Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kjøpt nye PC-deler og får blåskjerm under formatering

Anbefalte innlegg

Heihei.

Kjøpte ny pc deler her om dagen og holder på å rigge sammen datamaskinen nå.

Kjøpte hovedkort m integrert skjermkort, nye ram brikker og ny prosessor + ny cdrom (den jeg hadde før hadde for gammel kobling, trengte sata)

Problemet var etter jeg hadde satt sammen delene og skulle fyre opp og begynne å formatere så får jeg boota opp fra CD rom, men når den skal loade windows i setupen så får jeg blåskjerm og pc låser seg. Dette skjer KUN ved bruk av nye hovedkortet though..

Tenkte jeg kunne løse dette problemet med å sette HDD i gamle pc'en og formatere den der, så deretter koble den inn i nye hovedkortet og installere windows. (I tilfelle det ble kluss med kopiering/installering av filer og lignende)

Skjønner nå ikke helt hvorfor jeg får blåskjerm? Er HDD for "gammel" for det nye hovedkortet eller noe sånt? Den PC'en jeg hadde er fra ca 2006/2007.

ps. fikk foresten også blåskjerm FØR formatering siden boot rekkefølgen ikke var korrekt og pc prøvde å gå rett i windows etter jeg monterte de nye delene.

Dette dreier seg da om Windows XP Home Edition installasjon!

Tusen takk for all hjelp jeg kan få. Kjedelig å sitte her med kliss ny pc uten å få brukt den..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette trenger ikke være svaret på ditt spørsmål , men når jeg bygde ny pc for litt siden så fikk jeg blåskjerm hver gang jeg skulle installere windows.

Problemet mitt var hvertfall at hovedkortet var defekt.

Min HDD er også fra 2007 og kjører helt fint på min maskin :) (byttet til SSD nylig og har den andre som backup nå)

Lenke til kommentar

...

Tenkte jeg kunne løse dette problemet med å sette HDD i gamle pc'en og formatere den der, så deretter koble den inn i nye hovedkortet og installere windows.

Hva er det egentlig du mener med "formatering"? Mener du hele prosessen med å (re)installere Windows, eller selve formateringen? Det virker som du bruker begrepet på begge deler om hverandre.

Formatering betyr bare det å initialisere filsystemet på disken, resultatet er en tom disk.

Når jeg setter sammen en ny PC så pleier jeg å kjøre Memtest først, for å sjekke at hardware er OK.

Bruker UBCD. http://www.ultimatebootcd.com/

Lenke til kommentar

Problemet ditt er veldig enkelt:

Windows XP støtter ikke chipsettet på det nye hovedkortet ditt! Du trenger en diskettstasjon med drivere fra Intel med de nye SATA-chipsetdriverne. XP klarer ikke legge inn drivere via USB eller CD

Problemet du garantert vil møte på er at du ikke har diskettstasjon, ikke sant?? Da kan du bruke nLite eller andre programmer for å legge til egne drivere og lage din egen Windows-installasjons-CD.

Trøblete ja, men eneste mulighet til å få Windows XP inn.

Lenke til kommentar

Heisann! Ja, kanskje jeg formulerte meg litt dårlig her, jeg mente hele prosessen i å re-installere windows på nytt.. Jeg har lastet ned Windows 7 nå. (har cdkey liggende her hjemme), brann ut som iso fil og prøver å installere. Men støter på problem igjen. Får opp feilmelding om at en eller flere av filene er korrupte, så prøver på nytt ved å installere fra usb minnepenn..

Virker som du har rett i at chipsettet ikke støtter XP ja. Greier å komme med inn i setupen med Win7 ihvertfall :)

Takk for alle svar så langt :)

Prøve med minnepenn nå og sier ifra hvordan det går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...