Sissel B Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 Ting skjer visst fortere enn jeg klarer å henge med i dataverden for tiden. Jeg blir rett og slett litt overveldet over alle muligheter, programmer, sikkerhetsprogrammer osv osv som finnes for tiden.Jeg har jo fått med meg at det er viktig å sikre pcen mot visse ting. Og for enkelhets skyld har jeg på denne pcen bare fornyet en "gammel" Norton Internet Security versjon. Denne fornyes automatisk hvert år. Men av en eller annen grunn ble det tull med fornyingen denne gangen og da ble jeg litt irritert og begynte å lure på om det finnes bedre eller iallfall like gode alternativer som er gratis?Jeg har for eksempel brukt AVG sin gratis Antivirus tidligere og den har jo funka bra. Hva annet trenger jeg. Pcen har Windows 8, hvis det har noe å si? Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 10. oktober 2013 Del Skrevet 10. oktober 2013 (endret) Personlig har jeg brukt Avast, AVG og Malwarebytes, men jeg liker Avast best. Jeg bruker skanningen til Malwarebytes en gang i blant, hvis jeg skal være "helt sikker" mot virus. Endret 10. oktober 2013 av iFire Lenke til kommentar
Dr.Geek Skrevet 12. oktober 2013 Del Skrevet 12. oktober 2013 Ting skjer visst fortere enn jeg klarer å henge med i dataverden for tiden. Jeg blir rett og slett litt overveldet over alle muligheter, programmer, sikkerhetsprogrammer osv osv som finnes for tiden. Det som er mye mer viktig enn at du har antivirus program installert er at du oppdaterer deg selv, hva du kan bidra med for å sikre PCen din: http://www.microsoft.com/norge/sikkerhet/index.html Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 15. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2013 Router/Modem som internetten kommer inn gjennom har vel gjerne brannmur og da bør vel alle enheter (mobil, Laptop, nettbrett), som er koblet til denne være noe beskyttet gjennom denne og? I tillegg har jo alle enheter virusprogram installert. Denne laptopen har Windows sin brannmur i tillegg på og ser jeg (I tillegg til Norton Internett Security, som jeg har tenkt å skifte ut til annet virusprogram i slutten av måneden) Så hvis jeg installerer Avast eller AVG i tillegg i stedet for Norton Internett Security, er det da noe annet jeg burde ha i tillegg? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Jeg har tre ord: "Microsoft Security Essentials". Helt gratis, så lenge du har Windows og godt NOK. 1 Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 15. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2013 Jeg har tre ord: "Microsoft Security Essentials". Helt gratis, så lenge du har Windows og godt NOK. Jeg har Windows 8 på laptopen. Er noe som må lastes ned altså. Her står ikke Windows 8 nevnt. Men kan det brukes på den allikevel eller? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Microsoft Security Essentials er innebygget i Windows 8. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Greiene heter Windows Defender i Windows 8 og er allerede installert. Det må bare aktiveres. Lenke til kommentar
Sissel B Skrevet 15. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2013 Greiene heter Windows Defender i Windows 8 og er allerede installert. Det må bare aktiveres. Ja fant ut av det etter hvert Strever litt med å bli helt vant med Windows 8 og alt som spretter rundt og forsvinner og slikt Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 15. oktober 2013 Del Skrevet 15. oktober 2013 Jeg vil anbefale Microsoft Security Essensialles Lenke til kommentar
Undix Galore Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Hei, Anbefaler varmt Kaspersky Internet Security, pluss kjøpeversjon av Malwarebytes Anti-Malware; sistnevnte koster et par hundrelapper for en livstidslisens, og utfyller et antivirusprogram godt. Når jeg surfer på lugubre nettsteder kjører jeg nettleseren i en såkalt sandkasse hvor den ikke kan gjøre endringer på PCen (Sandboxie, også kjøpt versjon til et par hundrelapper). Java er kun aktivert i Internet Explorer, og denne brukes kun til nettbank og et par andre sikre nettsteder. Ellers er det Firefox og Opera som brukes til vanlig surfing, og ingen av dem har Java installert. Ta backup. Så ofte du kan. Kombinerer du disse anbefalingene med en god porsjon bondevett og et par huskeregler (som f.eks. at ytterst få ting virkelig er gratis, at man spør seg "hvorfor vil de gi meg dette" når tilbud og slikt popper opp, osv.) tør jeg påstå at du er rimelig trygg. Microsoft Security Essentials (eller Windows Defender) har ikke fått særlig gode testresultater de siste årene, men hva kan man forvente seg av et produkt som kun er en liten bigeskjeft blant så mange andre forretningsområder? Tanken bak produktet var vel at siden mange PCer ikke bruker beskyttelse i det hele tatt, er det bedre med dette enn ingenting. Når sikkerhetshavari i ytterste konsekvens kan føre til alt fra at filene dine slettes eller blir krypterte og tatt som gisler av kriminelle, til et informasjonsteknologisk og praktisk helvete som et ID-tyveri kan være, sier det seg selv at man bør ta sikkerhet på alvor. De virkelig gode produktene og den beste beskyttelsen er ikke gratis. Ønsker du å sikre deg godt nok, betaler du for det. Så enkelt er det. Har jobbet 15 år i IT-bransjen og har ikke hatt infeksjoner på over et tiår. Lykke til! //Undik Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 (endret) Ting skjer visst fortere enn jeg klarer å henge med i dataverden for tiden. Jeg blir rett og slett litt overveldet over alle muligheter, programmer, sikkerhetsprogrammer osv osv som finnes for tiden. Jeg har jo fått med meg at det er viktig å sikre pcen mot visse ting. Og for enkelhets skyld har jeg på denne pcen bare fornyet en "gammel" Norton Internet Security versjon. Denne fornyes automatisk hvert år. Men av en eller annen grunn ble det tull med fornyingen denne gangen og da ble jeg litt irritert og begynte å lure på om det finnes bedre eller iallfall like gode alternativer som er gratis? Jeg har for eksempel brukt AVG sin gratis Antivirus tidligere og den har jo funka bra. Hva annet trenger jeg. Pcen har Windows 8, hvis det har noe å si? Windows 8 kommer innebygd med windows defender som er en sammenslåing av den gamle windows defender og microsoft security essentials. Du trenger altså bare å passe på at du ikke har noe annet antivirus innstallert, så vil det aktiveres automatisk Skal nevnes at det han overfor skriver er veldig hardcore og bare nødvendig dersom du er en viktig business-person, eller blir sur dersom noen utgir seg for å være deg (jeg blir bare rørt). Jeg har brukt Microsoft Security Essentials på windows 7 siden den spede begynnelse og har aldri hatt problemer, den sier ifra om virus hvis det faktisk er det og ikke dersom det ikke er det. Likevel foreslår jeg som mannen over å supplere med Malwarebytes antimalware, men gratis-versjonen er mer enn nok, kjør den hvis du oppdager problemer som kan være virusrelaterte. Endret 25. oktober 2013 av Bruker-182691 Lenke til kommentar
Undix Galore Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Et ID-tyveri er et helvete for hvem som helst, du trenger ikke være en "viktig business-person" for at det skal svi. Microsofts gratisløsninger har ikke kommet særlig godt ut de siste årene og kan ikke anbefales lenger; sjekk anerkjente antivirustester som www.av-comparatives-org, www.av-test.org og www.virusbtn.com. Det er bedre å forhindre en infeksjon med god beskyttelse enn å reagere på dem etterpå med et godt verktøy -- selv de beste klarer ikke fjerne uopprettelig skade. Bedre å være proaktiv enn reaktiv! Og det får man ikke alltid med gratisløsninger. /undix Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 (endret) Likevel foreslår jeg som mannen over å supplere med Malwarebytes antimalware, men gratis-versjonen er mer enn nok, kjør den hvis du oppdager problemer som kan være virusrelaterte. Og kjør den gjerne en gang hver (evt. annenhver) måned, selv om du ikke oppdager noen problemer. Nåtidens malware er vanligvis ute etter å forbli uoppdaget på maskinen så lenge som mulig. Et annet tips er å boote PC'en med AVG Rescue CD: http://www.avg.com/us-en/226386 (Artikkelen beskriver hvordan man kan lage en USB-stick istedet om man vil.) Selv om Windows' boot sector er infisert, så vil AVG-programmet kunne fikse dette. Dette programmet er 'ferskvare' i og med at virussignaturene oppdateres jevnlig, men det har en Network-opsjon som gjør det mulig å laste ned nye virussignaturer før man starter scanningen etter virus. edit: En enda bedre beskyttelse får man dersom man regulerer kjøring av scripts (JavaScript) i web-browseren. Firefox med NoScript, evt. Chrome med NotScript. Da har man styring med hvilke scripts som kan kjøre og hvilke som blokkeres. En del malware serveres via annonser, så AdBlocker kan være noe å vurdere. Endret 25. oktober 2013 av nebrewfoz 1 Lenke til kommentar
Undix Galore Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 nebrewfoz: Det du sier her er gode tips til både periodisk skanning og til rens i tilfelle en infeksjon, takk for det. Likevel, det er da så uendelig mye bedre å forhindre infeksjoner in the first place enn å (forsøke å) fjerne dem og rydde opp etterpå. Det får man ikke alltid med gratisversjoner. Jeg bruker heller penger på en solid lås som forhindrer innbruddstyven i å komme inn enn på et stort balltre for å skremme ham ut av huset igjen. Da kan skaden allerede være skjedd, og i mange tilfeller uopprettelig. Proaktiv vs. reaktiv. /undix Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Eller kjøpe en pizza på peppes istedet, smakaktiv! Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 3. november 2013 Del Skrevet 3. november 2013 Jeg vil si at Norton er ett av de verre virusprogrammene og at du bør styre unna de. Jeg har erfaringer fra forskjellige programmer, en det programmet jeg har vært mest fornøyd med er uten tvil Microsoft Security Scan Eller Microsoft Security Esensiales eller noe ved lignende navn Lenke til kommentar
Itek Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 (endret) Hmm, har noen av dere vært borti "facebook- malicious malware cleaner" ?? Det kan se ut som om facebook-kontoen min er låst, og jeg får bare beskjed om å laste ned denne utvidelsen til Chrome... Mistenker virus, men det er bare varsellampene som blinker, finner ikke noe bekreftelse. Ser at det "bare" ca 14k som har lastet ned denne utvidelsen. Det er heller ingen som har skrevet noe på tilbakemeldinger i utvidelsen til chrome... Jeg ble skeptisk! Noen som kan bekrefte/avbekrefte? Edit: Kjører en avg scan nå. Ser også at jeg fint kan logge inn via mobil... Løst! Chrome tillegget gjør visstnok ingen ting, lastet det ikke ned... Slettet derfor all nettleserdata og det løste problemet! Endret 4. november 2013 av Itek Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå