Gå til innhold

Anbefaling speilreflekskamera

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg nytt kamera til spesielt bruk for boligfoto, interiør og natur/landskapsbilder.

Har sett på Canon d5 markIII og nikon d700, hvordan av de vil dere anbefale? Og er det noen andre bra kameraer som dere vil anbefale? Og til slutt hvordan linser burde jeg ha?

Setter stor pris på råd fra dere! Takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som Canon 5DIII og Nikon D700 er langt over ditt behov.

Det du trenger er et rimelig systemkamera a la Canon 100D, Nikon D3200, Pentax K-500, Sony A3000 eller lignende. Gjerne med et kitobjektiv til allroundbruk (koster nesten ingenting).

I tillegg trenger du en rettegnende vidvinkelzoom a la Sigma 10-20mm eller Tamron 10-24mm. NB. Pass på at du kjøper en versjon som passer til kameramerket du velger.

Alternativt et Olympus eller Panasonic mFT systemkamera med kitobjektiv og enten Olympus 9-18mm eller Panasonic 7-14mm.

Ja, også stativ, kameraveske, minnekort, ekstra batteri og polariseringsfilter (CPL).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nytt som i nytt eller brukt ? Nikon D700 er utgått for en tid siden.

Som Nautica skriver er ett kamera med vridbar eller vippbar skjerm noe du bør vurdere, savner dette hver gang jeg jodler rundt med D700 n sammenlignet med Olympus E-M5.

Hva er budsjettet ? Olympus sitt OM-D E-M1 som er på vei ut på markedet disse dagene er ett heftig kamera bla takler norsk klima bedre enn de fleste kameraene på markedet, samt at det er såpass kompakt at er en drøm å ta med ut.

Lenke til kommentar

Jeg vil begynne med å spørre hva du bruker nå, og hva du skal bruke bildene til. Kanskje fullframe er det rette, men hvorfor vil du ha det? Du får en bratt læringskurve hvis du ikke har litt erfaring fra før ved å gå rett på fullframe, men det har også fordeler. Lurer også på hvorfor du nevner 5D Mk III og D700, hvis du tenker dyr og fugler i bevegelse er det kanskje nødvendig, hvis ikke gir D600/D610 bedre bildekvalitet enn D700 og 6D omtrent samme som 5D Mk III.

Ellers er jeg enig med Nautica at rettegnende vidvinkel og stativ er viktig for den type foto du nevner, og vridbar skjerm synes jeg er veldig nyttig. Tenker du ikke actionbilder ville jeg også ventet og sett vha de neste ukene bringer av nyheter. Det er forventet flere lanseringer neste uke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje fullframe er det rette, men hvorfor vil du ha det? Du får en bratt læringskurve hvis du ikke har litt erfaring fra før ved å gå rett på fullframe

Hvorfor er det er "bratt læringskurve" på FF iforhold til APS-C kamera? F.eks. en Canon 5Dmk og en 7D...

Vær snill å ikke nevn at det har noe med tynn DoF eller noe annet bullcrap.

Vil TS ha FF og har råd til FF så gå for Nikon D800 eller Canon 5DmkIII. Dra innom butikk å kjenn på dem, det er stor forskjell mellom grepene. Jeg er IKKE Canon fan, men grepet til 5DmkIII er en drøm iforhold til Nikon D800.

Lenke til kommentar

Har et olympuskamera nå, så kjenner jeg er klar for et nytt (ja er fersk innen foto). Har bestemt meg for å begynne med boligfoto når jeg er klar for det og har ellers fått stor interesse for foto, syns det er kjempespennende! Vil derfor finne ut hvordan kamera og linse jeg skal kjøpe. Har ikke noe fast budsjett, men ca 20-30K+- vil jeg tro, vil ha med bra bildekvalitet. Hvor mange linser tror dere man burde ha først og fremst? 2? Og annet utstyr? Hvor burde man kjøpe det? Finn/ebay?Har egentlig 100 spm... men om det er noen som vet om noen bra nettsider/videoer å anbefale meg blir jeg glad :-)

Lenke til kommentar

Hva du skal kjøpe er også litt avhengig av hva du kan innen fotografering nå, har du foreksempel relativ godt greie på samhandling av lukker, blender, iso og bruke av fokuspunkter, lysmåling, raw-filer og etterbehandling.

Bruker du JPG og full auto på kameraet har du ikke behov for veldig dyrt utstyr siden du ikke vil få utnyttet potensialt fullt ut da.

Lenke til kommentar

Hvordan objektiv vil dere anbefale for mer detalje bilder da? av interiør osv? Hvis jeg kjøper fks Nikon D800 er det kunn Nikon objektiver jeg kan bruke da? Er det et "must" å kjøpe ekstra lys for å lyse opp rom ved behov?

Beklager om jeg kommer med litt teite spørsmål!

Lenke til kommentar

Canon 6D, Canon 17-40L og Tamron 24-70VC burde dekke behovet sålenge du ikke driver med mye actionfotografering.

Både Canon og Nikon sine dyrere modeller har mulighet til trådløs bruk av blits, så et par blitser med softbokser for og opplyse litt går an, det kan være like greit og bruke stativ og braketing "HDR" så kan du i etterkant sette sammen flere bilder med forskjellige eksponeringer så både interiøret og det på utsiden av vinduene blir riktig eksponert.

Når det gjelder optikk så har alle fabrikantene egne løsninger på tilkoblingen så det går ikke an og bruke dette om hverandre "med noen unntak", det finnes mye tredjepartsobjektiver som fungerer og enda flere tredjepatsobjektiver som er veldig dårlige, men sålenge de er tilpasset spesifikke kameramerke passer de også..

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Det høres ut som Canon 5DIII og Nikon D700 er langt over ditt behov.

Hva er braketing HDR? Tenkte også på hvordan blitz og hvor mange jeg burde ha. Takk for svar så langt!

Lotteee, utifra spørsmålene du stiller ville jeg ha startet med et langt rimeligere kamera enn du etterspør. Ikke noe problem å svi av hundretusen'er på fotoutstyr.

Endret av Slettet-U8ZiojSR
Lenke til kommentar

Kjøp deg en D800, om du har lyst og råd. Det er et helt suverent kamera. Ikke bry deg om de som synes du ikke er flink nok og kan nok, du kan lære minst like godt med en D800 som med hva som helst annet.

Kjøp deg en bok som går i dybden på det kameraet du velger, det er nyttig. Det er vanvittig mange funksjoner på et kamera som D800, så det er viktig å vite hva du bør og ikke bør begynne med å justere. xxxx for Dummies er faktisk ikke så dumt, jeg kjøpte den for å lære meg D300S.

Du kan starte på P og sette deg inn i hva A, S og M står for og hvordan de brukes etter hvert.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Selv om jeg ikke er noe fotoekspert, enda, gjør det vel ingenting at jeg kjøper et nikon D800? Tror du det blir vanskelig å lære seg å bruke det? Er det SÅ avansert?

Det gjør ingenting om du kjøper en D800 og det er ikke avansert, du må bare lese bruksanvisningen og lære deg å kjenne kameraet akkurat som du må gjøre på et kamera til 5000kr. Du får bare flere og bedre valgmuligheter med D800.

I stedet for å spørre her så finn fotografer som driver på med den slags fotografering du ønsker å drive med. Spør dem om utstyrsvalg etc.

Kjekt sted for å lære om kameraet ditt og hvordan du skal bruke det. Du finner også videoer om lyssetting, arkitektur/interiørfotografering og mye mer. http://kelbytraining.com/online/photography-for-beginners/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...