BearHo Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Hei! Jeg har et gammelt hus fra 1959 og jeg skal nå legge nytt gulv i andre etasjen. Jeg lurer på om det lønner seg å legge noe isolasjon under parketten jeg skal påføre. For på vinteren er andre etasjen ofte kaldere enn første. Noen som vet om noen produkter som man kan isolere under parketten? Lest at hunton har noe, men det er primært mot lydisolering. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Skal du isolere mot varmen, som kommer nedenifra? Da blir det ennå kaldere i 2.eta. Platene du sikter til og som normalt legges oppå gulv, er i første rekke beregnet for å motvirke trinnlyd/ lyd. Men, de isolerer også. Uten at jeg kjenner ditt hus, så har jeg en del erfaring med hus fra den tidsperioden, her på Østlandet. Og jeg vet ikke om veggene dine er etterisolert. Men vil nevne to ting, som normalt er problemet i de boligene og da spessielt øverste etasje. Manglende, eller dårlig loftsisolasjon og dårlige vinduer. 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Ja, hjelper vel umulig mye å isolere mot en av varmekildene (som da er varmen som kommer opp via gulvet), og forskjellen blir bare større. Vindu, tak og vegger (kan jo sjekke med IR-kamera elns?) er vel det som bør isoleres. Ja man kan jo også bare føle manuelt hvor du bør starte å isolere (hvor er det kaldest/trekker mest) Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 I noen gamle hus er isolasjonen mellom vegg og etasjeskiller heller dårlig og det kan komme kald luft inni skillene utenfra. I slike tilfeller kan det være lurt å isolere gulvene selv om det er varmt i etasjen under. 1 Lenke til kommentar
BearHo Skrevet 11. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2013 Veggene innehar isolasjon på 25cm. Loftet er etterisolert med 30 cm blåseisolasjon. Vurderer å bytte parketten i andre etasjen, så lurte på om det var noe lurt å legge no isolasjon under parketten ettersom jeg først var i gang. Har lest endel at det ikke lønner seg å isolere, sånn som dere sider så vil andre etasjen bli enda kaldere. Men vurderer og lydisolere, for er det ett lite fotskritt som er i andre etasjen så hører du det som det skulle ha vært nede. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 11. oktober 2013 Del Skrevet 11. oktober 2013 Lydisolering generelt er meget vanskelig, men Isolere mot lyder fra fotskritt er dog en del letter. Og du nok kan komme deg unna med noe riktig bruk isolasjon. :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå