eller noe sånt, men det skjer alt for ofte at jeg ikke er bevisst nok på hvor mye jeg drikker, og jeg blir alt for full. Jeg tror jeg har ganske seint alkoholopptak, for det tar som regel bortimot en time før jeg begynner å kjenne noe til alkoholen, og da kan jeg allerede være på min 3-4-5. øl/drink......

Jeg har en tendens til å gjøre dumme ting i fylla. Jeg blir veldig sjelden aggresiv e.l. såvidt jeg vet, men har en tendens til å synes at helt fjerne ting er gøy og kan bli ganske barnslig og slitsom. Jeg vet ikke så alt for mye detaljer om hvordan jeg er når jeg er helt møkings, for jeg får lett blackouts og skammer meg såpass over det i ettertid at jeg ikke spør så mye heller.

Men iblant har jeg en tendens til å bli litt for pågående overfor jenter. Dette har vel igrunn blitt et større problem det siste halvannet året eller så. Kanskje det er verst når jeg har gått lenge uten sex, men jeg har vært det noen ganger selv når det bare er noen dager siden jeg hadde sex sist.

Hvorfor jeg blir sånn aner jeg ikke. Til vanlig er jeg ganske sjenert og litt innesluttet, men venner og kolleger syns vel stort sett jeg er ganske hyggelig og sympatisk i edru tilstand, og de fleste får et godt inntrykk av meg når de blir kjent med meg.

Til vanlig har jeg ganske høyt sexdriv, og har gjerne sex flere ganger om dagen når jeg er sammen med ei jente, ihvertfall i begynnelsen av forholdet. Men jeg har som regel kortvarige forhold og/eller langdistanseforhold, så jeg går ofte noen uker til et par mnd uten sex. Av og til lenger.

Jeg drikker ikke spesielt ofte, har ingen problemer med å gå mange uker uten å drikke. Men jeg liker følelsen jeg får når jeg drikker litt, og problemet er at nivået fra jeg føler jeg ikke har drukket så mye til jeg har drukket for mye er blitt skummelt liten med alderen. Før skulle det endel til for meg å få blackouts, og jeg kunne fint drikke bare sprit/drinker hele kvelden. Nå må jeg holde meg til hovedsaklig øl bare for å unngå en garantert blackout. Dette skjedde ganske kjapt rundt 26-årsalderen.

Og når promillen kommer over et visst nivå er det ingen vei tilbake. Da tenker jeg overhodet ikke på hvor mye jeg drikker, og begynner gjerne å gjøre sånne fjerne ting og får blackout med påfølgende fylleangst fra hælvete.

Fra før er det ei jente som ellers liker meg veldig godt som har blitt skeptisk til å drikke med meg pga hun syns jeg blir alt for klengete og tafsete. Nå i helga skjedde det igjen med ei annen venninne. Hun er dritsur på meg og har sagt at hun aldri vil drikke med meg igjen.

Må bare understreke at det ikke er snakk om noe voldtektforsøk eller noe sånt, men jeg sier litt for mye og blir litt vel klengete. Jeg tar et nei for et nei, jeg tror aldri jeg kunne forgrepet meg på noen, uansett hvor full jeg er.

Jeg tror hele den slibrighetsgreia begynte for et par år siden da jeg la merke til at ei jente i omgangskretsen frika helt ut da jeg prøvde meg litt på henne, og etterpå fikk jeg et merkelig behov for å fyre oppunder det igjen med hu da jeg ble dritings ved seinere anledninger bare for å kødde med henne.

Så begynte jeg å gjøre det med den tidligere nevnte jenta også, ihvertfall de gangene jeg husker noe av det, gjorde jeg det egentlig bare for å tulle, vel vitende om at det ikke var noe sjakktrekk ift å komme i buksene hennes og hadde ikke noe så veldig stor interesse av det heller.

Jeg vet ærlig talt ikke om det har vært en slags humor jeg har eller om jeg faktisk blir så slibrig og overkåt når jeg er sørpe, men det er noe som må stoppe. Jeg har særdeles dårlig drag på jenter i fylla, selv jenter som ellers er interessert i meg, mister interessen for meg når jeg er dritings.....

Jeg er så utrolig lei av å våkne opp med blackouts og fylleangst dagen derpå. Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg er i stand til i fylla. Hvor langt jeg vil gå, om jeg kunne gjort hærverk, begynne å slåss/være kranglete med politiet, gått over grensene ift ei jente etc. Jeg har aldri gjort noe ekstreme greier så langt, men det er helt jævli å ikke vite om jeg en vakker dag vil gjøre noe sånt eller ikke, og av og til lurer jeg på om det ikke bare er tilfeldigheter og flaks som har gjort at jeg ikke har fått noe på rullebladet mitt enda.

Samtidig vil jeg gjerne kunne fortsette å nyte alkohol, for når jeg er bare lettere beruset er jeg mer avslappa, pratsom og carefree.

Så er det noen her som har noen effektive tips for å redusere alkoholinntak uten å bli helt avholds?

Jeg har hørt sånt som å drikke vann imellom drinkene, være opptatt med andre ting, etc etc.

Men problemet med de er at de bare funker helt til jeg når et visst stadie, og er også avhengig av at jeg er bevisst på det hele tiden.

Noen mennesker klarer jo å slutte å drikke når de føler de har drukket for mye. Er det en egenskap det er mulig å lære seg?? Noen som har gått fra et alkoholforbruk som meg til et mer anstendig uten stadige blackouts?

Jeg har ingen tro på at drikkinga er noen reaksjon på psykiske problemer jeg har eller en måte å selvmedikere meg. Eneste er evt for å hjelpe selvtilliten iblant, men å drikke er på ingen måte noe jeg MÅ gjøre jevnlig eller for å føle meg selvsikker, det er mer at når jeg først gjør det har det en tendens til å bli alt for mye.....

Derfor vil jeg gjerne lære en måte å få det mer under kontroll, så jeg fortsatt kan nyte noen øl på byen el fest uten at jeg blir alt for full.

Dette ble et veldig langt innlegg, men jeg vil tro endel kjenner seg igjen i (deler av) dette, og håper noen har noen tips å komme med.

Anonymous poster hash: 2ff07...129

Anonymous poster hash: 2ff07...129
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drikk lettøl, det har bare 2.7% og du må drikke tre sixpacker på rappen før du i det hele tatt blir noenlunde brisen.

Høres ut for meg som at du alltid starter å drikke for hardt, og innen du rekker å kjenne på hvor brisen/full du har blitt sier det "klar, ferdig, GÅ!" oppi hodet ditt og så er racet i gang?

Løsningen er jo ganske enkel: Drikk saktere. Hvordan du skal få det til er det ingen fasit på, det står jo på din egen viljestyrke og dømmekraft. Men å drikke 3-4-5 pils den første timen er vel rett og slett idiotisk hvis målet ditt er å bli mindre full. Ingen blir fysisk drita etter to pils, og de færreste kjenner så mye etter bare én. Du må jo selv klare å være oppmerksom på dette når du er edru og begynner å drikke, at det tar tid før formen kommer. Prøv å følg med på klokka. Drikk en pils, og vent minst 20-30 minutter fra du åpnet den til du åpner en ny. Prøv å hold den linja helt til du skal ut. Og ikke ta med deg mer enn du skal drikke selv. Tar du med deg 12 halvlitere på vors og drikker 9 av dem sier det seg jo selv at du er møkkings før du treffer byen. Tar du bare med deg 6 og drikker de er du litt sikrere, med mindre du mister deg selv så fort at du bare begynner å bomme av andre.

Prøv å lag deg en rutine, som du virkelig bestemmer deg for å gå inn for. Prøv litt forskjellige intervaller, f.eks start med 30 minutter mellom hver øl på vors. Starter du vors kl 20.00 rekker du akkurat en 6-pack med halvlitere hvis du drar ut kl 12. Eventuelt drikk to med en gang så du booster litt i starten, men kutter ut den siste halvliteren før du drar (6 stykker blir det uansett). Det blir steg 1, steg 2 blir å klare å følge opp denne rutinen ute på byen. Der synes jeg annethvert glass med alkohol og vann er en velfungerende metode, siden det gjør at du drikker halparten så mye, og det gir positive effekter for formen dagen derpå.

For min egen del så er det å drikke på tom/nesten tom mage som å be om å bli overstadig beruset. Fyll magen godt opp med mat før du drikker, så tar det lenger tid før alkoholen taes opp. Bare vær oppmerksom på at den totale mengden ikke må bli større enn ellers, fordi det tar lenger tid før du føler deg full.

Lenke til kommentar

Det er jo egentlig en banalt enkelt og logisk løsning på problemet ditt mann, men kanskje ikke like enkelt å gjennomføre. Når du går ut/på fest har du kun med deg øl eller lett-øl, så holder du deg unna brennevin.

Om du vet du ikke tåler brennevin, så holder du deg unna brennevin, selv om folk tilbyr deg dette.

Jeg blir selv helt idiot og gjør de sykeste ting når jeg drikker brennevin. Rødvin i store mengder tåler jeg heller ikke (rødvin er faktisk nesten verre for meg enn brennevin da jeg har en tedens til å bli ekstremt sinna om jeg drikker for mye rødvin)..

Løsningen min var hvertfal å kun holde seg til øl de gangene jeg drikker.

Av en eller annen merkelig grunn kan jeg drikke MYE whiskey før det svartner for meg, så skal jeg ha sterkere saker, så kan jeg ta meg noen glass whiskey.. :)

Jeg synes dog det er VELDIG merkelig, at jeg ikke tåler brennevin og blir sinna av rødvin.. Men om jeg hiver i meg en flaske Glenn Fidich så blir jeg bare glad og awesome, aldri fyllesyk heller...

Kan noen forklare meg hvorfor folk reagrer ulikt på alkohol, at jeg kan bli sinna av rødvin, og bare awesome om jeg drikker whiskey (som jo er langt sterkere)????

Endret av Skipstrixxy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Prøv å se om du finner punktet hvor det er eller ikke er sant; "jeg drikker bare i festlige lag"

"drikker du for å føle deg festlig, eller er det så festlig her, at det kan passe med noe sterkt å drikke nå?"

Det er stor forskjell på de to variantene av å "drikke i festlig lag", og den siste er den beste

For meg ser det ut som du vanligvis bruker første variant, og det kan ha noe med egen usikkerhet å gjøre - bedre å fikse den usikkerheten uten rusmidler, tror jeg

lykke til!

:)

Lenke til kommentar

Er ikke så mye at jeg drikker for å føle noe spesielt, eller av og til ønsker jeg at rusen skal komme ganske kjapt når jeg begynner å drikke, men det er et annet problem.

Jeg er selvfølgelig klar over at eneste løsning på dette er å drikke saktere, problemet er bare å faktisk venne seg til å drikke saktere. Etter å ha lagt seg til et visst drikketempo over 10 år, er det ikke bare å plutselig skru ned tempoet. Jeg pleier å drikke vann innimellom, med varierende hell.

Det jeg trenger er tips til å venne meg til å drikke saktere, uten at jeg konstant trenger å minne meg selv på det.

Endret av Fylliksen
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hovedproblemet er at jeg etter 10 års tid med drikking har lagt meg til et drikketempo som kroppen ikke tåler lenger.

Jeg må virkelig fokusere på å ikke ta en slurk av drikken min for å drikke i et tempo som jeg ikke blir full av. Og når jeg har nådd et visst nivå, glemmer jeg helt bort å fokusere på drikketempoet mitt, og drikker enda fortere. Med de konsekvensene det får.....

Det kan jo hende at dette problemet har oppstått fordi det er del av et litt større underliggende problem, som kan være at du rett og slett har blitt for avhengig av å drikke alkohol, og at det er hovedproblemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...