Gå til innhold

Anbefaling speilreflekskamera

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Nå var ikke dette ment som kritikk mot deg, det er flere som benytter samme bildeeksempel, men jeg synes det kan virke litt misvisende og kunstig.

Tor

Enig.

For en uinnvidd er et bildeeksemplet lettere og forstå en avansert terminologi :)

Ja, kom gjerne med et bildeeksempel, men akkurat dette bildet kan misforstås. I praksis så er det jo ikke utsnittet som utgjør forskjellen mellom sensorformatene slik som dette eksemplet kan oppfattes som.

Lenke til kommentar

Enig.

Ja, kom gjerne med et bildeeksempel, men akkurat dette bildet kan misforstås. I praksis så er det jo ikke utsnittet som utgjør forskjellen mellom sensorformatene slik som dette eksemplet kan oppfattes som.

Spiller det noe rolle ? poenget er at man kan se at det er en vis forskjell og jeg tror at eksempelbilde viser dette på en enkel måte for en som ikke forstår semantikken.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Spiller det noe rolle ? poenget er at man kan se at det er en vis forskjell og jeg tror at eksempelbilde viser dette på en enkel måte for en som ikke forstår semantikken.

Jo, det gjør det - hadde jeg vært en grønn type på området ville jeg tatt bildeeksemplet som at man får mindre med seg på en cropsensor, noe som blir feil for det handler om å tilpasse optikken til sensorstørrelsen - noe som jo blir gjort med f.eks kitobjektivene til alle størrelser crop. Dermed kan en få samme utsnitt.

Tor

Lenke til kommentar

Jo, det gjør det - hadde jeg vært en grønn type på området ville jeg tatt bildeeksemplet som at man får mindre med seg på en cropsensor, noe som blir feil for det handler om å tilpasse optikken til sensorstørrelsen - noe som jo blir gjort med f.eks kitobjektivene til alle størrelser crop. Dermed kan en få samme utsnitt.

Tor

Man tilpasser ikke optikken til sensorstørrelsen, brennvidden er den samme uansett crop.

Bruker man samme brennvidde på de forskjellige sensorene blir ikke utsnittet det samme.

Lenke til kommentar

Man tilpasser ikke optikken til sensorstørrelsen, brennvidden er den samme uansett crop.

Man tilpasser valg av optikk til sensorstørrelsen. Hva er det for noe tull at man ikke gjør det?

Til Nikon 1 finnes det kun ett enkelt objektiv som går så langt som til 110mm, mens det finnes bøtter og spann av mye lenger optikk til kameraer med større sensor. Kompaktkameraene med liten sensor har bare optikk spesialtilpasset til sensorstørrelsen sin.

Til Pentax Q er det lengste objektivet, telezoomen, en 15-45mm.

Bruker man samme brennvidde på de forskjellige sensorene blir ikke utsnittet det samme.

Ja - men det gjør man som regel ikke - man bruker gjerne i utgangspunktet et normalobjektiv, gjerne en normalzoom, og den er tilpasset til sensoren man bruker den på.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Man tilpasser valg av optikk til sensorstørrelsen. Hva er det for noe tull at man ikke gjør det?

Jeg formulerte meg kanskje litt feil, selvfølgelig er det objektiver som er tilpasset forskjellige crop-sensorer, men det jeg skulle frem til er at brennvidden er den samme på alle objektivene, det er sensoren som avgjør utsnittet.

Lenke til kommentar

Jeg formulerte meg kanskje litt feil, selvfølgelig er det objektiver som er tilpasset forskjellige crop-sensorer, men det jeg skulle frem til er at brennvidden er den samme på alle objektivene, det er sensoren som avgjør utsnittet.

Ja, men TorVildes poeng er det samme som mitt - det betyr heller lite for nybegynnere at samme brennvidde gir forskjellig utsnitt på forskjellige sensorer, ettersom man ikke _bruker_ samme brennvidde uansett sensor - man tilpasser alltid brennvidde til ønsket utsnitt på sensoren man nå bruker. Nei, brennvidden er ikke den samme på alle objektivene.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Skal man vise praktisk forskjell mellom FF og "crop" med bildeeksempler kan man f.eks:

1. Vise et bilde tatt på ISO 800, f/2.8 og et tilsvarende tatt på ISO 1600, f/4 i dempet lys av noe passe langt unna (samme kamera).
2. Vise et annet bilde tatt på ISO 100, f/8 og et tilsvarende tatt på ISO 200 f/11 i godt lys (samme kamera).
Da blir også sammenligningen prinsipiell og uavhengig av sensorteknologi.
Han derre klovnen har gjort en sammenligning med ganske gode bildeeksempler:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...